HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • sncf: @sncf: szükési=szökési, a francia billentyűzeten nehezen jönnek a magyar ékezetek. (2017.09.19. 22:06) Vonattal a Müncheni repülőtérre
  • Balogh Zsolt: @Gugyerák Alalyos: Kérem szépen, ez vonatos blog! :) De ahogy a kommenteket és a szavazást elnézem... (2017.09.01. 17:09) A Rajna völgye
  • sncf: Houstonnak most más problémája van. (2017.08.31. 16:42) A texasi nagysebességű vasútvonal
  • Balogh Zsolt: @GhostBusters: A granadaiak hívják metrónak, nem én neveztem el annak. :) Amúgy igen, igazad van, ... (2017.08.20. 17:02) Granada metróhálózata
  • Balogh Zsolt: @Tapsihapsi: Milyen érdekes nyelvi fordulat, ezt nem tudtam eddig. Helyettesítettem más szóval. (2017.08.19. 17:24) A meg nem valósult álom: a "Kis-Gigant"

Címkék

afrika (4) agv (1) alex (1) állatok (1) állomás (3) amerika (2) anglia (8) április elseje (2) arosa (1) augsburg (4) ausztria (51) autó (2) autómúzeum (3) ave (3) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (2) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (12) desiro (1) deutsche bahn (16) érdekességek (44) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (3) franciaország (32) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (6) gysev (1) hajó (6) hollandia (4) horvátország (1) ic (2) ice (18) index (19) index2 (128) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (4) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (9) kenya (1) kína (15) kindertojás (2) kisvasút (5) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (1) ligeti (6) lindau (1) magánvasút (2) maglev (5) magyarország (25) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (1) mittenwaldbahn (6) modellvasút (5) monaco (1) münchen (73) múzeum (34) nagysebességű vasút (75) nápoly (3) németország (43) nürnberg (11) öbb (7) olaszország (26) oroszország (1) párizs (4) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (1) rhb (2) s-bahn (7) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (2) skoda (1) spanyolország (24) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (12) svédország (2) szlovénia (8) s bahn (16) tarragona (1) terepasztal (7) tgv (24) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (4) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2015.01.27. 23:12 Balogh Zsolt

Vonatozás Lombardiában

Lassan kifogyok a saját élmények megírásából, hiszen nem utazok már Ausztria és Németország sínjein. A téli estékre marad így az álmodozás, lehetőleg valamilyen meleg országról.

Fiumelatte vasútállomás olaszország lombardia ValtellinaFiumelatte vasútállomása (Kép forrása: Wikimedia Commons)

Az interneten bogarászva találtam a fent látható nagyon hangulatos kis képet, melybe egyből beleszerettem és  egyúttal utána is jártam, vajon hol készülhetett és milyen lehet arrafelé az élet, de főleg a közlekedés.

A mai cikkben így egy virtuális utazást teszünk Olaszország északi felén található Lombardiába, ahol megismerjük a Tirano-Lecco-vasútvonalat, melynek története még számomra is tartogatott egy meglepetést!

vezérlőkocsi ingavonat olaszország lombardia ValtellinaVezérlőkocsis ingavonat (Kép forrása: Wikimedia Commons)

Az éppen hogy 9000 fős lakosságú Tirano a svájci-olasz határ közelében található. Itt ér véget a svájci Bernina-vasútvonal, a híres méteres nyomtávolságú kisvasút, és itt kezdődik (vagy ér véget, nézőpont kérdése) az olasz Tirano-Lecco-vasútvonal is.

Tirano és Lecco között a vasút több lépésben épült meg, az építők először a Sondrio és Colico közötti 40,5 km-es szakasszal készültek el 1885-ben. Ezt követően 1892 és 1894 között a vonalat meghosszabbították Colicotól további 40 km-mel, így már Leccot is elérték a sínek. Ezzel a lépéssel az eddig elszigetelt vasútvonal összekapcsolódott az olasz hálózattal is. Leccóba ma már öt irányból is befutnak a sínek, így jelentős vasúti csomóponttá fejlődött. Milánó innen csupán már csak 50 km-re található.

térképvázlat olaszország lombardia ValtellinaA vasútvonal térképvázlata (Kép forrása: Wikimedia Commons)

De még mindig hiányzott Tirano felé a kapcsolat. Az utolsó láncszem Sondrio és Tirano között a többi vonaltól eltérően épült meg, ugyanis az építtető a  Società Anonima per le Ferrovie dell'Alta Valtellina (FAV) volt. A munkálatok egészen 1902-ig eltartottak. A vasútvonal különleges helyzetének 1970-ben szakad vége, akkor az utolsó szakaszt is integrálták az Olasz Államvasutak hálózatába. ezzel kialakult a ma is ismert 105 km-es vasútvonal.

Fiumelatte olaszország lombardia ValtellinaFiumeratte a víz felől nézve, a házak és a hegy közötti szűk sávban halad a vasút (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A vonal a kezdetektől fogva egyvágányú volt. Villamos felsővezeték-rendszere az Olaszországban megszokott 3 kV-os egyenáram. Hat darab, kilométeresnél is hosszabb alagút található a vonalon, a leghosszabb mind közül az 1395 méteres Colmo di Dazio.

varenna olaszország lombardia ValtellinaVarenna kikötője... (Kép forrása: Wikimedia Commons)

varenna vasútállomás morcate alagút olaszország lombardia Valtellina...és a vasútállomása, háttérben az 1263 méteres Morcate alagút (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A vonal legizgalmasabb, az építőknek pedig a legnehezebb része kétségtelenül a Comói-tó partján húzódó szakasz. Ezt a glaciális eredetű tavat körbe magas hegyek veszik körül, miközben a mélysége 400 m körül alakul (ebből 200 méter a tenger szintje alatt található). A mély tó és a magas hegyek közötti partszakaszon kanyarognak a vonatok, és itt találhatóak az alagutak is. Colicot elhagyva már lankásabb a táj, a vasútvonal nyomvonala az Adda folyót követi és egyenesebbé válik.

FS ETR 250 sorozat villamos motorvonat olaszország lombardia ValtellinaFS ETR 250 a vasútvonalon 1995-ben (Kép forrása: Wikimedia Commons)

Jelentősebb nagyvárosok vagy csomópontok nem találhatóak rajta, mindössze Cólico állomáson ágazik ki egy szárnyvonal Chiavenna felé.

Tirano a tenger szinttől 441 m-re található, ezzel a vonal legmagasabb pontja címével is büszkélkedhet. Ettől az állomástól egészen Rogolóig szinte végig lejt, 208 méteren éri el a legmélyebb pontot. Ezután lankásabb részek következnek, a magasság 208 és 214 méter között ingadozik, egyedül Fiumelatte vasútállomása emelkedik ki a 231 méteres tenger szint feletti magasságával.

olaszország lombardia Valtellina vasút vilamosítás

Vasútvillamosítás a hőskorban: a felsővezeték-építő vonatot természetesen csak gőzmozdony húzhatta

A vasútvonalnak magyar vonatkozása is van, hiszen itt, a Valtellina völgyében épült meg a világ első villamosított vasútvonala is a magyar származású Kandó Kálmán tervei alapján. A lehetőség minden szempontból adott volt, hiszen Lombardia már akkor is iparilag fejlettnek számított, az Adda folyóból a Comói-tóba ömlő víz olcsó villamos energiát termelt, miközben a megfelelő nagyságú vonóerőre is szükség volt a hegyek miatt. A háromfázisú váltakozó árammal hajtott, akkoriban modernnek számító villamos mozdonyok beváltották a hozzájuk fűzött reményeket és a völgyben található teljes 106 km-et a magyar mérnök tervei alapján villamosították.

A kedvező tapasztalatok nyomán több más országban is megkezdődött a villamos vontatás fejlesztése. Bár a háromfázisú váltakozóáramú rendszer végül nem terjedt el, mind a mai napig a vasútvillamosítás leghíresebb és legismertebb mérnöke Kandó Kálmán maradt.

olaszország lombardia Valtellina vasút vilamosításEz  a sok könyvből ismerős kép szintén itt, a Tirano-Lecco-vasútvonalon készült, a világ talán első villamos mozdonyával

A sors különös kegyetlensége, hogy a Ganz nem állt ki a villamos vontatás mellett, nem folytatták a villamos mozdonyok gyártását sem akkoriban. Így Kandó Kálmánt is elengedték, a gyár vezetői nem fogták fel, hogy milyen kincset veszítenek el.

Akit Kandó Kálmán olaszországi munkássága bővebben érdekel, az látogasson el a Természet Világa weboldalára, ahol minden kérdésre részletes és kimerítő választ találhat.

olaszország lombardia Valtellina vasút Sondrio vasútállomásán ingavonatSondrio vasútállomásán épp egy ingavonat halad át (Kép forrása: Wikimedia Commons)

Mivel a vasútvonal Tiranonál és a szárnyvonala Chiavennánál véget ér, ezért sem átmenő forgalma, sem nemzetközi forgalma nincs. Teherforgalma a képeket elnézve elenyésző, helyette villamos motorkocsik és mozdony-vontatta ingavonatok kanyarognak a hegyek-völgyek között...

olaszország lombardia Valtellina vasút Lecco vasútállomásánA vonal végállomása: Lecco (Kép forrása: Wikimedia Commons)

olaszország lombardia Valtellina vasút Ponte in Valtellina vasútállomásán villamos motorvonatPonte in Valtellina egy olasz villamos motorvonattal (Kép forrása: Wikimedia Commons)

Fiumelatte vasútállomása a Google térképén

Aki járt már arra, attól szívesen veszek élménybeszámolókat vagy helyesbítéseket is. És talán majd néhány év múlva saját fényképekkel is szolgálhatok.

2 komment

Címkék: olaszország index2


A bejegyzés trackback címe:

http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr837116273

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

bodecsabi 2015.01.28. 19:59:06

Jártam arra, nekem nagyon tetszik a vonal hangulata, különösen a tóparti szakaszok. Tovább a Berninán utaztam még InterRaillel - most viszont felfedeztem, hogy pl. Münchenből Tiranoba lehet venni Europa Spezial jegyet - Svájcon keresztül. Azzal nem is olyan vészes a jegy - Menningentről pl találtam 29 eurósat is.

Tirano-Milánó nem vészes - a regionális vonatok nem drágák az olaszoknál.

¿Qué tapas hay? 2015.01.28. 22:41:46

A RA34-es annyiban volt első, hogy ez volt az első többfázisú villanymozdony közcélú vasúton. A Ganz magában vitte volna tovább a vasútvillamosítás és a mozdonygyártás projektjét, csakhogy a Valtellina-projekt akkora veszteség volt (főként a fejlesztés költségei miatt), hogy nem talált rá finanszírozót. Így, gyakorlatilag a Westinghouse aratta le ezt a piacot. A háromfázisú rendszer azért egész 1976-ig megmaradt Piemont és Liguria vonalain.

Amúgy én már rég szeretnék ide ellátogatni, a képek tovább erősítették ebbéli meggyőződésemet.