HTML

Vonattal? Természetesen!

Sziasztok! Korábban már több blogon is publikáltam, ezért úgy gondoltam belevágok én is egy saját blogba! Így nem vagyok kiszolgáltatva más blogok szerkesztőinek, és a cikkeim is hamarabb fognak megjelenni. És hogy miről is szól ez a blog? Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából is, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (4) agv (1) alex (1) állatok (1) állomás (3) amerika (2) anglia (7) április elseje (2) arosa (1) augsburg (4) ausztria (49) autó (2) autómúzeum (3) ave (3) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (2) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (11) desiro (1) deutsche bahn (16) érdekességek (43) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (3) franciaország (29) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (6) gysev (1) hajó (6) hollandia (4) horvátország (1) ic (2) ice (18) index (18) index2 (117) innsbruck (3) interrail (11) japán (4) jbss bahn (11) kastély (7) kecskemét (9) kenya (1) kína (12) kindertojás (2) kisvasút (5) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (1) ligeti (6) lindau (1) magánvasút (2) maglev (5) magyarország (23) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (1) mittenwaldbahn (6) modellvasút (5) monaco (1) münchen (70) múzeum (34) nagysebességű vasút (64) nápoly (3) németország (37) nürnberg (10) öbb (7) olaszország (23) oroszország (1) párizs (4) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (1) rhb (2) s-bahn (4) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (2) spanyolország (22) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (11) svédország (2) szlovénia (8) s bahn (16) tarragona (1) terepasztal (6) tgv (22) tibee (2) törökország (1) trieszt (2) USA (3) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2016.06.22. 10:34 Balogh Zsolt

A Gotthárd-bázisalagút építése

A 2016. június elsejével átadott 56 km hosszúságú svájci Gotthárd-bázisalagút egy rendkívüli mérnöki teljesítmény! Az átadást követően rengeteg cikk foglalkozott az alagúttal, és Svájcra, sőt egész Európára vonatkozó jövőbeli hatásával. Nem csak a teherforgalomban, de az ország nagysebességű távolsági forgalmában is rendkívüli fontosságú az átadása. Az esemény jelentőségét jól mutatja, hogy a megnyitón még Németország kancellárja, Angela Merker is jelen volt!

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcA faidoi lejárat

Az alagút megnyílt a teherforgalom számára, decembertől pedig már a személyszállító vonatok is a mélyben fognak száguldani. Ezzel az utasok nyernek egy órát, cserébe viszont le kell mondaniuk a régi vasút lélegzetelállító vonalvezetéséről.

A most következő cikk igazi kuriózum lesz, hiszen egy olyan olvasó képeit láthatjuk, aki maga is ott járt az építkezésen!

A fényképek segítségével bepillantást nyerhetünk a földalatti világba, ahol közel 20 évig folyt a munka, a több ezer méternyi szikla alatt.

Következzenek hát Gyula képei és beszámolója a világ leghosszabb alagútjának az építéséről!

2010 Karácsonyán (December 21 és 31 között) voltam munkatársaimmal együtt először az építkezésen, melyet még három alkalommal látogattunk meg márciusig.

A Gotthard bázisalagút igazából egy alagútrendszer, mely a régi vasútvonalat hivatott kiváltani.
Igazából 3 alagútból áll Délről (Milánó) - Északi (Zürich) irányba haladva: 16km hosszú, 57km-es és még egy 21km-es alagútból.

Én a leghosszabban dolgoztam, amely már fizikailag kész volt, a két fúrópajzs 1-2 hónappal korábban találkozott valahol Sedrun és Faido között a mélyben. A sors fintora, hogy a gondos munka ellenére is állandó beomlásokkal és vízbetörésekkel akadályozta a természet a munkát ezen a szakaszon. Volt olyan szakasz is, ahol robbantással kellett "fúrni". Kemény meló volt az biztos.

