A München-Nürnberg nagysebességű vasútvonalat 2006. december 10-én adták át a forgalomnak. Segítségével jelentősen lerövidült az utazási idő a két névadó bajor város között, de a vonalnak országos jelentősége is van: Nem csak további kapacitást nyújt a forgalom számára, hanem lehetővé teszi a személy- és a teherforgalom szétválasztását is. A Münchenből északra tartó távolsági vonatok szinte mindig ezen a szakaszon közlekednek, így Berlin, Hamburg, Lipcse és Dortmund felé is közel egy órát csökkent a menetidő az átadás óta. Nem csak hogy rövidebb, mint a Regensburgon át vezető régebbi vonal, de Ingolstadt és Nürnberg között a vonatok akár 300 km/h sebességgel is száguldhatnak.
Ám egy új, közvetlen távolsági vasútvonal a legtöbb esetben nem segít a vonal által érintett kisebb településeken. Akárcsak az autópályáknál, ahol nem épül le - és felhajtó minden faluhoz, úgy a nagysebességű vasútvonal is a nagyvárosoknak kedvez.
Azonban ellenpélda is akad, hiszen Ingolstadt és Nürnberg között a nagysebességű pályán lassabb, sűrűbben megálló regionális vonatok is közlekednek, mint például a korábban már bemutatott München-Nürnberg Express vagy az Allersberg-express.
A regionális vonatoknak a pálya mentén új vasútállomásokra is szükség volt, melyet bizony nem a városközpontba, hanem a település mellé építettek fel.
A mai cikkben Allersberg vasúti megállót mutatom be, mely a névadó Allersberg településtől kettő kilométerre, északnyugatra épült fel, Altenfelden közvetlen szomszédságában.
Hivatalos neve Bahnhof Allersberg, ám mivel forgalmi szolgálat nincs, Nürnbergből távkezelt állomás, ezért magyarul én pontosabbnak érzem a megálló szót rá, így a szövegben is ezt a formát fogom mindig használni.
Érkezik az Allersberg-Express, mely a végállomásáról kapta a nevét
Sajnálatos módon akkumlátor-problémák miatt a fényképezőgépem cserbenhagyott, így kénytelen voltam telefonnal fotózni. De ez volt az első és az utolsó alkalom is egyben, hogy telefonnal fényképezzek! Ezek után még jobban csodálom azokat, akik elégedettek a telefonjukkal és mindig mindent azzal fotóznak, majd töltögetik fel a Facebookra, a Picassára és még ki tudja hová a zajos, sötét, életlen műveiket a legnagyobb megelégedettséggel...
De az időjárás sem volt épp a legjobb, Allersberg vasúti megállója inkább volt lehangoló, mintsem hangulatos. A borult, hűvös idő, a károgó varjak, az autópálya szünni nem akaró folyamatos moraja, a beton és krómozott acél sivársága mind-mind hozzájárult ahhoz, hogy ez a megálló legyen az eddigi legkellemetlenebb mind közül, melyet eddig meglátogattam!
P+R parkoló az ingázóknak, továbbá buszvárók a környékről érkező autóbuszoknak
Allersbergnek korábban már volt vasútállomása, a városban ért véget ugyanis a 14,8 km hosszúságú Burgthann–Allersberg vasúti szárnyvonal. A Nürnberg-Regensburg-vasútvonalon található Burgthann állomástól ágazott ki a rövidke vonal, mely a 1902. december 15-én nyílt meg az utazóközönség számára. A vasútvonalon a két végállomáson kívül még további négy megálló is épült: Unterferrieden, Pyrbaum, Rengersricht és Seligenporten.
A B8-as autóutat keresztező híd leromlott állapota felgyorsította a vonal bezárásának gondolatát, végül a Deutsche Bahn 1973-ban véglegesen döntött a bezárásról. Az utolsó vonat Allersbergbe 1973 június másodikán érkezett meg, ezzel együtt Burgthann állomást is lefokozták egyszerű megállóvá. Jelenleg az egykori állomások lakóházak, a vasútvonal helyén bicikli és túraútvonal található. 33 év elteltével azonban Allersberg újra vasúti megállót kapott, közvetlenül Nürnberg és Ingolstadt felé.
A Nürnbergtől 25 km-re található megállóba hétköznapokon kétóránként (hétvégén óránként) érkeznek mind a két irányból a München-Nürnberg Expressek, melyet kiegészítenek a Nürnbergből csak eddig közlekedő Allersberg-Expressek. Az innentől már sehol meg nem álló két járatnak 15 per a menetideje Nürnberg főpályaudvarára, a München-Nürnberg Expressnek pedig 90 perc a bajor fővárosig.
Bár nagysebességű vonatok és nagysebességű pályán közlekednek, mégis regionális tarifával vehetők igénybe. Ezzel egyedülállóak Németországban.
