HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2016.03.15. 14:24 Balogh Zsolt

A technika története Bécsben: A Technisches Museum Wien

Ausztria már a monarchia idején is fejlett iparral rendelkező ország volt. Míg Magyarországnak elsősorban a mezőgazdaság jutott, addig a szomszédunk szédületes ipari fejlődésbe kezdett. Egyre-másra nyíltak meg a bányák és indult be a vaskohászat, majd ehhez kapcsolódóan az acél- és gépgyártás is. Bécs, Linz és a többi nagyváros fontos ipari központokká fejlődtek.

Technisches Museum Wien, BécsA múzeum épülete

Ausztria gépipara az elmúlt évszázadoktól napjainkig is jelentős maradt, számos járműgyár, fémipari- és kohászati üzem termel a mai napig is. Az ipar többszáz éves fejlődésének állít emléket a Bécsben található technikai múzeum, a  Technisches Museum Wien.

Utunk Bécsbe Puchberg am Schneebergből indult, Bécsújhelyen át az új főpályaudvarra. Majd villamosra szálltunk egészen a Westbahn állomásig. Egy hosszabb séta után ismét villamosoztunk, hogy végül közvetlenül a múzeum elé érkezzünk.

Desiro, Puchberg am SchneebergIndulás Puchbergből kora reggel, a motorvonat vezetője ezt látja, miközben Bécsújhely és Puchberg am Schneeberg között ingázik

Bécs, főpályaudvar, Wien HauptbahnhofMegérkezés Bécsbe az új főpályaudvar föld alatti vágányaira

Bécsújhelyen néhány perc maradt az átszállásra, majd egy emeletes vonatal jutottunk el Bécsbe. Barátnőmnek ez az út nagyon izgalmas volt, hiszen még soha nem utazott emeletes vonattal, sőt ausztriai fővonalon sem utazott még. Nem győzött csodálkozni a szép állomásokon és a kényelmes kocsikon, miközben helyenként 160-nal gurultunk a kifogástalan pályán.

Majd megérkeztünk az új főpályaudvar alsó szintjére. Némi bolyongás után megleltük a szintén a föld alá száműzött villamosmegállót is és bevetettük magunkat Bécs délelőtti forgalmába.

Technisches Museum Wien, BécsA múzeum épülete a reggeli napfényben

A hatalmas technikatörténeti múzeum a Westbahn vasútállomástól nem messze található. emlékeim megszépültek az évek alatt, mikor ugyanis először jártam itt, még sokkal közelebbinek tűnt. Sok-sok gyaloglás után végül feladtuk és inkább villamosoztunk néhány megállót, hogy közvetlenül, szinte a múzeum bejárata elé érkezzünk meg.

Technisches Museum Wien, BécsJegypénztárak az előcsarnokban

Az elmúlt években több minden változott, az előcsarnok is igencsak átalakult. A kiállítás nagy része azonban azonos volt a korábbiakkal, de még így is bőven volt mit megcsodálni.

Az épületben több ezer különböző ipartörténeti darab került bemutatásra, az egészen kicsi kézi szerszámoktól a hatalmas mozdonyokig, sőt fémolvasztó kohókig. Az alábbi képek csak egy kicsiny ízelítőt adnak a múzeum hatalmas anyagából, mely az ipartól, az energiatermelésen át, a közlekedésen keresztül, a nyomdaiparig, szórakoztató-elektronikán át a hangszerekig tartott. De külön tárlat foglalkozott a postával, a fényképezéssel, a repüléssel, sőt még a hegesztéssel is!

Technisches Museum Wien, BécsBelépve a múzeumba, hirtelen azt se tudtuk, merre szaladjunk...

Úgy, hogy a múzeum egy része most bővítés és átalakítás miatt még zárva is volt, még így is az egész napot itt töltöttük el.

Technisches Museum Wien, Bécs, vasúti személykocsiHarmadosztályú régi vasúti személykocsi

Technisches Museum Wien, Bécs, gőzmozdonyGőzmozdony a hőskorból

Az Osztrák-Magyar Monarchia hamar felismerte, hogy a birodalomnak nagy szüksége van a gyors és hatékony közlekedésre, ezért a vasútépítésbe is hamar belefogtak. A kezdeti import járműveket gyorsan saját, hazai gyártású mozdonyokra és kocsikra cseréltél. Bécs és Bécsújhely is mozdonygyártásba kezdett, később már nem csak a hazai igényeket, de a nemzetközi kereslet számára is gyártottak.

Technisches Museum Wien, Bécs, daru, obeliszk, makett, dioramaEgy obeliszk felállítása elevenedik meg ezen az apró diorámán

A nagyobb, múzeumba nehezen bemutatható, ám mégis fontos technikai újításokat számos kis dioráma elevenítette fel. Ezen kívül még rengeteg interaktív bemutatót is kipróbálhattunk: hogy segítik a munkát az emelők, mire jó a csigasor, hogy változtatja meg az átvitt erőt néhány fogaskerék...

