HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • sncf: @sncf: szükési=szökési, a francia billentyűzeten nehezen jönnek a magyar ékezetek. (2017.09.19. 22:06) Vonattal a Müncheni repülőtérre
  • Balogh Zsolt: @Gugyerák Alalyos: Kérem szépen, ez vonatos blog! :) De ahogy a kommenteket és a szavazást elnézem... (2017.09.01. 17:09) A Rajna völgye
  • sncf: Houstonnak most más problémája van. (2017.08.31. 16:42) A texasi nagysebességű vasútvonal
  • Balogh Zsolt: @GhostBusters: A granadaiak hívják metrónak, nem én neveztem el annak. :) Amúgy igen, igazad van, ... (2017.08.20. 17:02) Granada metróhálózata
  • Balogh Zsolt: @Tapsihapsi: Milyen érdekes nyelvi fordulat, ezt nem tudtam eddig. Helyettesítettem más szóval. (2017.08.19. 17:24) A meg nem valósult álom: a "Kis-Gigant"

Címkék

afrika (4) agv (1) alex (1) állatok (1) állomás (3) amerika (2) anglia (8) április elseje (2) arosa (1) augsburg (4) ausztria (51) autó (2) autómúzeum (3) ave (3) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (2) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (12) desiro (1) deutsche bahn (16) érdekességek (44) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (3) franciaország (32) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (6) gysev (1) hajó (6) hollandia (4) horvátország (1) ic (2) ice (18) index (19) index2 (128) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (4) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (9) kenya (1) kína (15) kindertojás (2) kisvasút (5) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (1) ligeti (6) lindau (1) magánvasút (2) maglev (5) magyarország (25) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (1) mittenwaldbahn (6) modellvasút (5) monaco (1) münchen (73) múzeum (34) nagysebességű vasút (75) nápoly (3) németország (43) nürnberg (11) öbb (7) olaszország (26) oroszország (1) párizs (4) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (1) rhb (2) s-bahn (7) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (2) skoda (1) spanyolország (24) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (12) svédország (2) szlovénia (8) s bahn (16) tarragona (1) terepasztal (7) tgv (24) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (4) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2016.03.29. 22:50 Balogh Zsolt

Padova gumikerekű villamosa

Velencei hosszú hétvégénk során egy rövid kirándulás erejéig átugrottunk a közelben található Padovába is, hogy kipróbáljuk az ottani gumikerekű villamost is (na meg egyúttal az FS regionális vonatait).

padova, olaszország, villamos, Translohr, gumikerekű, gumikerékGumikerekű villamos Padovában

A Translohr rendszerű, sínen futó, de mégis gumikerekű jármű egyesíti a villamosok és a buszok előnyeit. Vagy éppen hátrányait? Nézőpont kérdése.

Ismerkedjünk meg ezzel a furcsa járművel, mely Padován kívül már más városokban is elkezdett terjedni, egy újabb közlekedési lehetőséget jelentve a városok számára.

A francia Lohr Industrie 2004-ben, az olaszországi Padovában helyezte először üzembe az ún. vezetett technológiás közlekedési rendszerét, majd két évvel később, Clermont-Ferrand, a Michelin cég székhelye 2006-ban követte egy újabb, 14 kilométeres vonallal.

padova, olaszország, villamos, Translohr, gumikerekű, gumikerékA villamos egyvágányú pályája

padova, olaszország, villamos, Translohr, gumikerekű, gumikerékHamarosan érkezik is a különleges villamos

A koncepció egyszerű: a villamosok nagy befogadóképességű, hosszú járművek, melyek a kötött pályának hála, kisebb helyigényűek, mint az autóbuszok. Ám a pálya kiépítése drága és hosszadalmas folyamat, a felsővezeték pedig elcsúfítja a városképet.Ezzel szemben a buszok sokszor kényelmesebbek, nem igényelnek külön pályát és drága infrastruktúrát. Hátrányuk viszont, hogy nem környezetbarátok és a kapacitásuk is kisebb.

Valahogy a buszok előnyeit kellett volna összeházasítani a villamosokkal, hogy egy több szempontból is előnyösebb új jármű születhessen.

