HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2014.11.11. 17:46 Balogh Zsolt

Vasúti múzeum Utrechtben

Már az előző Hollandiáról szóló posztom is erről a vasúti múzeumról akart szólni, de annyi érdekes képet találtam az országról és vasútjáról, hogy végül csak a bevezető lett egy külön cikk. De a mai napon sorra kerül Hollandia legnagyobb vasúti múzeuma is, mely Utrecht városában található egy régi vasútállomás területén.

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum MaliebaanstationBent a múzeumban

A múzeumban megcsodálhatjuk a Holland Államvasutak és elődeinek vasúti járműveit az 1850-es évektől napjainkig.

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum MaliebaanstationA múzeum bejárata

Utrecht régi vasútállomása a Maliebaan vasútállomás 1927-ben nyílt meg az utasforgalom számára, majd egészen 1939-ig üzemelt. Ezután mély álomba merült és várta sorsa jobbra fordulását.

Eközben az utrechti vasúti múzeumot átköltöztették a fővárosba, Amszterdamba, a napjainkban is nyitva álló Rijksmuseum-ba. Az első kiállított tárgyak az 1930-as években kerültek be a gyűjteménybe. A hely azonban lassan kevésnek bizonyult, ezért egy önálló épületbe szerettek volna költözni. Az 1950-es években a múzeum ismét költözni kényszerült, így visszatért korábbi helyére, Utrechtbe. Az akkor már lassan 20 éve elhagyatott régi Maliebaan állomás nagyszerű helynek ígérkezett, így egy alapos felújításon esett át, majd 1954-ben megnyílt a helyén a vasúti múzeum. Kezdetben a járművek a szabadban álltak, kitéve őket az időjárás viszontagságainak, de folyamatos fejlesztésekkel a kinti vágányok is tetőt kaptak, majd további kiállító terekkel bővült az egykori állomás. Ezzel elnyerte végleges formáját, úgy, hogy sikerült megőrizni a korabeli vasúti utazások hangulatát, az állomás, a pénztárak, a régi étterem pedig új funkciókat kapott.

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation váróteremAz egykori felújított váróterem

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation jegypénztárA régi jegypénztárak most is pénztárként üzemelnek, de már vonatjegyek helyett múzeum belépőket árulnak

Napjainkra a múzeum Utrecht egyik fő látványosságává vált, melyre csak 2012-ben 355 ezer látogató volt kíváncsi.

Az igazi vasúti járműveken kívül természetesen megtalálhatóak itt fényképek és festmények a régmúltból, 1:10 méretarányú vasúti modellek, ajándékbolt, könyvtár és néhány interaktív játék a gyerekeknek és gyermeklelkű szüleiknek.

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation 1:10 méretarány vasútmodell1:10 méretarányú vasútmodellek meglehetősen szakszerűtlenül tárolva

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation gőzvillamos dampftramwayDampftramway, melynek magyar nevű megfelelője talán nincs is

Utrechtben korábban villamos is járt, így nem maradhatnak el a régi villamosjárművek sem. Érdekesség, hogy a régi villamosokat bizony még gőz hajtotta, akárcsak a régi mozdonyokat. Magyarországon tudomásom szerint nem volt gőzmeghajtású "villamos", így a nyelv nem is hozott létre külön szót erre a járműcsaládra. A villanyáram által hajtott közúti vasút neve Magyarországon egyszerűen csak villamos lett, nem törődve a világ más nagyvárosaiban közlekedő gőzmeghajtású testvéreivel.

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation gőzgépGőzgép az időgép bejárata előtt

De a régi gőzgépek nem csak a közlekedésben dolgoztak, hanem bányákban vizet szivattyúztak vagy a mezőgazdaságban segédkeztek mint cséplőgép. Ilyen vontatható, mobil erőgépekre is láthatunk példát az utrechti múzeumban.

A két interaktív program egyike egy időutazás a vasút hőskorába. Az "időgép" visszarepít minket az 1800-as évek elejére, az ipari forradalom bölcsőjéhez Angliába. Gőzgépek már régóta üzemeltek a bányákban, és sok korabeli mérnök fantáziáját is megmozgatta a gondolat, hogy járművek vontatására is fel lehetne használni a gőzenergiát. A kezdeti sikertelen próbálkozások után végül az angliai mérnöknek, George Stephensonnak sikerült biztonságos, jól működő, gazdaságos gőzmozdonyt szerkeszteni. Bár sokan őt tekintik a gőzmozdony feltalálójának, a Rocket nevű mozdonyt pedig a világ első gőzmozdonyának, azért illik megemlékezni azokról a mérnökökről is, akik szintén építettek sínen közlekedő gőzgépeket.

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation angliaIdőutazás az egykori Angliában

A múzeum egyik csarnoka Angliának állít emléket, sétálhatunk a szűk utcákban egy egykori bányászvárosban. De már látszik a jövő, az egyik műhelyben bizony az öreg Stephenson és fia, Robert, már gőzmozdonyokat gyárt eladásra.

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation angliaBányák és szivattyúk, a gőzgépek első alkalmazási területe

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation Robert stephenson mozdonygyárGeorge Stephenson fiának, Robert Stephensonnak mozdonygyártó műhelye...

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation dolgozószoba Robert Stephenson...és dolgozószobája

A múzeumban rengeteg különböző vasúti jármű került bemutatásra. A holland Wikipédia részletes listát állított össze a járművekről a Het Spoorwegmuseum című cikkben. Ezek közül választottam néhányat találomra.

Hollandia nem sokkal az első angliai vasútvonal megnyitása után építette meg saját vasútvonalát Amszterdam és Harleem között 16 km hosszan. Ez a vonal az angol 1435 mm-es nyomtávolságtól eltérően 1945 mm-es nyomtávolsággal épült meg. A közbeszédben a vonal elsőbbsége mind a mai napig megmaradt, az emberek egymás között csak mint "Az öreg vonal" néven hivatkoznak rá.

