HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • sncf: @sncf: szükési=szökési, a francia billentyűzeten nehezen jönnek a magyar ékezetek. (2017.09.19. 22:06) Vonattal a Müncheni repülőtérre
  • Balogh Zsolt: @Gugyerák Alalyos: Kérem szépen, ez vonatos blog! :) De ahogy a kommenteket és a szavazást elnézem... (2017.09.01. 17:09) A Rajna völgye
  • sncf: Houstonnak most más problémája van. (2017.08.31. 16:42) A texasi nagysebességű vasútvonal
  • Balogh Zsolt: @GhostBusters: A granadaiak hívják metrónak, nem én neveztem el annak. :) Amúgy igen, igazad van, ... (2017.08.20. 17:02) Granada metróhálózata
  • Balogh Zsolt: @Tapsihapsi: Milyen érdekes nyelvi fordulat, ezt nem tudtam eddig. Helyettesítettem más szóval. (2017.08.19. 17:24) A meg nem valósult álom: a "Kis-Gigant"

Címkék

afrika (4) agv (1) alex (1) állatok (1) állomás (3) amerika (2) anglia (8) április elseje (2) arosa (1) augsburg (4) ausztria (51) autó (2) autómúzeum (3) ave (3) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (2) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (12) desiro (1) deutsche bahn (16) érdekességek (44) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (3) franciaország (32) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (6) gysev (1) hajó (6) hollandia (4) horvátország (1) ic (2) ice (18) index (19) index2 (128) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (4) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (9) kenya (1) kína (15) kindertojás (2) kisvasút (5) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (1) ligeti (6) lindau (1) magánvasút (2) maglev (5) magyarország (25) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (1) mittenwaldbahn (6) modellvasút (5) monaco (1) münchen (73) múzeum (34) nagysebességű vasút (75) nápoly (3) németország (43) nürnberg (11) öbb (7) olaszország (26) oroszország (1) párizs (4) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (1) rhb (2) s-bahn (7) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (2) skoda (1) spanyolország (24) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (12) svédország (2) szlovénia (8) s bahn (16) tarragona (1) terepasztal (7) tgv (24) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (4) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2016.03.26. 09:00 Balogh Zsolt

Venezia Santa Lucia - Velence vasúti kapuja

Velence vasútállomása Venezia Santa Lucia, ahová Európa több országából is érkeznek a nemzetközi-, továbbá az olaszországi belföldi vonatok. Az állomáson színes kavalkád és járműparádé várja az erre fogékony utasokat.

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatFS ETR és NVT AGV nagysebességű motorvonatok az állomáson

A pályaudvaron megforduló rengetegféle motorvonatból és mozdonyról szeretnék egy rövid, színes összefoglalót átnyújtani a blog olvasóinak.

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatAz állomás elhelyezkedése madártávlatból, előtérben a városba vezető híd, a Ponte della Libertà

Venezia Santa Lucia (a velencei nyelvben egyszerűen Stassion de Santa Łusia azaz Szent Lúcia pályaudvarnak szokás nevezni) 1861-ben nyílt meg. Az állomás 23 vágányára a napi kb. 450 járat több mint 82 000 utast szállít, összesen évi 30 milliót. Egyike Olaszország 13 legforgalmasabb pályaudvarának.

Vonatok érkeznek ide Németországból (München), Ausztriából (Bécs, Bécsújhely, Linz, Klagenfurt), Franciaországból (Párizs), Svájcból (Genf, Lausanne, Bern), sőt Angliából (London -  Velence-Simplon Orient Express) is.

A Magyarországról érkező Venezia Euronight 2011 végén, a menetrendváltáskor véglegesen megszűnt.

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatVágányok a szárazföld felé

Velence már a vasútépítések kezdetekkor bekapcsolódott a vasúti közlekedésbe. A város szélén, a szárazföld felőli oldalon, a Grand Canal partján, egy templom helyén építették fel a vasútállomást 1860-ban. Nevét is a helyén álló templom után kapta, így lett a neve Venezia Santa Lucia. A szárazfölddel a 3850 méter hosszúságú, facölöpökre épült Ponte della Libertà híd kapcsolja össze.

Az állomás egyike a Grand Canale partján álló néhány modern építménynek.

1934-ben Virgilio Vallot terve nyerte meg az állomás felépítésének a lehetőségét. 1936 és 1943 között Mazzoni és Vallot közösen dolgozott az új épületen. A váróterem azonban csak néhány évvel később, 1952-ben készült el Paul Perilli közreműködésével.

Felújítása 2009-ben kezdődött el, melynek során az utasforgalmi részek átalakulnak és bizonyos építészeti elemek visszakerültek korábbi helyükre. Az átalakítás költsége 24 millió euróba került.

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatA váróterem

A váróterem a már megszokott szolgáltatásokat kínálja az utasoknak: van itt pizzéria, ajándékbolt, kávézó, váróterem, jegypénztár, jegyautomaták, csomagmegőrző és minden, amire csak szükség lehet.

