A jelenlegi munkám mellett nem nagyon van időm messzebbre is elmenni, de szerencsére ott, ahol lakom, azért van néhány kisebb figyelemreméltó érdekesség is.
A Linzbe tartó Intercity a 214 méteres Steyrfluss híd előtt
Jelenlegi otthonomtól nem messze halad el a Linz-Selzthal-vasútvonal, vagy ahogyan az osztrákok nevezik: a Pyhrnbahn. A vasútvonal Linz felőli része már-már unalmas alföldi vonalnak mondható, ám az 50. kilométer után a táj egyre hegyesebbé, a vasút pedig egyre kacskaringósabbá válik. Számos híd és alagút árán szeli át a természeti akadályokat, miközben lélegzetelállító táj tárul az utasok szeme elé.
A mai posztban a vasútvonalon található két hidat vesszük közelebbről szemügyre, melyek nélkül nem létezhetne a Pyhrnbahn.
Jelenlegi lakóhelyem, Hinterstoder vasútállomástól nem messze, innen az első híd 15 percnyi sétára található
A Steyr folyó, melynek a folyóvölgyét a vasút is követi, többször is keresztezve azt
Híd a Steyr folyó felett, a vonat egy pillanat alatt átsuhan rajta, így az utasok többsége szinte észre sem veszi
A vasút a folyó szintjétől jóval magasabban fut, a meredek parton feljutni mindenütt esélytelen
Hatalmas kerülővel bár, de eljutottam a híd lábához, jelenleg épp egy kisebb felújításon esik át, emiatt van aláállványozva
Felülről nézve fel sem tűnik, hogy egy híd van előttünk
Lenézve róla viszont egyből láthatóvá válik a magasságkülönbség
Nem túl szabályos ugyan, de a sín melletti gyalogjárdán biztonságosan át lehet kelni, a járda a vasúti űrszelvényen túl fut, de azért nem szerettem volna gyaloglás közben egy vonattal találkozni
A vasút melletti úton, a vágány állapota kiváló, mindössze a sok éles ív miatt van rajta állandó sebességkorlátozás
A vasút a szűk völgyeket követi, jobbról-balról már nem sok hely maradt
A vasút mellett egy keskeny ösvény fut, mely biztonságos távolságban van a vasúti pályától. A sok ív miatt már egy perccel a vonat érkezése előtt a sínszálak zizegése jelzi: érdemes vigyázni, vonat közeledik!
A korláton túl már a tízméteres szakadék és a Steyr folyó következik
Szerencsére vonatmentes időszak volt
És mire kiszélesedett a hely, már jött is egy IC, csak egy gyors fotóra maradt már idő
Tervben van a második vágány építése is, kérdés vajon hol fog elférni?
Ismét tágas tér a hegyek között, és érkezik az előző vonat párja Setzhal felől
Szerencsés időzítés volt, mert mire a második hídhoz értem, vonat is jött: Egy ÖBB 1142 sorozatú mozdony egy négykocsis IC-vel. Ausztriában nem okoz gondot egy IC vonat tolva közlekedtetése is, még ha nincs is hozzá megfelelő vezérlőkocsi. De sebaj, egy regionális forgalomra használt CityShuttle-kocsi is megteszi és az utasoknak sincs oka a panaszra: mivel az IC-k Ausztriában pótdíj-mentesek és a regionális kocsik is IC minőséget képvisel.
A Pyhrnbahn felújítása már hónapok óta tart, ennek során több állomás peronja megújul, új síneket fektetnek és a biztosító-berendezéseket is modernizálják. A vasútvonal állomásainak egy része távkezelt állomás lesz a jövőben, még a több, mint 80 km-re található Windischgarsten is Linzből lesz irányítva. Emiatt egymást érik a vágányzárak és a buszos pótlások.
A felújításhoz kapcsolódóan a vasútvonal régi vasból készült Steyr-hídja helyett is egy új épült. Majd egy rövid vágányzár alatt a síneket is átvezették rajta.
A régi hídról már a vágányok egy részét is elbontották
Az új jóval karcsúbb és légiesebb lett, ezzel együtt pedig az áthaladó vonatok is jóval csendesebbé váltak. Én még az első utamon a régin kelhettem át, néhány héttel később viszont már az újon.
Kilátás a második hídról, a Steyr folyó itt már jóval szélesebb
Az új híd jóval keskenyebb lett
Sokan fájlalják a régi híd megszűnését, hiszen a tervezett második vágányhoz is jól jöhetett volna
Ez a rövid kis kirándulás is sok szépséget tartogatott, érdekes volt látni néhány vasúti műtárgyat közelebbről is, hiszen egy vonattal átsuhanva rajtuk fel sem tűnik szépségük.
Legközelebb, ha vonattal ismét erre járok, mindig eszembe fog jutni, hogy micsoda teljesítmény is egy-egy híd megtervezése majd felépítése.
A vasútvonal és a Steyr folyó hídja
A vasútvonal a Youtubeon. Hinterstoder állomás majd a két híd a videóban a 44. perc 40. másodpercétől látható
Utolsó kommentek