HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (1) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (21) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2014.11.24. 23:21 Balogh Zsolt

Megálló a pusztában

A München-Nürnberg nagysebességű vasútvonalat 2006. december 10-én adták át a forgalomnak. Segítségével jelentősen lerövidült az utazási idő a két névadó bajor város között, de a vonalnak országos jelentősége is van: Nem csak további kapacitást nyújt a forgalom számára, hanem lehetővé teszi a személy- és a teherforgalom szétválasztását is. A Münchenből északra tartó távolsági vonatok szinte mindig ezen a szakaszon közlekednek, így Berlin, Hamburg, Lipcse és Dortmund felé is közel egy órát csökkent a menetidő az átadás óta. Nem csak hogy rövidebb, mint a Regensburgon át vezető régebbi vonal, de Ingolstadt és Nürnberg között a vonatok akár 300 km/h sebességgel is száguldhatnak.

allersbergAllersberg vasúti megállója

Ám egy új, közvetlen távolsági vasútvonal a legtöbb esetben nem segít a vonal által érintett kisebb településeken. Akárcsak az autópályáknál, ahol nem épül le - és felhajtó minden faluhoz, úgy a nagysebességű vasútvonal is a nagyvárosoknak kedvez.

Azonban ellenpélda is akad, hiszen Ingolstadt és Nürnberg között a nagysebességű pályán lassabb, sűrűbben megálló regionális vonatok is közlekednek, mint például a korábban már bemutatott München-Nürnberg Express vagy az Allersberg-express.

A regionális vonatoknak a pálya mentén új vasútállomásokra is szükség volt, melyet bizony nem a városközpontba, hanem a település mellé építettek fel.

A mai cikkben Allersberg vasúti megállót mutatom be, mely a névadó Allersberg településtől kettő kilométerre, északnyugatra épült fel, Altenfelden közvetlen szomszédságában.

Hivatalos neve Bahnhof Allersberg, ám mivel forgalmi szolgálat nincs, Nürnbergből távkezelt állomás, ezért magyarul én pontosabbnak érzem a megálló szót rá, így a szövegben is ezt a formát fogom mindig használni.

allersbergÉrkezik az Allersberg-Express, mely a végállomásáról kapta a nevét

Sajnálatos módon akkumlátor-problémák miatt a fényképezőgépem cserbenhagyott, így kénytelen voltam telefonnal fotózni. De ez volt az első és az utolsó alkalom is egyben, hogy telefonnal fényképezzek! Ezek után még jobban csodálom azokat, akik elégedettek a telefonjukkal és mindig mindent azzal fotóznak, majd töltögetik fel a Facebookra, a Picassára és még ki tudja hová a zajos, sötét, életlen műveiket a legnagyobb megelégedettséggel...

De az időjárás sem volt épp a legjobb, Allersberg vasúti megállója inkább volt lehangoló, mintsem hangulatos. A borult, hűvös idő, a károgó varjak, az autópálya szünni nem akaró folyamatos moraja, a beton és krómozott acél sivársága mind-mind hozzájárult ahhoz, hogy ez a megálló legyen az eddigi legkellemetlenebb mind közül, melyet eddig meglátogattam!

allersbergP+R parkoló az ingázóknak, továbbá buszvárók a környékről érkező autóbuszoknak

Allersbergnek korábban már volt vasútállomása, a városban ért véget ugyanis a 14,8 km hosszúságú Burgthann–Allersberg vasúti szárnyvonal. A Nürnberg-Regensburg-vasútvonalon található Burgthann állomástól ágazott ki a rövidke vonal, mely a 1902. december 15-én nyílt meg az utazóközönség számára. A vasútvonalon a két végállomáson kívül még további négy megálló is épült: Unterferrieden, Pyrbaum, Rengersricht és Seligenporten.

A B8-as autóutat keresztező híd leromlott állapota felgyorsította a vonal bezárásának gondolatát, végül a Deutsche Bahn 1973-ban véglegesen döntött a bezárásról. Az utolsó vonat Allersbergbe 1973 június másodikán érkezett meg, ezzel együtt Burgthann állomást is lefokozták egyszerű megállóvá. Jelenleg az egykori állomások lakóházak, a vasútvonal helyén bicikli és túraútvonal található. 33 év elteltével azonban Allersberg újra vasúti megállót kapott, közvetlenül Nürnberg és Ingolstadt felé.

A Nürnbergtől 25 km-re található megállóba hétköznapokon kétóránként (hétvégén óránként) érkeznek mind a két irányból a München-Nürnberg Expressek, melyet kiegészítenek a Nürnbergből csak eddig közlekedő Allersberg-Expressek. Az innentől már sehol meg nem álló két járatnak 15 per a menetideje Nürnberg főpályaudvarára, a München-Nürnberg Expressnek pedig 90 perc a bajor fővárosig.