Padova történelmi utcáin és főterén egy új villamosrendszer kiépítése jelentős bontásokkal és átalakításokkal járt volna, ráadásul a villamosok nem kívánt rezgésekkel is terhelték volna a régi házakat. Nagyobb befogadóképességű, környezetbarát járműre pedig szükség volt, így esett a választás a Translohr megoldására.

padova, olaszország, villamos, Translohr, gumikerekű, gumikerék, kitérő, váltóA csak egy sínszálból álló pályához különleges kitérők is szükségesek

padova, olaszország, villamos, Translohr, gumikerekű, gumikerék, villamosmegállóVillamosmegálló az állomás előtt

padova, olaszország, villamos, Translohr, gumikerekű, gumikerék, belső térA villamoskocsi belseje

Az angol szakirodalom ezt a megoldást mint Guided Bus System nevezi, melyet magyarul talán vezetett buszrendszerre lehetne fordítani.

A pálya kiépítése olcsóbb és egyszerűbb: mivel a sín nem tart, csak vezet, ezért nem kell bonyolult és drága al- és felépítményt építeni, mindössze csak a vezetősínt kell az út szintjével egy vonalban lefektetni. Talán csak a kitérők jelentettek igazi nehézséget az építkezés során. Ezután jöhettek a megállók és a felsővezeték kiépítése. A belvárosi részben pedig még oszlopok sem kellettek, itt vezeték nélküli, akkumulátoros üzemben közlekednek a járművek.

padova, olaszország, villamos, Translohr, gumikerekű, gumikerékA város főterén vezeték-nélküli üzemben halad

A jármű súlyát tehát nem a középen futó sín tartja, hanem a gumikerekek. Ezáltal csendesebben gurul, nem csikorog és az utasok is kényelmesebben utazhatnak.

A padovai villamos a legtöbb esetben zártpályás, így forgalmi dugóba sem kerül, néha azonban osztozkodik a többi autóval is az úttesten.

Története

Mint oly sok nagyváros, Padova is bezárta 1954-ben a villamoshálózatát, több teret engedve ezáltal az autóknak. Később azonban a város vezetése belátta, hogy ez hiba volt, ezért néhány évtizeddel később, 1990-ben egy új villamoshálózat megépítése mellett döntöttek. 1992. február 26-án törvénybe iktatták, hogy a villamost vissza kell építeni. A tendert 1999-ben írták ki, melyre az Ansaldo Transportation, az Adtranz, a Siemens és a Fiat nyújtott be ajánlatot.

padova, olaszország, villamos, régiPadova régi villamosa (kép forrása: Wikiwand)

Eközben a választások miatt a tervet újra kellett gondolni, mivel az ellenzék ellenezte a vasút- és a felsővezeték kiépítését a város területén. A tervet átdolgozták és a hagyományos villamos bevezetése helyett a gumikerekes megoldás mellett döntöttek.

A tervek szerint a rendszer 53 millió euróba került volna, de ezt a költséget szokás szerint átlépték 15 millió euróval, így végül a beruházás 68 millió euróba került. Az építkezés 2003. március 31-én kezdődött és 2005-ben fejeződött be. Ezt követte a járművezetők kiképzése majd a tesztüzem. A tesztek során a villamos ötször siklott ki, majd az éles forgalomban még további egyszer, 2010. március 24-én.

Az éles üzem 2007. március 24-én kezdődött a 6,7 km hosszúságú vonalon, mely a vasútállomást kötötte össze Guizza megállóval. 2009. december 5-én került sor az első vonalhosszabbításra északra, Pontevigodarzere felé. Ezzel a vonal 10,3 km hosszúságúra nőtt.

2010-ben a villamost már napi 22 ezer utas használta, mely 11%-os növekedés az előző évhez képest.

A villamosról így kijelenthetjük, hogy beváltotta a hozzá fűzött reményeket, az utasok megkedvelték az új közlekedési eszközt, miközben Padovát sem kellett teljesen feltúrni.

Padova a Google térképén

A velencei testvér

Padova példáját azóta más városok is követték, többek között a szomszédban, Favaro Veneto, Margaretha és Mestre között is kiépült egy vonalhálózat. A 2010. december 20-án megnyílt hálózat egy további vonallal bővült 2015-ben Velence irányába, így már a lagúna felé is közlekedik villamos a Liberté hídon keresztül.

