HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2014.12.16. 17:08 Balogh Zsolt

A Mini sztori

Ahogy minden autógyártó országnak megvolt a maga olcsó, egyszerű "népautója" (Németország: VW Bogár, Franciaország: Citroen Kacsa, USA :Ford T-modell...), úgy a brit ipar is kifejlesztette a maga típusát. A British Motor Corporation 1959-ben mutatta be a Mini fantázianevű, kicsi autóját, mely mind a mai napig nagy népszerűségnek örvend. Az elmúlt évtizedekben nagy változások történtek, a több millió eladott autó mellett a gyártó mégis válságba került, hogy ezután a német BMW csoport vesse ki rá a hálóját.

bmw múzeum Mini story sztori MünchenVariációk Minire

Napjainkban a Mini újra virágzik, bár már jelentősen eltávolodott az eredeti 1959-es koncepciójától, hiszen mérete és teljesítménye megnőtt, az áráról nem is beszélve.

A Mini ötven éves történelme előtt tiszteleg 2014. november 27-től egészen 2016. január 31-ig a Münchenben található BMW múzeum. Ennek apropóján (na meg persze a BMW-k miatt is) tettünk egy rövid látogatást az autók birodalmában.

bmw múzeum Mini story sztori München Kívülről a BMW múzeum épülete, háttérben a BMW irodaháza, a 13. emeletet babonaságból kihagyták

bmw múzeum Mini story sztori MünchenKét újdonsággal is szolgált a BMW: egy réges-régi versenyautóval...

bmw múzeum Mini story sztori München...és annak a mai, modern kiadásával! A jellegzetes elemeket átvették, ám sokkal modernebb formában

A Mini tervezése Sir Alec Issigonis nevéhez fűződik, aki azt a megbízást kapta, hogy tervezzen egy kicsi, gazdaságosan üzemeltethető, olcsó, de mégis sportos kisautót. Az egymásnak ellentmondó követelményeknek igen nehéz volt megfelelni, de végül azonban sikerült, hiszen megszületett a Mini. A kicsi autó négysebességes sebességváltót és egy 948 cm³ köbcentis négyhengeres motort kapott. Az alig 600 kg-os autónak azonban még ez is soknak bizonyult, így a hengerűrtartalmat lecsökkentették 848 cm³-ra a sorozatgyártás beindulásakor.

bmw múzeum Mini story sztori MünchenA hátfal változása az évek alatt

bmw múzeum Mini story sztori MünchenMotorok a kezdetektől napjainkig

bmw múzeum Mini story sztori MünchenAz első Mini "Nedcar" 1959-ből

bmw múzeum Mini story sztori MünchenMorris Mini Minor szintén 1959-ből

Nagy Britanniában az 1959-es gyártás kezdetétől a gyártás 2004-es befejezéséig összesen 1.581.887 db Minit értékesítettek. A típus válságát jól mutatja, hogy az utolsó Mini négy évet várt az összeszerelés után, mire végül az új gazdája hazavitte...

bmw múzeum Mini story sztori MünchenFélbevágott Mini a jobb áttekinthetőség kedvéért

bmw múzeum Mini story sztori MünchenA felhasználásnak és a színeknek csak a fantázia szabott határt, a kicsi Miniből lehetett építeni fagyis-kocsit...

bmw múzeum Mini story sztori München...de lakókocsit is!

bmw múzeum Mini story sztori MünchenHaladunk előre az időben: már 1965-ben járunk

bmw múzeum Mini story sztori MünchenNarancs alakú Mini

bmw múzeum Mini story sztori MünchenA legkisebb Mini rózsaszínben: A Mini Shorty

bmw múzeum Mini story sztori MünchenCsillog-villog ez a krómozott és fémtisztára polírozott Mini! Ki tudja? Talán időgépet is lehetne építeni belőle?

bmw múzeum Mini story sztori MünchenA Mini a sportban: az autók méretnövekedése itt is szembeötlő. A legutolsó Mini már egy négyajtós mai terepjáró arányait és tágasságát idézi

A BMW felvásárlása hozta el a legnagyobb változásokat a típus életében. A bajor autógyár az autót jelentősen átszabta, méretét megnövelte. Szélesebb, hosszabb és magasabb lett, mint az eredeti alap. Az olcsóság helyett a minőségre helyezte a hangsúlyt, mely az árakon is megmutatkozott. Néhány dolog mellett azonban kitartott: az autó még most is úgy maradt sportos, hogy fogyasztása a hasonló járművekhez képest alacsony. De megmaradtak a klasszikus kerek lámpák, a nagy tengelytáv, a jellegzetes hűtőrács és a kétajtós kivitel.