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatAz állomás homlokzata a Grand Canale partjáról

Az állomásépületből kilépve, majd a széles lépcsősoron lesétálva egyből belecsöppenünk az igazi Velence hangulatába: előttünk vízibuszok úsznak el folyamatosan, a tér szélén pedig gondolák ringatóznak, a túlparton pedig a Grand Canale palotái sorakoznak. Átkelve az előttünk álló gyalogoshídon már fotózhatjuk is az állomás homlokzatát vagy a csatornák szűnni nem akaró forgalmát. Ettől a ponttól már nem láthatunk se vonatot, sem autót, a gyalogosoké és a hajóké a főszerep.

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatAz állomás homlokzata, rajta az Olasz Államvasutak (FS) logójával

Az állomás fő vágányaira a távolsági vonatok érkeznek, kicsit hátrébb, egy kicsit elbújva, a már perontetők nélküli szélső vágányokra érkeznek a regionális személyvonatok, bár néha, kis szerencsével, azért itt is láthatunk távolsági forgalomra készült szerelvényeket.

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatKétrészes dízel-Flirt, a motorvonat közepén látható a dízelmotort tartalmazó szekció

A pályaudvarra 12 irányból futnak be a sínek, többségük távolsági vasútvonal, de akad közöttük néhány helyi mellékvonal is. Az Adria nevű város felé tartó vonal az egyetlen, még nem villamosított vonal, ezt a viszonylatot egy kis befogadóképességű, mindössze kétrészes dízel-Flirt szolgálja ki.

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatNégyrészes Flirt, a típus, igaz más színekben, de a Magyarországon is forgalomban van

A forgalmasabb, de még mindig helyi viszonylatokat a Magyarországon is ismert svájci négyrészes Flirt motorvonatok vagy a meglehetősen bumfordi kinézetű, emeletes FS Ale 426 sorozat.

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatFS Ale 426 sorozat

A forgalmasabb, de még mindig regionális viszonylatokon az FS hosszú ingavonatokat közlekedtet, mégpedig mindig vezérlőkocsikkal. Az állomás nagy forgalma nem is tenné lehetővé, hogy a szerelvényeket folyamatosan szét- és összekapcsolják, a mozdonyokat pedig körüljárassák. Az ingavonatok nagy népszerűsége Olaszországban egészen odáig vezetett, hogy a legutoljára megrendelt új villamosmozdonyokat az FS már csak egy vezetőállással rendelte meg! Minek is kellene kettő, ha a mozdonyok amúgy is mindig egy szerelvénybe sorozva, ingavonatként közlekednek?

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatVezérlőkocsi regionális vonatokhoz

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatSzintén vezérlőkocsi, de már más orr-kiképzéssel

Velencébe, néhány napos tartózkodásunk alatt már csak automatikus ajtókkal felszerelt személykocsik közlekedtek, mindig ingavonatba besorozva. A mozdonyok körüljáratása ma már csak az ausztriai, németországi és franciaországi Eurocityk és Euronightok esetében maradt fent, de 2016 decemberétől, a Railjetek megjelenésével, már ezek egy részénél is elmarad a szét- és összekapcsolás.

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatMindenből egy kicsi: nemzetközi, regionális és távolsági vonatok indulásra várva

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatFS E464 mozdonysorozat, Olaszország, sőt Európa legnagyobb mozdonysorozata egy üzemeltető kezei alatt

A Trenitalia összesen 688 FS 464 sorozatú, egy-vezetőállásos mozdonyt szerzett be az AdTranz-tól (mely ma már a kanadai Bombardier cégcsoport tagja) 1999 és kb. 2013 között. Ezzel az FS rendelkezik Európa legnagyobb darabszámú, egy típusba tartozó mozdonysorozatával Európában. A csak 3000 V egyenáramot ismerő mozdonyok legnagyobb sebessége 160 km/h, teljesítményük 3500 kW. Ezekkel a tulajdonságaikkal tökéletesen megfelelnek arra, hogy egész Olaszországban kiszolgálják a regionális vonatok vontatási igényét.

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatAz egy vezetőállásos mozdony kimondottan ingavonatokhoz lett kifejlesztve

A Trenitálián kívül még két kisebb olasz magánvasút-társaság is vásárolt a mozdonyokból, így összesen 728 db FS E464 sorozatú mozdony került forgalomba Olaszországban.

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatEmeletes vonatok élén is megfordul az FS E464 sorozat

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatFS E414 sorozat, Olaszország saját fejlesztésű, csak hazai földön sikert elért nagysebességű sorozata

Olaszország a belföldi távolsági nagysebességű forgalomhoz fejlesztette ki az egyenáramú FS E414 sorozatot. A TREVI 1992-től kezdődően gyártotta le a 60 vonófejet, melyek közé hagyományos UIC Z kocsikat soroztak be. Így összesen 30 szerelvényt tudtak összeállítani. A szerelvény nem olyan egységes kinézetű, mint mondjuk egy ICE motorvonat, de így is képes (a vonófej típusától függően) a 250 km/h sebesség elérésére.