Mi Faidoban dolgoztunk, mely egy dél-svájci kisváros Luganotól északra Mellette állt nem messze ez a tábla (lent) melyen néhány információ olvasható, illetve a hegység metszete. Jól látható, hogy miért hívják bázis alagútnak- A hegyvonulat lábánál befúrnak, majd a másik oldalon kijönnek (nagyjából) így ,megspórolnak néhány km sínt mely a helyek közt kanyarog. :)

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájca

A Faidoi lejárat 2700m hosszú, a lejtése kb. 16° és olyan keresztmetszetű, hogy két sávban elfért egy normál méretű busz (Le is járt a melósokat szállító menetrend szerinti járat naponta 4 alkalommal). Számolgattam akkoriban, hogy mekkora a szintkülönbség a lejárat és az alagút szint között nekem ~1600m-re jött ki, ha jól emlékszem. :P Ezen a lejáraton oldották meg a kész(ülő) alagút szellőzését és a közeli folyóból az építkezés vízellátását, illetve a hűtést hőcserélőkön keresztül, mert lent így is +36 - +42°C között mozgott a hőmérséklet, közel 100% páratartalom mellett.

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcAz alagút nyomvonala felülnézetben és a földalatti állomások, valamint a kép jobb oldalán a vékonyka fekete kanyargós vonal a "régi" Gotthard vasút nyomvonala

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcA Sedun és Faido-i földalatti állomás ábrája, gyakorlatilag keresztül kasul szétfúrták a hegyet. A sárgával jelzett szellőzőjáratok bő 2m átmérőjűek, a fő gyűjtőágakban teherautóval is kényelmesen el lehet férni. A mellékágakban helyezték el a bányavasút tárolóvágányait, illetve a majdani nagyvasút kitérőiben a rendező pályaudvart, mely több száz méter hosszú volt

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcA Bodio felé vezető kész, betonozott főalagút ágai láthatóak, innen kezdődnek majd a faidoi állomás Déli kitérői. A kész alagút átmérője 13m, a bányavasút két vágányon halad benne. Sajnos a szálló por és a rossz megvilágítás miatt nem készültek túl jó fotók

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcVasútmániások többnyire ismerik a vasúti szelvények jelzéseit, a szelvény ezen a helyen 17080m az alagút bejáratától, illetve alatta a vasútvonal kiinduló pontjától mért távolság. Mivel Milánó volt innen közelebb, valószínű az lehet 139,75 km-re. Javíts ki ha nem így van. :)

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcLent egy eldugott sarokban találtam ezeket a hevenyészett járgányokat, sajnos kipróbálni nem tudtam őket, mert le voltak lakatolva, de valószínű, hogy a helyi dolgozók használták közlekedésre ezeket. :)

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcA készülő alagutakat szekciókra osztották, ezzel is növelve a biztonságot, a szellőzést óriási ventilátorokkal oldották meg, a bányavonatok ezeken zsilipeltek át egy újabb szakaszba. A minivasutat nagyon komoly forgalom irányítással (a kitérőket is) valahonnan messziről irányították, minden be volt kamerázva és érdekes, de volt mobilkommunikáció is lent. A falakon minden zöld fénycső egy menedékhelyet jelöl, ahova baj esetén a lent dolgozók meghúzhatták magukat

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcItt egy áttörés van a két párhuzamosan futó alagút közt, ezek a nyílások 500m-ként találhatóak, kék színű fénycső jelzi a helyüket. Ezeket robbantással vájták a sziklába. A kész alagút betonfala elég meggyőző vastagságú, helyenként a 2m-t is meghaladja és masszívan be van vasalva, alatta pedig ugyanaz a sárga szigetelés található, mint itt az átjáróban

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcEgy újabb alagútrészlet: A háttérben a csúszózsalus betonozó gépsor látható, mely hossza közel 2km, a vasút köré építették, tehát a bányaszerelvények alatt járkálnak és hordák a szükséges építőanyagokat (beton vasalat, beton... stb) Az alagút méreteit ez talán jól szemlélteti.

