HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (1) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2015.12.21. 23:52 Balogh Zsolt

Nagysebességgel Finnországban

Finnország vasúthálózatának hossza 5919 km, de ebből csupán 60 km alkalmas a 200 km/h vagy nagyobb sebességre. További több száz km-en viszont a vonatok 160-200 km/h sebességgel is közlekedhetnek.

Finnország Allegra Helsinki AllegraEgy Allegro fantázianevű VR Sm3 sorozatú Pendolino Helsinkiben (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Finn Államvasút, a VR 1992-ben rendelte meg az első két billenőszekrényes Pendolino motorvonatot az olasz FIAT-tól. 1997-ig a tesztüzem zajlott és csak ezután álltak forgalomba.

Finnország abban is különbözik a legtöbb európai országtól, hogy a nagysebességű vonatainak nem épült külön dedikált nagysebességű pálya, helyette a lassabb vonatok közösen közlekednek a nagysebességű vonatokkal a hagyományos pályákon.

Finnország Allegra Helsinki AllegraFinnország vasútvonalai (kép forrása: Wikimedia Commons)

Finnország igazi nagysebességű vonala a Kareva és Lathi közötti 60 km-es szakasz, mely 2006-ban nyílt meg. Itt már 220 km/h sebességgel is közlekedhetnek a VR Sm3 sorozatú motorvonatok. A Helsinki és Oulu közötti fővonal modernizálása során a sebességet a főváros és a félúton található Seinäjoki között 200 km/h-ra, a vonal többi szakaszán 160 km/h-ra növelték. Ezen kívül még néhány rövidebb szakaszon lehetséges 200 km/h sebességgel közlekedni az országban.

Finnország csak egy nagysebességű motorvonat-sorozattal rendelkezik, a VR Sm3 sorozattal. Ezeket az olasz FIAT-tól vásárolták három részletben. Az első kettő szerelvényt még 1992-ben rendelték meg, majd ezt követően hosszas tesztelésnek vetették alá, míg végül 1995-ben menetrend szerinti forgalomba nem állították őket. A vonatok lettek a világ első széles nyomtávolságú nagysebességű vonatai, továbbá az első billenőszekrényes finn  vonatok is. Az olaszok által kifejlesztett billenőszekrényes technológiának hála ezek a vonatok gyorsabban haladhatnak az ívekben, így akár 35 %-kal is gyorsabbak lehetnek hagyományos társaiknál. Később a technológiát a német ICE is alkalmazta az ICE T és az ICE TD sorozatoknál.

A két prototípus a tesztek alatt 815 ezer kilométert tett meg, 3870-szer téve meg Helsinki és Turku között az utat. Miután a tesztek után 1998-ban forgalomba álltak, az előbb elmlített két város között az utasok száma 17 %-kal emelkedett.

1997 végén további nyolc szerelvényt rendeltek, melyek 2000 és 2002 között érkeztek az országba. Ezek a vonatok különbözőek voltak a korábbi két prototípustól. A több vonatnak hála a VR ki tudta terjeszteni a nagysebességű szolgáltatását más városokra is, 2001. október 22-től már Helsinki és Jyväskylä között is lehetségessé vált Pendolinoval is utazni. A korábban vásárolt két prototípust hajóval visszavitték Olaszországba, hogy a gyártó néhány módosítást elvégezhessen rajta.

A következő nyolc vonatot 2002-ben rendelték meg és 2004 és 2006 között érkezett meg Finnországba, ezzel a flotta teljessé vált.

Bár ezek a szerelvények voltak a finn vasút leggyorsabb vonatai, a sebességkülönbség a napi forgalomban a Pendolinók és a hagyományos vonatok között csak minimális volt. 2006-tól, amikor megnyílt a korábban már említett új, 60 km-es szakasz Helsinki és Lahti között, sikerült kihasználni a vonatok maximális 220 km/h sebességét először.

Finnország Allegra Helsinki AllegraPendolino Oulu állomáson 2009 januárjában (kép forrása: Wikimedia Commons)

Bár az eredeti tervek összesen 23 nagysebességű vonatról szóltak, végül Finnország az utolsó öt vonatot már nem rendelte meg, így a flotta, beleértve az időközben már visszatért két prototípust is, 18 vonatot számlál.