Velence, olaszország, villamos, Translohr, gumikerekű, gumikerékGumikerekű villamos Velencében

A mestrei központú hálózatot naponta 15 ezer utas veszi igénybe.

További rendszerek

Padován és a Veneto régión kívül még az alábbi helyeken utazhatunk Translohr rendszerű villamosokkal:
* Medellín, Kolumbia;
* Île-de-France, Franciaország;
* Clermont-Ferrand, Franciaország;
* Tiencsin, Kína

Frissítés! További három képet kaptam egy olvasótól, Írházi Sándortól:

001.JPG

002.JPG

003.JPG

17 komment

Címkék: olaszország velence villamos index2


A bejegyzés trackback címe:

http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr408533788

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

¿Qué tapas hay? 2016.03.31. 18:55:32

A gumi hordkerekes vasúti rendszereknek megvan a maga sajátságos alkalmazási területe a városi vasúti rendszereken belül. Ott érdemes ilyet létesíteni, ahol a pálya függőleges vonalvazatése a hagyományos adhéziós vasút építését nem teszi lehetővé, vagy ahol hosszú járművekkel kell szűk íven fordulni, vagy nagyon keskeny útfelület áll csak rendelkezésre. A Translohr-rendszer esetén meg a vezetősín biztosítja az üzemáram-visszavezetést, tehát egyszerű egypólusú felsővezeték elégséges.

Ezeknek az előnyöknek az árát viszont a többszörös gördülési ellenállás miatti nagyobb energiafogyasztásban kell megfizetni, illetve ott, hogy pl. Translohr-járművet csak az Alstomtól lehet beszerezni, így ennek a rendszernek a kiválasztása kizárja a többi járműgyártót a versenyből. Ennek a hálózatfejlesztés során meg is lesz a maga ára.

Puszta érzésre az "olcsóbb pályaépítés" állítással is vitatkoznék műszaki alapon, de áradataim nincsenek.

Mindazonáltal, a képek alapján nem vagyok meggyőződve, hogy Padovában műszaki szempontból szükség lenne gumikerekű vasútra. Ez inkább várospolitikai látszatberuházás, mint az efféle alternatív vasúti rendszerek szinte mindegyike.

sebi77 2016.04.01. 00:12:41

Ha csak arra kell a sín hogy "vezesse" a járművet, azt szerintem manapság sín nélkül is meg lehetne csinálni. GPS-el vagy egyéb módon cm pontossággal lehet pozícionálni.

Praktikum 2016.04.01. 07:18:15

Ez nekünk szükségtelen. Talán Budára (hegyre tartó viszonylatok esetére)...Nem ...mégsem...Nem látom értelmét

Praktikum 2016.04.01. 07:21:36

@sebi77: Próbált már "pozícionálni" a budapesti zsinagóga melletti kis utcában?! Magas épületekkel körbe véve?! Nem?! Akkor meg minek írogatunk ide átgondolatlanságokat????

Izo 2016.04.01. 13:51:53

@sebi77: De nem csak járművet, hanem (mint ahogy ¿Qué tapas hay? is rámutatott) az áramot is vezeti, így nem kell két felsővezeték, mint a trolibusznak.

Hattáb 2016.04.01. 20:08:53

Akartam mondani hogy a gördülési ellenállás a kulcsszó,de megelőztek. Klasszikus vasúti jármű akár nagyságrenddel kisebb teljesítményigénnyel bír, ugye a töredék gördülési ellenállás miatt.Nem véletlenül próbálták átterelni a kamionforgalmat is vasútra pár éve. Ilyenformán a vasút a környezetkímélőbb és takarékosabb.

Isand 2016.04.02. 06:42:36

Köszönöm az írást, megoldódott egy rejtély! 2009-ben jártunk arra, de mind a mai napig nem értettem az egy sín szerepét. Ötletes megoldásnak tartom! Villamost nem láttam, de a pályáról készítettem képet, elküldhetem? (de hogyan?)