bmw múzeum Mini story sztori MünchenCabrio változat 2012-ből

bmw múzeum Mini story sztori MünchenStílusos vagy inkább giccses egy háromtengelyes, hatajtós, úszómedencével ellátott "Mini"?

bmw múzeum Mini story sztori MünchenA sportváltozatok

bmw múzeum Mini story sztori MünchenÉs a Mini napjainkban. A stílus és a név maradt, az autó azonban sokat változott

bmw múzeum Mini story sztori MünchenEz pedig már a jövő: koncepcióautó 2014-ből. Vajon az utcán is így fogjuk látni?

 

A kultúrában

A kicsi autó nagy kultusznak örvend Nagy-Britanniában, hiszen még Mr. Bean is rendelkezett eggyel. Felejthetetlen a fotelszállítós rövidfilmje, amiben a leértékelten vásárolt fotelét az autója tetejére rakta, hogy onnan, abból vezethesse az autóját a városi forgalomban.

A Mini mérete folytán igen hasznosnak bizonyult az Olasz meló című filmben, melyben bankrablás után a városi alagutakban menekültek el velük a főszereplők. Később a film folytatást is kapott Brit meló címen, melyben a kis autóknak ismét fontos szerep jutott.

De a LEGO céget sem hagyta érzéketlenül, hiszen a játékgyártó dán vállalat két különböző készletben is kiadta az autót. A kisebb, mindössze pár darabos minimalista készletet később egy nagy, 1077 darabos követte, melyből egy igen részletes és szép zöld autót lehet összerakni.

Megközelítése

A Müncheni főpályaudvartól több lehetőség közül is választhatunk (térkép itt), ha a múzeumba igyekszünk a Mini Storyhoz:

* Az U2-es vagy az U8-as metróval utazzunk Scheidplatzig, majd onnan az U1-es vagy az U3-as metróval az Olympiazentrum megállóig;
* A főpályaudvartól S-Bahnnal Marienplatzig, majd onnan az U1-es vagy az U3-as metróval Olympiazentrum megállóig.

A BMW múzeum a Google térképén

Amint feljövünk a lépcsőn az Olympiazentrum metrómegálóból, pont a BMW Welt előtt találjuk magunkat. Innen már csak pár perc gyaloglás a BMW gyár irányába, mely mellett ott magasodik a BMW négy hengert formázó irodaháza, mellette pedig a múzeum. Ha pedig már az Olimpiaparkban járunk, ne hagyjuk ki az 1972-es olimpia színhelyét se!

További információk

* Hivatalos oldal
* További képek az Onedrive-on

7 komment

Címkék: érdekességek münchen index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr836987827

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

saját macskám 2014.12.17. 16:12:42

fing nincs ide semmi irva

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.12.17. 16:28:44

@saját macskám: Az Index megint túlzásba esett az ajánlóval, én csak a BMW múzeumban készült Minikről írtam pár sort, nem ígértem a teljes Mini sztorit! Sajnálom, hogy csalódott vagy!

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2014.12.17. 17:11:47

@Balogh Zsolt: Hagyd. "saját macskám" egy eszetlen valami - troll, hülyegyerek vagy é-koreai szoftver. Nem hülyéskedek. Még egyetlen értékelhető kommentet sem láttam tőle, csak ilyen stílusú trollkodást.

ON
A sztori jó volt, a képek kellemesek. Én az AUDI-gyárban jártam pár hónapja, ott is ez a fajta bemutatórendszer fogad, szétkaszabolt autók és motorok, látod az ülések anyagát elvágva, régi és új keveredik...

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.12.17. 17:13:59

"még Mr. Bean is rendelkezett eggyel. Felejthetetlen a költözéses rövidfilmje"

Kedves blogger, klasszikusokról csak pontosan:
Mr. Bean NEM költözik abban a részben, csupán frissen vásárolta (leértékelve) azt a fotelt :)

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.12.17. 17:27:05

@Tom Bobb: Szerintem te az Audi Forumra gondolsz, legalábbis ott is hasonló autók vannak kiállítva. Az Audi Forumról itt a blogon is olvashatsz, ha szeretnél kicsit nosztalgiázni. :)

Csokis · http://csokis.blog.hu 2014.12.18. 15:29:57

Azért akinek volt benzines az új miniből, az lehet, hogy vitatkozna az alacsony fogyasztással. De hát a Minit nem ezért szeretjük, az disznólkodni van. ;-)
süti beállítások módosítása