HTML

Vonattal? Természetesen!

Sziasztok! Korábban már több blogon is publikáltam, ezért úgy gondoltam belevágok én is egy saját blogba! Így nem vagyok kiszolgáltatva más blogok szerkesztőinek, és a cikkeim is hamarabb fognak megjelenni. És hogy miről is szól ez a blog? Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából is, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (4) agv (1) alex (1) állatok (1) állomás (3) amerika (2) anglia (7) április elseje (2) arosa (1) augsburg (4) ausztria (49) autó (2) autómúzeum (3) ave (3) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (2) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (11) desiro (1) deutsche bahn (16) érdekességek (43) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (3) franciaország (30) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (6) gysev (1) hajó (6) hollandia (4) horvátország (1) ic (2) ice (18) index (18) index2 (117) innsbruck (3) interrail (11) japán (4) jbss bahn (11) kastély (7) kecskemét (9) kenya (1) kína (12) kindertojás (2) kisvasút (5) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (1) ligeti (6) lindau (1) magánvasút (2) maglev (5) magyarország (23) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (1) mittenwaldbahn (6) modellvasút (5) monaco (1) münchen (70) múzeum (34) nagysebességű vasút (65) nápoly (3) németország (37) nürnberg (10) öbb (7) olaszország (24) oroszország (1) párizs (4) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (1) rhb (2) s-bahn (4) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (2) spanyolország (22) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (11) svédország (2) szlovénia (8) s bahn (16) tarragona (1) terepasztal (6) tgv (22) tibee (2) törökország (1) trieszt (2) USA (3) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2016.09.13. 22:41 Balogh Zsolt

A befejezéséhez közelít a TGV Sud Atlantiqueu Europe vasútvonal építése

Franciaországban a TGV vasúthálózatának kiépítése 1981-ben kezdődött az LGV Sud-Est megnyitásával, mely a fővárost, Párizst kapcsolta össze az ország második legnagyobb városával Lyonnal. Az 1989-1990 között megépített délnyugatra tartó LGV Atlantique pedig a második nagysebességű vonal volt. Habár az elmúlt 35 évben a TGV lassan behálózta egész Franciaországot, és az elsőnek megnyitott vonal is elért Marseille-ig, a második vonal és hosszabbítása szinte feledésbe merült.

lgv_atlantique_longvilliers_2.JPGAz LGV Atlantique már elkészült, 1990 óta üzemelő szakasza (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vonal hosszabbításának tervét 2001 és 2003 között kezdték el kidolgozni. A távlati tervek között a vonal egészen a spanyol határig történő meghosszabbítása is szerepel, ez azonban egy későbbi ütem során fog csak megvalósulni a 2020-as évek végén. A tényleges építkezés 2012-ben kezdődött el, három másik vonallal együtt (ebből az LGV Est második szakasza nemrég nyílt meg).

Az elmúlt négy évben Franciaország annyi új TGV vonal építésébe fogott, amire a korábbi 30 évben még nem volt példa.

france_tgv.pngFranciaország meglévő és építés vagy tervezés alatt álló nagysebességű vasútvonalai (kép forrása: Wikimedia Commons)

Rekordkísérlet a vonalon

Miután az LGV Atlantiqueud vonal 1990-ben elkészült, az SNCF és az Alstom egy közös rekordkísérletbe kezdett. Céljuk az volt, hogy megdöntsék a korábbi 1955-ben felállított 331 km/h-s vasúti rekordot és egy új sebességrekordot állítsanak fel.

A kísérlethez egy módosított TGV Atlantique motorvonatot használtak. A szerelvény hosszát lecsökkentették két hajtófejre és három kocsira, hogy javítsák a teljesítmény/súly arányt és kiszerelték belőle az egyenáramú részeket. Három kocsi, köztük a bárkocsi középen volt, mely a lehetséges legkisebb összeállítása a TGV-nek. A rekordkísérlet sikerült: 1990. május 18-án a szerelvény 515,3 km/h sebességgel száguldott! Ezt a rekordot csak 2007-ben sikerült megdöntenie egy szintén jelentősen módosított TGV POS motorvonatnak.