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2016.04.02. 10:04:03

@¿Qué tapas hay?: @sebi77: A sín Köszönöm a helyreigazítást. Az olcsóbb pályára nincs adatom, csupán logikusnak érzem. Hiszen egy meglévő autóutat kell átépíteni úgy, hogy egy vezetősínt építünk középre. Villamosvágánynál szerintem ez jóval több bontással járna, hiszen nem csak vezetősínt kell fektetni, hanem teherviselő sínt is. Ebből gondolom, hogy olcsóbb az egysínű megoldás.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2016.04.02. 10:12:46

@sebi77: Léteznek optikai vezetésű járművek is, de azok kevésbé megbízhatóak. Eső, hó, falevelek... mind rontják a biztonságos követést.

Itt egy példa rá: commons.wikimedia.org/wiki/File:Rouen_bus_T2_I.jpg

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2016.04.02. 10:13:18

@Isand: ide tudsz képet is küldeni: blg_zsolt@freemail.hu

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2016.04.02. 11:22:40

"vezetett buszrendszer"
Nyomvezetéses. Megoszlanak a vélemények, de szerintem a Translohr nem az, hanem egyszerűen egy gumikerekű villamos: szigorúan kötöttpályás (ráadásul kétvezetőállásos), csak konkrétan a pálya technikai megoldása más, mint amit megszoktunk. Nyomvezetéses busz mondjuk a melbourne-i vagy az egykori esseni rendszer, ahol többé-kevésbé hagyományos buszok/trolik az útvonaluk egy részét vezetve teszik meg.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2016.04.02. 11:37:48

@Hattáb:

"Klasszikus vasúti jármű akár nagyságrenddel kisebb teljesítményigénnyel bír, ugye a töredék gördülési ellenállás miatt."

Szénszállításban talán. A mai korszerű városi járművek teljesítménye elsősorban a gyorsításhoz kell, ott meg a gördülési ellenállás jóval kevésbé játszik, mint a tehetetlenség.
Az alacsony tapadás pedig kifejezett hátrány a megkövetelt gyorsulás-lassuláshoz, illetve adott terepviszonyok mellett.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2016.04.02. 11:44:15

@sebi77: Ahogy elhangzott, a (polgári) GPS erre önmagában teljesen alkalmatlan.

@Balogh Zsolt: ha jól rémlik, a Phileas rendszer mágnesesen van megvezetve, de akárcsak a roueni rendszernél, a nyomvezetés csak segédlet.

sebi77 2016.04.02. 12:11:54

@Praktikum: próbáltál már udvariasan, normális hangon kommunikálni mielőtt kioktatsz valakit? Azt írtam GPS-szel vagy "egyéb módon". Az egyébbe 100 féle lehetőség beletartozik, bármi jobbnak tűnik annál mint hogy egy vezetősín miatt feltúrni az utat. Ha áramvezetésre is szolgál a sín az külön történet, ezt nem említette a cikk.

@Balogh Zsolt: Köszönöm! A következő években viszont a vezető nélküli buszok mintájára egy virtuálisan kötöttpályás buszt csinálni biztos nem okoz majd problémát.

Angol vasutas 2016.04.04. 11:09:58

@¿Qué tapas hay?: Nem konkrétan Padovában, de az olcsóbb pályaépítést úgy tudom elképzelni, hogy a meredekebb függőleges vonalvezetést is elviselő gumikerekes rendszer használatával műtárgyakon lehet sokat spórolni, így adott terepviszonyok mellett egy gumikerekes projket összköltsége alacsonyabb lehet.

Érdekes lehet viszont megnézni az üzelemtetési és a pályafenttartási költségeket, előbbi értelemszerűen magasabb a nagyobb energiaigény miatt, de vajon bejön-e ez az alacsonyabb pályafenntartási költségekből (egyszerűbb felsővezeték rendszer, egyetlen, nem teherhordó sínszál)?

Azzal egyet értek, hogy a fotók alapján szerintem sem indokolt a rendszer Padovában, persze meg kellene nézni az egészet, lehet, hogy a képeken nem látszik hol van az eb elhantolva.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2016.04.23. 20:31:54

Ilyet mi nem tudnánk építen i. Nem tudjuk szintbe hozni az aszfalttal.