2006-ban a Finn Államvasút szlogenje "Az új vonat-korszak" (finn nyelven: Uusi juna-aika) lett, ugyanis a 60 km-es új vasútvonalnak, továbbá a teljessé váló Pendolino flottának hála a főváros és Észak-Finnország között a menetidők akár egy órányit is rövidültek.

2010 decemberétől tovább bővültek a lehetőségek, a Pendolino vonatokat a nemzetközi forgalomban is bevetették. Ekkortól indult el ugyanis az Allegro szolgáltatás Helsinki és Szentpétervár között. Az oroszokkal közösen üzemeltetett vonatok Finnországban csak lassabban, 160 km/h sebességgel, de Oroszországban már 200 km/h sebességgel is közlekednek. Az Allegro vonatokról bővebben a Nagysebességgel Oroszországban című posztban lehet olvasni.

Útvonalak

Finnországban nagysebességű Pendolino vonatokkal az alábbi viszonylatokon közlekedhetünk:

Jelenlegi útvonalak:
  • Helsinki–Oulu(–Rovaniemi)
  • Helsinki–Vaasa
  • Helsinki–Jyväskylä–Kuopio
  • Helsinki–Kouvola–Kuopio–Iisalmi–Kajaani
  • Helsinki–Joensuu
Megszűnt útvonal:
  • Helsinki–Turku (1995 november 27 és 2012 december 8 között)

A járművek

A Finn Államvasút eredetileg 23 szerelvényt tervezett beszerezni. Két gyártó kínált a Finn Vasút számára megfelelő nagysebességű vonatokat: a svéd ABB Group az X2000-es vonatokkal pályázott, míg az olasz Fiat a Pendolinoval.

A versenyt az olaszok nyerték, egyrészt, mert a Pendolinok olcsóbbak voltak, másrészt azért, mert ezekből a vonatokból már több is rendszeres forgalomban közlekedett Olaszországban FS ETR 460 néven.

Finnország, VR sm3A VR Sm3 utastere (kép forrása: Wikimedia Commons)

A finneknek fontos volt a billenőszekrényes kivitel, ugyanis az országban a távolságok nagyok, de a népsűrűség kicsi. Emiatt nem érte volna meg dedikált nagysebességű pályát építeni,mint például Franciaországban vagy Spanyolországban, hanem a meglévő infrastruktúrán kellett nagyobb sebességet elérni. Természetesen a meglévő hálózatot is fejleszteni kellett, de még mindig olcsóbb volt, mint új vasútvonalakat építeni.

A VR olyan vonatokat szeretett volna, mely a lehető legnagyobb sebességet képes elérni a hagyományos vonatokkal közösen használt pályán.

A Pendolino ezeknek a kihívásoknak tökéletesen megfelelt, hiszen korábban Olaszország is hasonló gondokkal küzdött. A billenőszekrényes jármű képes enyhén bedőlni az ívekben, így ott is gyorsabban tud haladni, ahol a hagyományos vonatoknak már lassítania kellene.

A vonatok hat részesek, összesen 309 ülőhely található rajtuk. A nyolc vontatómotor összteljesítménye 4000 kW, melyek 220 km/h sebességre tudják felgyorsítani a szerelvényt. A gyorsulása is figyelemre méltó: mindössze 193 mp szükséges ahhoz, hogy a vonat 200 km/h sebességgel száguldjon.

Finnország Allegra Helsinki AllegraZöld Pendolino Helsinki főpályaudvarán (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az eredetileg fehér-piros színű vonatokat időközben átfényezték a VR új színterve szerint: a belföldi Pendolinok zöld-fehérek, a nemzetközi forgalomban közlekedők pedig kék-fehérek lettek.

A magasabb szolgáltatást pedig az utasok is értékelik, hiszen Finnországban egyre többen választják a vasutat a távolsági közlekedésben is!

Mint látható, akár már 18 korszerű és gyors szerelvény (természetesen a megfelelő infrastruktúrával) is képes országos jelentőségű változtatásokat okozni a vasúti közlekedésben. Modern és kényelmes szerelvények, vasútépítések- és fejlesztések és a menetidők látványosan csökkennek.

Szólj hozzá!

Címkék: finnország nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr395815096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása