HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2015.11.12. 02:39 Balogh Zsolt

Vonatozás Gutensteinba

Gutenstein egy apró kis falu Alsó-Ausztriában, Bécsújhelytől nem messze. A településnél ér véget az egyvágányú, nem villamosított Wiener Neustadt-Gutenstein-vasúti mellékvonal.

ausztria, gutensteinGutenstein kicsi, de takaros állomásépülete

A 33 kilométeres vasútvonal eredetileg helyi érdekű vasútként épült, de az évek során a vonalon komoly változások történtek. Személyforgalmát tekintve mellékvonal, ám emellett komoly teherforgalmat is lebonyolít.

ausztria, gutensteinIndulás Winer Neustadtból, balra a puchbergi személyvonat, jobbra pedig a Gutensteinba induló Desiro

A vasútvonalat eredetileg a Niederösterreichische Südwestbahnen építtette és üzemeltette. Az 1800-as évek végére Bécsújhely komoly vasúti csomóponttá fejlődött. Megépült már Bécs felé is a kapcsolat, a sínek pedig a Semmering hágón át egészen Grazig értek. De vonatok jártak már Sopron felé is, sőt egy mellékvonal vezetett már a Schneeberg lábához is. A Gutensteinig vezető vasútvonal épült meg legutoljára, elsősorban a teherforgalom számára.

ausztria, gutensteinAz első állomásépület

Akkoriban még nem teljesen a jelenlegi nyomvonalán vezetett, ugyanis a magánvasutak közötti viszony nem tette lehetővé, hogy a vonalat a jelenlegi formájában kössék Wiener Neustadt főpályaudvarához. Eredetileg a várost nyugatról elkerülve, az északi részén túl található Wittmannsdorf volt a vonal végállomása. Az államosítással alakulhatott csak ki a város jelenlegi vasúthálózata, és érhették el a gutensteini vonatok a Schneeberg vonalán át a a jelenlegi végállomást. De a régi összekötő vágány egészen sokáig megmaradt, csak 2015 februárja és márciusa között bontották el a már feleslegessé vált síneket.

ausztria, gutensteinWöllersdorf állomás

Kezdetben a személyszállítás elenyésző volt, pedig sok kicsi, eldugott hegyi falvat érintett a vonal. A sínek a magas sziklafalak között, a Piesting patak medrét követve törtek át a hegyeken, miközben 194 méteres szintkülönbséget győztek le, 22 ezrelékes emelkedőkkel tarkítva.

Azonban a szűk ívek, a nagy szintkülönbségek nem kedveztek a nagy sebességnek, kezdetben a vonatok mindössze 12 km/h sebességgel haladhattak, így a Wittmannsdorf és Gutenstein közötti 33 km-es távolságot a vonatok mintegy 3 óra 30 perc alatt tették meg. Az évek során a pályát fokozatosan megerősítették és korszerűsítették, így 1930-ra a sebességet már egészen 40 km/h-ig lehetett emelni. 1986-tól a tengelyterhelés elérte a 20 tonnát, ezzel a sebesség is 50-60 km/h-ra nőhetett.

ausztria, gutensteinA táj kezdetben jóval lankásabb, mint mondjuk a Schneeberg felé

ausztria, gutensteinApró települések váltogatják egymást

ausztria, gutensteinA vonal mellett több nagyobb gyár is található, így a mellékvonal teherforgalma jelentős

A vasút megmaradását annak köszönheti, hogy több nagyobb cég is odatelepült mellé az évek során, így az árufeladás jelentős. A két legnagyobb vállalat és szállító a pernitzi SCA Hygienepapier-Ortmann papírgyár (termékeiket Magyarországon mint ZEWA ismerhetjük) és a wopfingi Wopfinger Baustoffindustrie GmbH építőipari vállalat. De ezenkívül még a faáru szállítása is jelentős. Szinte hihetetlen, de évi 400 ezer tonnányi áru gördül itt a síneken. Ezt a forgalmat napi öt pár tehervonattal bonyolítja le hétköznapokon az ÖBB, hétvégéken és ünnepnapokon pedig az SCA saját tehervonatai végzik a szállítást. Emellett tényleg szinte eltörpül a napi 1600 főnyi vonattal utazó utas.

A vasútvonal mellett található papírgyárhoz köthető mind a mellékvonal, mind az ÖBB legizgalmasabb és legnagyobb szállítási feladata is. 1992-ben az SCA egy szárító hengert szállíttatott a gyárba vasúton. A berendezés hossza 8 méter, szélessége 6 méter, tömege 190 tonna volt. A hozzá passzoló teherkocsi sem volt átlagos darab: a 20 tengelyes teherkocsi tömege 159 tonna, hossza 44 méter volt. A szállítmány teljes súlya így teherkocsival együtt 349 tonnára nőtt. A különleges küldeményt vasúton szállították Bécs kikötőjéből egészen a gyárig az Aspangbahnon és a Gutensteinbahnon keresztül, mivel közúton ez megvalósíthatatlan lett volna. A vonat közlekedését rengeteg előkészítő munka előzte meg, többek között a hidakat és a pályát is meg kellett előtte erősíteni. A különleges menet során a forgalmat az érintett vonalakon fel kellett függeszteni.