Technisches Museum Wien, Bécs, esztergagépEsztergagépek. Figyeljük meg a gépek közös szíjhajtását és a fordulatszám-szabályozás egyszerű módját

Technisches Museum Wien, Bécs, lego, olajfúró-toronyOlajfúrótorony 1:140 arányú LEGO mása, az információs tábla szerint 25 ezer LEGO-kockából lett felépítve

Technisches Museum Wien, Bécs, atomerőműAtomerőmű keresztmetszete

 Az energiatermelést is főleg makettekkel és diorámákkal ismertették, szinte mindegyik erőmű-fajtából láthatunk egy-egy makettet, melynek a részeit gombnyomásra felvillanó lámpák segítik fel- és megismerni.

Technisches Museum Wien, esztergagépEsztergagépek

Technisches Museum Wien, külszíni fejtésKülszíni fejtést bemutató dioráma

Ausztriában a bányaipar is jelentős, az ország hegyei sok ásványkincset rejtenek. Magnezit-bányászata világszinten is jelentős, a világtermelés 7%-a származik innen. A kősó bányászata és finomítása is hosszú múltra tekint vissza, gondoljunk csak Salzburgra, melynek nevében is megtalálható a só szó.

Technisches Museum Wien, Bécs, bányamozdonyVillamos bányamozdony

Technisches Museum Wien, Bécs, öbb 2043 sorozat, szimulátorMozdonyszimulátor egy ÖBB 2043 sorozatú mozdonyból átépítve

Technisches Museum Wien, Bécs, áramfejlesztőÁramfejlesztő

Technisches Museum Wien, Bécs, tűzoltókocsiRégi tűzoltókocsik

Technisches Museum Wien, Bécs, Tesla radstar, elektromos sportautóAz első sorozatban gyártott elektromos sportautó egyike a Teslától

Technisches Museum Wien, BécsFent az emeleten

Technisches Museum Wien, Bécs, nyomdászatA nyomdaipar fejlődése a kezdetleges ólombetűkből kirakott lapokon keresztül a modern gépekig

Technisches Museum Wien, BécsA számítástechnika és a kommunikáció fejlődése

Ausztriában a vasút megjelenése előtt a hajózás volt a legjelentősebb közlekedési ág, így a régi hajómodellek bemutatása sem maradhat ki. Az országon keresztülfolyó Duna fontos útvonal, mind Magyarország, mind Németország felé. A Duna-Majna-Rajna csatorna megépülése után pedig az ország már két tenger felé is kijáratot kapott.

Technisches Museum Wien, Bécs, hajómodellGyönyörű hajómodellek a vízi közlekedést bemutató tárlaton

Az osztrákok közúti járműveket is gyártottak, ám a nagy felvásárlások és beolvadások után a híres osztrák márkák mára eltűntek, még ha a gyárakban a termelés továbbra is folyik, igaz már más néven. A felső-ausztriai Steyr nem csak traktorokat, hanem személyautókat is gyártott, ma már azonban az olasz Fiat csoport része, míg a bécsi ÖAF gyár a német MAN csoportba olvadt be.

Technisches Museum Wien, Bécs, VW bogár, Steyr-Puch 500 DIkonikus autók: egy VW bogár és egy Steyr-Puch 500 D

Technisches Museum Wien, Bécs, Ford T-modellNa és persze Henry Ford futószalagon gyártott autója a legendás Ford T-modell

Technisches Museum Wien, Bécs, linzi lóvasútA Linzi lóvasút vagonja

Linz és környéke még a gőzmozdony-korszak előtt kiépítette lóvasút-hálózatát. Fénykorában 120 km-en, vasalattal ellátott fapályákon szaladtak a kocsik, szállítva a kősót és az utasokat. Az egykori Linzi lóvasút rekonstruált kocsijaiból láthatunk többet is Európa különböző vasúti múzeumaiban, Bécsen kívül Nürnbergben legalábbis biztosan.

Technisches Museum Wien, Bécs, wien hauptbahnhofIndulás hazafelé: hamarosan érkezik a grazi Railjet, immár a fenti vágányokon

Hazafelé a Grazba tartó Railjettel utaztunk, mely megállás nélkül röpített alig fél óra alatt Bécsújhelyig el. Egy újabb osztrák prémium vonatot próbáltattam ki barátnőmmel, a magyarországi vonatok utáni hatalmas különbség itt sem maradt hatás nélkül. 

Sajnos azonban a hazautat beárnyékolta egy pár perces késés, ami miatt a csatlakozásunk is eléggé szoros lett, az utolsó párszáz méteres rohanást a fárasztó nap után már mindketten kihagytuk volna.

A múzeum elhelyezkedése a Google térképén

A főpályaudvartól legegyszerűbben a 18-as és az 52-es villamossal közelíthető meg. A 18-assal a Westbahnhofig kell utazni, majd ott át kell szállni az 52-es villamosra.

A múzeumba a belépőjegy 12 euró/fő, hétköznapokon 9-től 18 óráig, hétvégenként 10-től 18 óráig várja a látogatókat. Ha pedig a nézelődés közben elfáradnánk, a múzeum földszintjén egy osztrák viszonylatban olcsó kávéház és étterem várja a megéhező látogatókat.

Szólj hozzá!

Címkék: bécs múzeum index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr978392184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása