Ahogy minden autógyártó országnak megvolt a maga olcsó, egyszerű "népautója" (Németország: VW Bogár, Franciaország: Citroen Kacsa, USA :Ford T-modell...), úgy a brit ipar is kifejlesztette a maga típusát. A British Motor Corporation 1959-ben mutatta be a Mini fantázianevű, kicsi autóját, mely mind a mai napig nagy népszerűségnek örvend. Az elmúlt évtizedekben nagy változások történtek, a több millió eladott autó mellett a gyártó mégis válságba került, hogy ezután a német BMW csoport vesse ki rá a hálóját.
Napjainkban a Mini újra virágzik, bár már jelentősen eltávolodott az eredeti 1959-es koncepciójától, hiszen mérete és teljesítménye megnőtt, az áráról nem is beszélve.
A Mini ötven éves történelme előtt tiszteleg 2014. november 27-től egészen 2016. január 31-ig a Münchenben található BMW múzeum. Ennek apropóján (na meg persze a BMW-k miatt is) tettünk egy rövid látogatást az autók birodalmában.
Kívülről a BMW múzeum épülete, háttérben a BMW irodaháza, a 13. emeletet babonaságból kihagyták
Két újdonsággal is szolgált a BMW: egy réges-régi versenyautóval...
...és annak a mai, modern kiadásával! A jellegzetes elemeket átvették, ám sokkal modernebb formában
A Mini tervezése Sir Alec Issigonis nevéhez fűződik, aki azt a megbízást kapta, hogy tervezzen egy kicsi, gazdaságosan üzemeltethető, olcsó, de mégis sportos kisautót. Az egymásnak ellentmondó követelményeknek igen nehéz volt megfelelni, de végül azonban sikerült, hiszen megszületett a Mini. A kicsi autó négysebességes sebességváltót és egy 948 cm³ köbcentis négyhengeres motort kapott. Az alig 600 kg-os autónak azonban még ez is soknak bizonyult, így a hengerűrtartalmat lecsökkentették 848 cm³-ra a sorozatgyártás beindulásakor.
A hátfal változása az évek alatt
Motorok a kezdetektől napjainkig
Az első Mini "Nedcar" 1959-ből
Morris Mini Minor szintén 1959-ből
Nagy Britanniában az 1959-es gyártás kezdetétől a gyártás 2004-es befejezéséig összesen 1.581.887 db Minit értékesítettek. A típus válságát jól mutatja, hogy az utolsó Mini négy évet várt az összeszerelés után, mire végül az új gazdája hazavitte...
Félbevágott Mini a jobb áttekinthetőség kedvéért
A felhasználásnak és a színeknek csak a fantázia szabott határt, a kicsi Miniből lehetett építeni fagyis-kocsit...
Haladunk előre az időben: már 1965-ben járunk
A legkisebb Mini rózsaszínben: A Mini Shorty
Csillog-villog ez a krómozott és fémtisztára polírozott Mini! Ki tudja? Talán időgépet is lehetne építeni belőle?
A Mini a sportban: az autók méretnövekedése itt is szembeötlő. A legutolsó Mini már egy négyajtós mai terepjáró arányait és tágasságát idézi
A BMW felvásárlása hozta el a legnagyobb változásokat a típus életében. A bajor autógyár az autót jelentősen átszabta, méretét megnövelte. Szélesebb, hosszabb és magasabb lett, mint az eredeti alap. Az olcsóság helyett a minőségre helyezte a hangsúlyt, mely az árakon is megmutatkozott. Néhány dolog mellett azonban kitartott: az autó még most is úgy maradt sportos, hogy fogyasztása a hasonló járművekhez képest alacsony. De megmaradtak a klasszikus kerek lámpák, a nagy tengelytáv, a jellegzetes hűtőrács és a kétajtós kivitel.
Stílusos vagy inkább giccses egy háromtengelyes, hatajtós, úszómedencével ellátott "Mini"?
És a Mini napjainkban. A stílus és a név maradt, az autó azonban sokat változott
Ez pedig már a jövő: koncepcióautó 2014-ből. Vajon az utcán is így fogjuk látni?
A kultúrában
A kicsi autó nagy kultusznak örvend Nagy-Britanniában, hiszen még Mr. Bean is rendelkezett eggyel. Felejthetetlen a fotelszállítós rövidfilmje, amiben a leértékelten vásárolt fotelét az autója tetejére rakta, hogy onnan, abból vezethesse az autóját a városi forgalomban.
A Mini mérete folytán igen hasznosnak bizonyult az Olasz meló című filmben, melyben bankrablás után a városi alagutakban menekültek el velük a főszereplők. Később a film folytatást is kapott Brit meló címen, melyben a kis autóknak ismét fontos szerep jutott.
De a LEGO céget sem hagyta érzéketlenül, hiszen a játékgyártó dán vállalat két különböző készletben is kiadta az autót. A kisebb, mindössze pár darabos minimalista készletet később egy nagy, 1077 darabos követte, melyből egy igen részletes és szép zöld autót lehet összerakni.
Megközelítése
A Müncheni főpályaudvartól több lehetőség közül is választhatunk (térkép itt), ha a múzeumba igyekszünk a Mini Storyhoz:
* Az U2-es vagy az U8-as metróval utazzunk Scheidplatzig, majd onnan az U1-es vagy az U3-as metróval az Olympiazentrum megállóig;
* A főpályaudvartól S-Bahnnal Marienplatzig, majd onnan az U1-es vagy az U3-as metróval Olympiazentrum megállóig.
A BMW múzeum a Google térképén
Amint feljövünk a lépcsőn az Olympiazentrum metrómegálóból, pont a BMW Welt előtt találjuk magunkat. Innen már csak pár perc gyaloglás a BMW gyár irányába, mely mellett ott magasodik a BMW négy hengert formázó irodaháza, mellette pedig a múzeum. Ha pedig már az Olimpiaparkban járunk, ne hagyjuk ki az 1972-es olimpia színhelyét se!
További információk
* Hivatalos oldal
* További képek az Onedrive-on
Utolsó kommentek