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcA munkánk elvégzéséhez ezt a szerelvényt kaptuk 1 fő mozdonyvezetővel

A szerelvény a következő kocsikból állt:
- 1db mozdony
- 1db aggregátorral felszerelt pőrekocsi
- 1db 60T-s vasúti daru,
- 1db pőrekocsi (rakoncákkal)
- 1db személyszállító kocsi mentőfelszereléssel, ami vezérlőkocsi is egyben.

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcA fenti fotón én "pózerkedek" a szerelvényünk mellett

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájc60T-s vasúti daru összecsomagolva. Egyébként Palfinger gyártmányú volt

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcA kész simára zsaluzott "cső"

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcA még nem betonozott nyers szakasz, elég éles a kontraszt

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcItt pedig egy kisebb omlás történt az előző éjszaka. Gyakoriak voltak a vízbetörések és az omlások, de a biztonságra nagyon figyelt mindenki. Az alagút építése során 9 halálos munkabaleset történt mindezek ellenére. Veszélyes a föld alatt...

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcEz a fotó mélyen bent Sedrun és Faido között készült a betonozó gépsor alatt, jobbra egy újabb vágat található... mondom ezek összevissza fúrtak mindent :)

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcItt a vízszigetelés látható, a fehér rész fölött a nyers alagútfal található, melyet közvetlenül a fúrás után gyorsan kötő betonnal fújtak le, ez a fajta beton olyan réteget képez, mint a nemes vakolat a házakon, de 15-20mp alatt megköt, megakadályozza az omlást és a vízbeszivárgást

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcKezdődik a betonozás és a vasalás

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcBehelyezett előregyártott betonvasalat

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcEzzel a berendezéssel továbbították a szükséges vizet a fúráshoz és a hőcserélőkhöz. A csövek átmérője 300 mm volt és 20 bar nyomással szivattyúzták a vizet

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcOdalenn volt egy gyors-szerviz a vasúti kocsiknak az egyik vágatban, ha volt időm elmentem bámészkodni

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcVasúti szerviz a föld alatt, főleg kocsikat javítottak itt

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcLehetett néha sétálni és nem találkozni senkivel :) Bár, ha most kellene ott sétálgatni amikor 250km/h-val mennek a vonatok, nem lennék oly vidám :)

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájc

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájc

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájc

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájc

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájc

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcSedrunról a másik földalatti állomásról is ejtenék pár szót: Fotó ugyan nincs róla, de a lenti képen látható a két függőleges akna is. Ezek lifteknek készültek, magasságuk (vagyis a mélységük) 780 m, átmérőjük 10 m, kimenekítést illetve a turistákat hordják majd fel velük a fenti síparadicsomba, elvileg a faidoi állomás is ezt a célt fogja szolgálni időszakosan (nyilván télen megállnak majd a vonatok célzottan)

A szabadidőmben néha elmentem a régi Gotthard vasútvonal mellé fotózni, de valahogy sosem volt túl nagy szerencsém, de azért lőttem néhányat a helyi gyorsvonatokról is.

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcICN motorvonattal a hegyek között

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcAlagút a régi Gotthárd vonalon, alig fél év múlva jelentősen lecsendesedik az itteni forgalom

Gotthárd-bázisalagút, építés, 2016, képek, svájcAz ICN motorvonat (a Nagysebességgel Svájcban bejegyzésben volt róla korábban néhány szóban bemutatva)

Impozáns méretei és maga a kaland, hogy ott lehettem illetve részese lehettem egy picit ennek az óriási vállalkozásnak nagyon lenyűgözött és elhatároztam, hogy ha egyszer elkészül utazni akarok majd benne... lassan eljön az idő erre is. :) (és akkor majd nem a 20-al döcögő bányavasúttal kell majd száguldanom) örökké hálás leszek az építőinek!

Utaztál Te is valahová? Jártál vonattal valamilyen érdekes helyen? Küld el a képeidet és az élménybeszámolódat a balogh.zsolt84@gmail.com címre, hogy mások is elolvashassák!

1 komment

Címkék: svájc nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr768830508

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

soarvány 2016.06.23. 10:25:45

Vasúti alagút + atombunker + trezor, praktikus nép a svájci.