ICE 3 vágtat keresztül a megállón 300 km/h sebességgel
A megálló négyvágányos, a két szélső vágányhoz tartozik csak peron, a két középsőn megállás vagy lassítás nélkül száguldanak át a vonatok. Az átmenő vágányok itt is betonlemezes felépítményt kaptak, a kitérő vágányok esetében azonban maradtak a hagyományos zúzottkőnél. Perontető nem épült, csak perononként két kisebb esőbeálló, pedig a peronok olyan hosszúak, hogy egy hatkocsis vonat is kényelmesen meg tud állni. Vizuális utastájékoztatás nincs, csak hangosbemondó. Lift nem épült, a mozgáskorlátozottak egy hosszú lankás rámpán tudnak feljutni a vágányokhoz. Váróterem sincs, az egyetlen közeli vasúti épület a biztosítóberendezés szekrényeit védi az időjárástól.
Altenfelden falucska, a házak mellett halad közvetlenül a München-Berlin autópálya (Bundesautobahn 9), mögötte pedig a P+R parkoló és Allersberg megálló
A középső vágányokon a maximális 300 km/h sebességgel lehet keresztülhaladni, ezzel Németországban összesen csak négy vasútállomás vagy megálló büszkélkedhet. A mellékvágányok kitérői 100 km/h sebességet tesznek lehetővé. Északra egy további vágánykapcsolat található a két vágány között, ez az összeköttetés 130 km/h-val járható. A mellékvágányokat biztonsági okokból egy-egy védőváltó vezeti tovább egyenesen az ütközőbakokhoz.
Egy ICE3 megelőzi a lassabb, csak 200 km/h sebességgel haladni tudó regionális vonatot
A München felől érkező vonatok mindig az első vágányra, a Münchenbe tartó járatok pedig a negyedik vágányra érkeznek. Az Allersberg Express menetrendszerűen csak a negyedik vágányt használja, de most jelenleg kivételes időszak van, így az elsőre érkezik.
Nürnberg és Ingolstadt között szakítottak a hagyományos zúzottkő felépítménnyel, helyette betonlemezes pálya épült végig
A megálló forgalma alapján a német vasútállomás kategóriák közül a legutolsóba, a 6. csoportba tartozik. Szolgálat nincs, Nürnbergből távkezelik. Nyugatra található a hatalmas P+R parkoló, mely több száz férőhelyes, napjainkban azonban már szűknek bizonyul. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a környező utakon az út szélén hagyott autók. Emellett a környező településekről több buszjárat is érinti a megállót.
Allersbergből nem csak a szegények járnak a városba vonattal. A szabálytalanul parkoló autók mutatják, hogy a P+R parkolót mára már kinőtték az igények
Az ingázók a hét buszjárat egyikével is utazhatnak Allersbergből, Thalmaessingből, Gredingből, Heideckből, Pyrbaumból, Freyből Neumarkt in der Oberpfalzból és Rothból.
De épült itt 112 férőhelyes kerékpártároló, kerékpárút és egy 290 férőhelyes autóparkoló is. A környék legnagyobb városa a névadó Allersberg, kevesebb, mint 8000 főnyi lakossal, a többi település 5-7 ezer lakosú csupán.
Számomra végig megmagyarázhatatlan volt, hogy ha a vasútvonal Allersberg mellett halad el, a megállót miért vitték el mégis a várostól északra két km-mel. Ha közelebb került volna a névadó településhez, a P+R parkoló is kisebb lehetett volna, továbbá az autóbuszok egy része is feleslegessé vált volna. 2013-ban az autóbuszok átlagosan csupán 8 utast szállítottak!
A megállót Nürnberg felől 2013. decemberéig 25, Nürnberg felé 26 járat szolgálta ki, ám ez mára már lecsökkent mindkét irányba 18-18 járatra. A közeljövőben tervezik, hogy a megállót az expresszek helyett a Nürnbergi S-Bahn fogja kiszolgálni.
Magyarországon szokatlan megoldás, itt viszont gyakori: A négyvágányos állomás felsővezetékét nem keresztgerenda vagy drótkötél tartja, helyette a szélős oszlopok két vágányt is "befednek" a felsővezetékkel
Szervízút a vasút mentén, behajtás csak engedéllyel!
Az Allersberg-Express négy kocsival és a két végén egy-egy DB 101 sorozatú villamosmozdonnyal, a rendelkezésre álló vonóerő a vonathoz 2x6400 kW, kb. 10 ezer lóerő!
A nyílt vonal Ingolstadt felé. A képen kevésbé látszik, de a távolban a párhuzamos autópálya megmássza a távoli dombokat, a vasút azonban alagúttal halad át alatta
Allersberg vasúti megálló a Google térképén
Utolsó kommentek