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatA következő generáció

Az újépítésű vonalakat azonban már az olaszok is 25 kV váltakozó árammal villamosították, így szükségessé vált egy új, többáramnemű típus kifejlesztése is. Így született meg az új FS ETR 500 sorozat, melyek között van két- sőt három áramnemű változat is. A váltakozó áram nagyobb teljesítményt tesz lehetővé, így a sebesség is nőtt, egészen 300 km/h-ig.

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatA vonófej kialakítása az egyszerű vonalakat követi

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatFS ETR 600 sorozat

De nem csak a TREVI fejlesztett nagysebességű vonatokat, a versengésbe beszállt időközbe a francia Alstom is az ETR 600 sorozattal. A vonat szintén többáramnemű, de "csak" 250 km/h sebességre képes. A típus viszont jelentős sikereket ért el Olaszországon kívül is, többek között Svájcban, Lengyelországban és Kínában is.

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatAz NTV magánvasút AGV sorozatú motorvonata

Érdekes színfolt Európa vasúti közlekedésében az olasz NTV magánvasút, mely az Alstom legújabb fejlesztésű TGV vonatával, az AGV-vel szállt versenybe a személyszállítás területén az állami tulajdonú Trenitáliával. A többáramnemű motorvonatok egyre több városba jutnak el, bebizonyítva, hogy a személyszállítás piaci alapon is, állami dotáció nélkül is lehet nyereséges. Ehhez persze az is kellett, hogy milliós nagyvárosok között megépüljenek a nagysebességű pályák, így a vonatok nem csak más vonatokkal, hanem a repüléssel is versenybe szálltak az utasok kegyeiért.

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatA típushoz az Alstom nagy karriert remélt, ám végül csak egy olasz magántársaságnak sikerült értékesíteni a típust

Az NTV 25 vonattal (további 10 opció) szállt ringbe a belföldi utasokért folytatott harcba, az elegáns vörös vonatokkal már elérhető Velencén kívül Róma, Nápoly, Torino, Milánó, Salerno, Bologna és Firenze is.

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatAz SBB RABe 503 sorozata

A Svájci Államvasút (SBB) szintén motorvonatokkal van jelen a városban, a korábban már bemutatott Alstom motorvonatból ők is vásároltak.

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatÖBB 1216 sorozat, a négyáramnemű mozdonyok Münchenből vagy Bécsből hozzák a nemzetközi utasokat

A végére maradt az egyetlen mozdonyos, hagyományos vonat, mely Ausztriából hozza az utasokat. Az ÖBB 1216 sorozata négyáramnemű, kimondottan a szlovén és olasz forgalom számára lett kifejlesztve. Ha minden a tervek szerint halad, jelenlegi formájában eltűnik Velence sínjeiről, hogy más színben, mint Railjet-mozdony térhessen majd vissza a hozzá illő modern szerelvényével.

A típusról részletesen írtam korábban a Vonatozás Ausztrián át Velencébe bejegyzésben, így itt nem is részletezem tovább.

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatAz állomáson éjszakára sem áll le az élet...

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatAz új TAV vonal megépítését ellenző plakátok Velencében

Azonban nem mindenki örül így a forgalom növekedésének és a turisták özönének. Velencéből lassan eltűnnek a helyi lakosok és csak a templomok, vendéglátó helyek, szállodák és hotelek maradnak. A patinás, nagy múltú város így egyre inkább egy Disneylandhez vagy Las Vegashoz kezd hasonlítani. Ha az újabb olaszországi nagysebességű vasútvonalak elkészülnek és elérik Velencét, az még több turistát zúdít a városra még messzebbről.

A közlekedés egyszerűsödése pedig még jobban fog kedvezni a tömegturizmusnak és a néhány napos látogatásoknak, melyek még jobban meg fogják viselni a várost.

A plakáton a nagysebességű vasútvonal és a nagy óceánjárók közötti hasonlat nem véletlen. A vonattal érkező turistákkal valószínűleg ugyanaz lesz a baj, mint a nagy hajók utasaival: csak rövid időre jönnek és kevés pénzt költenek. Viszont a nagy tömeg tönkreteszi Velence jó hírét és hangulatát.

Hiába, valamit valamiért. Velencét a turisták tartják életben és jövője is a turistáktól függ.

Venezia Santa Lucia pályaudvar a Google térképén

1 komment

Címkék: olaszország velence vasútállomás index2


A bejegyzés trackback címe:

http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr788510388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Angol vasutas 2016.04.04. 10:49:39

Érdekes erről olvasni, hogy egy turista paradicsom a turisták özönén kesereg, de érthető. A velencei önkormányzatnak külön adókat kellene kivetnie a szálláshelyekre, éttermekre, és a befolyó pénzt a város fenntartására fordítani. Ezt persze a szolgáltatók is beépítenék az áraikba, vagyis Velence drágulna, tehát a pénzt költeni nem akaró tömegek helyett a módosabb truisták mennének.