A papírgyár és a vasút különleges kapcsolata már-már hagyomány, hiszen 1934-ben és 1971-ben is érkezett a gyárba ilyen túlméretes szállítmány, igaz, korántsem ekkora, mint ez a 190 tonnás elem.

ausztria, gutensteinWaldegg állomás

ausztria, gutensteinA vasútvonal párhuzamosan halad az autóúttal, a Piesting patak völgyét követve

ausztria, gutensteinA vasútvonal igazi hegyvidéki vonallá válik

ausztria, gutensteinMegérkezés Gutensteinba, a Desiro pár perc tartózkodás után már indul is vissza. Hétvégente az órás ütem kétórásra nő

ausztria, gutensteinGutenstein aprócska település, 1280 lakossal, állomása azonban nagyobb, mint a hasonló falvaké, ugyanis árufeladás is van

ausztria, gutensteinA váróterem, tisztaság, rend, nyoma sincs penésznek, málló vakolatnak. A biztonságról mindössze egy kamera gondoskodik, személyzet ugyanis nincs

ausztria, gutensteinAz állomásépület utcafrontja

A vasútvonalon számos távkezelt állomás és megálló található. Személyzet szinte sehol nincs, a biztonságról néhány kamera gondoskodik csupán. Szerencsére ennek ellenére nyoma sincs vandalizmusnak vagy szemetelésnek. A kisebb forgalmú megállóknál ráadásul feltételes megállás van, a vonaton a leszállási szándékot egy nyomógombbal előre jelezni kell.

ausztria, gutensteinSárgulnak már a falevelek a környező hegyeken

ausztria, gutensteinIlyen szép, erdős környezetben halad a vonat

ausztria, gutensteinVisszafelé Wiener Neustadt felé

ausztria, gutensteinVidéki élet Alsó-Ausztriában

ausztria, gutensteinPernitz-Muggendorf állomás, szintén személyzet nélkül

ausztria, gutensteinNincs is valamirevaló osztrák falu patak nélkül, így van ez Pernitz-Muggendorban is, ahol a házak között csörgedezik a víz

ausztria, gutensteinAz SVA papírgyár, termékeiket Magyarországon mint ZEWA ismerhetjük

ausztria, gutensteinBaktat a Desiro Gutenstein felé a papírgyár mellett

1989 óta a vasútvonalon ütemes menetrend van érvényben, ebben az évben a hétköznapi vonatpárok számát 15-re emelték. Azóta a közlekedési kínálat tovább sűrűsödött, csúcsidőkben további járatokat indított az ÖBB, így a frekventált időszakokban már 30 percenként van vonat Gutenstein felé. Hétvégén azért megritkulnak a vonatok, egész nap kétóránként járnak csak a piros motorkocsik.

ausztria, gutensteinA hegyi utakon könnyű eltévedni, és itt bizony még a GPS-ben sem bízhatunk! Erre a fontos tényre figyelmeztet is minket a képen látható Kresz-tábla

ausztria, gutensteinJól látszik, ahogy az út is és a vasút is a patak völgyét követi a hegyeken át

Napjainkban a személyforgalmat a Siemens Desiro motorkocsijai, ritkábban a régi Jenbach motorkocsik látják el, a tehervonatokat pedig Siemens Herculesei, ritkábban a már igencsak koros ÖBB 2143-as sorozatú mozdonyok szolgálják ki. Személyvonat élén mozdonnyal ma már csak évi néhányszor, nosztalgiamenetek során találkozhatunk.

ausztria, gutensteinAutóút, vasút és túraútvonal, mindhárom párhuzamosan kénytelen futni a szűk völgyben

A vonalat beutazni nem is a látnivalók, vagy a jelentős városok miatt érdemes, hanem a különleges vonalvezetése miatt. A meredek sziklafalak között futó sínek, a szinte alattunk folydogáló patakok, a rengeteg híd, a takaros állomások igazi hegyvidéki vonallá változtatják, ezért megérkezés után érdemes kicsit gyalogosan is bejárni és szép fotókat készíteni. Nekem az utóbbi sajnos most nem jött össze, a novemberben a nap már gyorsan lenyugszik és koromsötétté változtatja az osztrák hegyvidéket. 

ausztria, gutensteinA patak két partján nem sok hely maradt a közlekedők számára, jöjjenek akár kocsival, akár vonattal

Egyedül már csak a vasútvonal villamosítása várat magára. A nagy teherforgalom és a környezetvédelem mindenféleképp indokolná a beruházást, azonban a villamosítással együtt a pálya is további átépítést igényelne, ami jelentősen megnöveli a költségeket. Egyelőre az ÖBB a villamosításról lemondott, de meglátjuk, mit hoz még a jövő a vasútvonal számára.

ausztria, gutensteinÁtjutva a szűk völgyön

Németországban hasonló vasútvonal még a Garmisch-Partenkirchenből Tirol felé tartó mellékvonal, mely szintén a szűk völgyeken át keresztezi a hegyeket. Igaz, az a vonal már villamosított.

Források

* a német Wikipédia Gutensteinerbahn szócikke

Gutenstein a Google térképén

komment

Címkék: ausztria


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr748063046

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Usenka 2015.11.12. 22:57:04

Nagyon klassz volt olvasni! Viele danke für dich!;-)

Angol vasutas 2015.11.14. 13:08:29

Csodálkozom, hogy fenntartják a személyforgalmat, napi 15 vonatpár (a csúcsidei sűrítőket nem számítva) 1600 utasra 53,3 utast jelent járatonként, egy távolsági busz kapacitása. Megérteném, ha villamosított lenne a vonal, de gyanítom a Dezső így nagyobb kibocsátást produkál mint egy hibrid busz tenné.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2015.11.22. 11:35:41

@Angol vasutas: Lehetséges, hogy itt az átlagolás kicsit félrevezető. Gondolom reggel és délután ellentétes az utasforgalom, így az az 53 utas lehet akár 100 is járatonként, a visszaúton meg csak néhány.

És ne feledjük azt sem, hogy a meredek, kacskaringós hegyi úton, különösen télen, nehéz lehet busszal közlekedni. Ha pedig már ott a vasút, kihasználják a lehetőséget.

Én vasárnap voltam, akkor a kétóránként járó szerelvény kongott az ürességtől.
süti beállítások módosítása