Bár nagysebességű vonatok és nagysebességű pályán közlekednek, mégis regionális tarifával vehetők igénybe. Ezzel egyedülállóak Németországban.

allersbergICE 3 vágtat keresztül a megállón 300 km/h sebességgel

A megálló négyvágányos, a két szélső vágányhoz tartozik csak peron, a két középsőn megállás vagy lassítás nélkül száguldanak át a vonatok. Az átmenő vágányok itt is betonlemezes felépítményt kaptak, a kitérő vágányok esetében azonban maradtak a hagyományos zúzottkőnél. Perontető nem épült, csak perononként két kisebb esőbeálló, pedig a peronok olyan hosszúak, hogy egy hatkocsis vonat is kényelmesen meg tud állni. Vizuális utastájékoztatás nincs, csak hangosbemondó. Lift nem épült, a mozgáskorlátozottak egy hosszú lankás rámpán tudnak feljutni a vágányokhoz. Váróterem sincs, az egyetlen közeli vasúti épület a biztosítóberendezés szekrényeit védi az időjárástól.

allersbergAltenfelden falucska, a házak mellett halad közvetlenül a München-Berlin autópálya (Bundesautobahn 9), mögötte pedig a P+R parkoló és Allersberg megálló

A középső vágányokon a maximális 300 km/h sebességgel lehet keresztülhaladni, ezzel Németországban összesen csak négy vasútállomás vagy megálló büszkélkedhet. A mellékvágányok kitérői 100 km/h sebességet tesznek lehetővé. Északra egy további vágánykapcsolat található a két vágány között, ez az összeköttetés 130 km/h-val járható. A mellékvágányokat biztonsági okokból egy-egy védőváltó vezeti tovább egyenesen az ütközőbakokhoz.

allersbergEgy ICE3 megelőzi a lassabb, csak 200 km/h sebességgel haladni tudó regionális vonatot

A München felől érkező vonatok mindig az első vágányra, a Münchenbe tartó járatok pedig a negyedik vágányra érkeznek. Az Allersberg Express menetrendszerűen csak a negyedik vágányt használja, de most jelenleg kivételes időszak van, így az elsőre érkezik.

allersbergNürnberg és Ingolstadt között szakítottak a hagyományos zúzottkő felépítménnyel, helyette betonlemezes pálya épült végig

A megálló forgalma alapján a német vasútállomás kategóriák közül a legutolsóba, a 6. csoportba tartozik. Szolgálat nincs, Nürnbergből távkezelik. Nyugatra található a hatalmas P+R parkoló, mely több száz férőhelyes, napjainkban azonban már szűknek bizonyul. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a környező utakon az út szélén hagyott autók. Emellett a környező településekről több buszjárat is érinti a megállót.

allersbergAllersbergből nem csak a szegények járnak a városba vonattal. A szabálytalanul parkoló autók mutatják, hogy a P+R parkolót mára már kinőtték az igények

Az ingázók a hét buszjárat egyikével is utazhatnak Allersbergből, Thalmaessingből, Gredingből, Heideckből, Pyrbaumból, Freyből Neumarkt in der Oberpfalzból és Rothból.

De épült itt 112 férőhelyes kerékpártároló, kerékpárút és egy 290 férőhelyes autóparkoló is. A környék legnagyobb városa a névadó Allersberg, kevesebb, mint 8000 főnyi lakossal, a többi település 5-7 ezer lakosú csupán.

Számomra végig megmagyarázhatatlan volt, hogy ha a vasútvonal Allersberg mellett halad el, a megállót miért vitték el mégis a várostól északra két km-mel. Ha közelebb került volna a névadó településhez, a P+R parkoló is kisebb lehetett volna, továbbá az autóbuszok egy része is feleslegessé vált volna. 2013-ban az autóbuszok átlagosan csupán 8 utast szállítottak!

A megállót Nürnberg felől 2013. decemberéig 25, Nürnberg felé 26 járat szolgálta ki, ám ez mára már lecsökkent mindkét irányba 18-18 járatra. A közeljövőben tervezik, hogy a megállót az expresszek helyett a Nürnbergi S-Bahn fogja kiszolgálni. 

allersbergMagyarországon szokatlan megoldás, itt viszont gyakori: A négyvágányos állomás felsővezetékét nem keresztgerenda vagy drótkötél tartja, helyette a szélős oszlopok két vágányt is "befednek" a felsővezetékkel

allersbergSzervízút a vasút mentén, behajtás csak engedéllyel!

allersbergAz Allersberg-Express négy kocsival és a két végén egy-egy DB 101 sorozatú villamosmozdonnyal, a rendelkezésre álló vonóerő a vonathoz 2x6400 kW, kb. 10 ezer lóerő!

allersbergA nyílt vonal Ingolstadt felé. A képen kevésbé látszik, de a távolban a párhuzamos autópálya megmássza a távoli dombokat, a vasút azonban alagúttal halad át alatta

allersbergExpresszek találkozója

Allersberg vasúti megálló a Google térképén

1 komment

Címkék: németország állomás nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr546930103

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

the same thing 2014.11.26. 11:00:50

Azt azért hiányolom, hogy mennyi a cipõméret átlaga az expressz délelõtti utasainak észak felé, az elsõ vagonban. :)
süti beállítások módosítása