Ki tudja, talán 10 év után a francia mérnökök most is egy újabb rekordkísérletre készülnek?

Célja

A vasútvonal megépítésének célja Poitou-Charentes, Aquitania és Midi-Pyrénées régiók csatlakoztatása a nagysebességű TGV-hálózathoz, amely által létrejönne az érintett régiók gyors vasúti kapcsolata Párizzsal, Londonnal, Brüsszellel és Amszterdammal. Ugyanakkor jelentősen csökkentené a Párizs-Bordeaux menetidőt, mely jelenleg  2 óra 10 perc. A pálya megépítésével javulna az összeköttetés a nagyobb délnyugat-franciaországi városok (Tours, Poitiers, Angoulême és Bordeaux) között. A későbbiekben Spanyolország keleti fele, sőt a főváros, Madrid is elérhetővé válik normál nyomtávon. Jelenleg csak átszállással vagy hatalmas kerülővel, vagy nyomtávváltós vonatok alkalmazásával vonatozhatunk a két szomszédos ország fővárosa között.

A TGV Sud Atlantiqueud Europe megépítésével tehermentesíteni tudják majd a jelenlegi hagyományos pályát is, hiszen most nem csak a TGV szerelvények, hanem a helyi közlekedést bonyolító TER szerelvények, valamint tehervonatok is használják. Az eltérő megállási rendek és az eltérő sebességek miatt jelenleg a TGV vonatok nem tudják kihasználni maximális sebességüket, és csak 220 km/h sebességgel tudnak közlekedni. A szűk kapacitás a regionális vonatok további sűrítését is akadályozza.

epit_jpg.jpgÉpülő bevágás a vonalon (kép forrása: lwww.lemoniteur.fr)

Jellemzői

Az új vonal elkerüli Libourne-t, ezzel jelentősen rövidítve a távolságot a hagyományos vasútvonalhoz képest. Tours és Bordeaux között nem épülnek új állomások, hanem a jelenlegi állomásokat használják majd (Châtellerault, Poitiers és Angoulême), Poitierstől délre csatlakozást építenek a La Rochelle-be (ahol a TGV-ket is gyártják) vezető hagyományos pályához. A Tours és Bordeaux közötti menetidő lecsökken 50 percre. Az új vasútvonal hossza 300 km, melynek a kiépítési sebessége 350 km/h lesz. Ezt azonban kezdetben nem használják ki, várhatóan a TGV szerelvények csak lassabban, 300-320 km/h sebességgel közlekednek majd.

A pálya megépítésével nőni fog az utasok száma is, várhatóan évente 5 millió utas veszi majd igénybe a vonalat.

wirtgen_sp250_poullignac_2014.jpgAz alépítmény építése (kép forrása: Wikimedia Commons)

Finanszírozás

A vasútvonal tervezett költsége 4,7 milliárd euró volt, melynek előteremtését több forrásból is fedezték:
* A francia környezetvédelmi, és a fenntartható fejlesztési, tervezési miniszter Jean Louis Borloo, 2008-ban aláírta azt a megállapodást, melynek alapján biztosítanak 3,4 milliárd eurót a TGV Atlantique bővítésére, Sablé-től Sarthe-ig, Le Mans nyugati részétől Rennes-ig;
* A projekt megvalósításában a legnagyobb részt a Francia Vasúti Hálózat, az RFF vállalja, ami kb. 1,02 milliárd eurót tesz ki;
* A maradékot az érintett régiók fedezik.

Időközben, ahogy lenni szokott, a költségeket ismét jelentősen túllépték, a végösszeg 7,8 milliárd euró lett.

Az építési munkák 2010-ben kezdődtek, miután a tenderen kiválasztották a kivitelezőket. Az építő a LISEA konzorcium, mely 50 évre szóló koncessziós szerződést írt alá (PPP konstrukció).

A LISEA konzorciumot a Vinci (33,4%), a Caisee des Dépôts/CDC Infrastructure (25,4%), a Sojas (22%), és az AXA Private Equity (19,2%) alkotja. Ez Európa legnagyobb PPP finanszírozású beruházása.

ste-souline_16_travaux_lgv_pont_en_construction_2013.jpgHíd a jövőbeli vágányok felett (kép forrása: Wikimedia Commons)

2016 júliusában újabb mérföldkőhöz érkezett a vasútvonal építése: a hónap elején megkezdődtek a lassabb sebességtesztek a vonal közepén, majd július 25-től a nagysebességű tesztek is TGV Duplex motorvonatokkal mindkét irányban. Szeptemberben a teszteket kiterjesztik északkeleti és délnyugati irányba is, ahogy további szakaszokat sikerül feszültség alá helyezni.

la-sncf-devoile-les-dessertes-du-tgv-atlantique-2017_width1024.jpgMár csak a vágányok hiányoznak! (kép forrása: http://www.pleinevie.fr)

Miután jövő nyáron megnyílik a TGV Sud Atlantiqueud Europe, a Párizs-Bordeaux utazási idő 3 óra 14 percről 2 óra 4 percre, a Párizs-Toulouse utazás pedig 5 óra 25 percről 4 óra 9 percre rövidül.

illustration-de-la-lgv-tours-paris-credit-jean-michel-nossant-sipa.jpgFektetik a vágányokat Tours és Bordeaux között (kép forrása: http://www.20minutes.fr)

Új járművek

Természetesen az új vasútvonalhoz új járművek is szükségesek, melyeket már korábban megrendeltek az Alstomtól. Így mire a vonal megnyílik, a 40 darab kétszintes TGV Euroduplex (TGV 2N2) szerelvény is az utasok rendelkezésére fog állni.

01k.jpg TGV 2N2 motorvonat Zürich főpályaudvarán 2013-ban

Ezzel lehetővé válik, hogy a régi, 1990-ben forgalomba állt egyszintes TGV Atlantique szerelvényeket is lecserélhessék. Így a vonalon a régi, 25 éves, 459-485 férőhelyes, csak 300 km/h-val haladni képes vonatokat 560 férőhelyes, 320 km/h maximális sebességű korszerű vonatokra váltsák fel.

A francia TGV nagysebességű hálózata pedig 2017-re a jelenlegi 2156 km-ről 2497 km-esre bővül!

Források

* Az International Railway Journal Testing begins on TGV Sud Europ Atlantique cikke
* A magyar Wikipédia LGV Sud Europe Atlantique szócikke
* UIC.org

2 komment

Címkék: franciaország tgv


A bejegyzés trackback címe:

http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2811700723

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

sncf 2017.03.18. 16:47:25

Az IHO-n megjelent egy cikk, amiben elég furcsákat írnak: "Megjegyzendő, hogy a vonalszakasz elkészülte előtt Párizs és Bordeaux között a hagyományos vasútvonalat is igénybe véve tizenöt pár TGV-szerelvény közlekedett." Nettó hülyeség, inkább 30-40 pár szerelvény + a hagyományos vonatok (és ehhez nem kell sokat keresni, csak megnézni az SNCF oldalán a menetrendet). Ez már durván kitesz egy irányba 18000 utasnyi kapcitást. Ehhez még hozzájön az is, hogy nem minden szerelvény végállomásozik Párizsban, hanem párizsi pályaudvar érintése nélkül továbbmegy Lille vagy Strasbourg felé. Azzal együtt a jelenlegi 20-24 ezres forgalom egyáltalán nem irreális.
Itt pontosabb információkat találni, mint az IHO-n :-)

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.03.20. 12:56:19

@sncf: Köszönöm a dícsérő szavakat, igyekszem, ahogy csak tudok! :)