Kezdetben sok kritikát kapott, hiszen az ország kitűnő belvízi hajózási útvonalakkal rendelkezett, sok ember számára így felesleges beruházás volt a vasútépítés. Ám az idő az építőket igazolta, Hollandiában a belvízi hajóútvonalak mellett Európa egyik legsűrűbb és legforgalmasabb vasúthálózata üzemel mind a mai napig, fejlődése pedig azóta sem állt meg.

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation arendAz első holland gőzmozdony replikája 1938-ból a múzeumban, szokatlan, 1945 mm-es nyomtávolságú vasúti pályával...

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation... és személykocsijai az első holland vasútvonalról. A kocsik szintén replikák

A széles nyomtávolságú hálózat azonban nem tarthatott örökké, hiszen a környező országok is vasútépítésbe kezdtek, a hálózatok pedig lassan össze is értek. Hosszútávon egyszerűbb volt inkább a meglévő vonalakat átépíteni, mintsem folyamatosan az árukat átrakodni. 1860-ig a az építkezés lassan haladt, de ezután valóságos robbanás történt a hálózatban. Öt nagy vasúttársaság és mellettük további kisebbek kezdték kiépíteni az ország vasúthálózatát. Európa első nemzetközi vasútvonala szintén Hollandiához kötődik.

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation NS 3737 NS 3737 "Jumbo" sorozatú gőzmozdony 1911-ből

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation NS 362 NS 362 "Locomotor" sorozatú dízelmozdony 1950-ből

Hollandia vasúthálózat villamosítását meglehetősen korán megkezdte, mivel szénből nem rendelkeztek elegendő készlettel. A sietságnek azonban ára is volt, mely csak jóval később derült ki. A hollandok által választott 1500 V-os egyenáramú rendszer csak kevés teljesítmény átvitelére képes, azt is gazdaságtalanul. A mozdonyokat lecserélni, a hálózatot átépíteni azonban túl nagy költség lenne, így marad továbbra is az egyenáramú vontatás az országban. Az újabb vasútvonalakat azonban már 25 kV 50 Hz-ces váltakozóárammal építik ki (nagysebességű vasútvonalak + Betuweroute).

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation NS 1200 sorozatNS 1200 sorozatú villamosmozdony

Az NS 1200 sorozat egy holland Co′Co′ tengelyelrendezésű 1500 V DC áramrendszerű villamosmozdony sorozat. Eredetileg 75 db lett rendelve belőle, de végül csak összesen 25 db készült belőle. Helyettük a francia NS 1100 sorozat lett megvásárolva. Néhány részegysége az amerikai Baldwin gyárban készült. Az NS eladta a sorozat öt tagját (1214, 1215, 1218, 1221 és 1225) a teherszállító ACTS-nek. Ezeket 1999-ben átszámozták 1251-1255 közötti számokra. Az 1201-es, 1202-es és az 1211-es múzeumba került. Jelenleg már csak négy db üzemel a sorozatból.

Hollandiában nagy hagyománya van a motorvonatos közlekedésnek, már az 1920-as években közlekedtek náluk villamos meghajtású motorkocsik.

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation Mat '54 sorozatMat '54 sorozatú villamos motorvonat 1962-ből

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation Mat '64 sorozatMat '64 sorozatú villamos motorvonat 1972-ből

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation NS 1300 sorozatNS 1300 sorozatú villamosmozdony

Az NS 1300 sorozat egy holland 1500 V DC áramrendszerű, Co-Co tengelyelrendezésű villamosmozdony sorozat volt. Az Alsthom gyártotta a Nederlandse Spoorwegen részére. Összesen 16 db készült belőle. 2000-ben selejtezték le a sorozatot.

A mozdony a francia SNCF CC 7100 sorozat alapján épült. Ez a mozdony az NS 1100 sorozat erősebb, hattengelyes változata. Az 1980-as években kezdődött meg a sorozat sárgára festése a nagy NS logóval együtt.

2000-ben az utolsó mozdony is kivonták a szolgálatból. Az 1302, 1312 és 1315 pályaszámú gépet sikerült megőrizni, ezek közül kettő található a múzeumban.

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation élőállat szállító vagonÉlőállat szállító vagon 1864-ből

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation NS 2100 sorozatNS 2100 sorozatú gőzmozdony

A fenti képen a Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij számára 1914 és 1920 között gyártott 35  gőzmozdony egyik példánya látható. Az NS-hez, mint NS 2100 sorozat kerültek 1938-ban, ahol 1954-ig üzemeltek.

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation NS 311 sorozatNS 311 sorozatú dízel-villamos tolatómozdony

Az NS 311 sorozatot 1934 és 1951 között gyártották könnyű tolatási feladatok ellátására. A kis mozdonykából, mely a "locomotor" becenevet kapta, összesen 169-et gyártottak.

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation NS 1000 sorozatNS 1000 sorozat

Az NS 1000 sorozat egy Holland 1500 V DC egyenáramú, (1A)'Bo(A1)' tengelyelrendezésű villamosmozdony sorozat volt. Az Nederlandse Spoorwegen üzemeltette. Összesen 10 db készült belőle 1948-ban az SLM-nél. A sorozat 1982-ben lett selejtezve.

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation NS Ces 8104 Mat '24NS Ces 8104 vagy más néven Mat '24

A Mat '24-ből 254-et gyártottak 1924 és 1933 között között az NS részére. A rövid, mindössze 662 kW teljesítményű villamos motorkocsinak se a kapacitása, se a végsebessége nem volt túl magas.

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation mozdonyszimulátorMozdonyszimulátor

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation NS 1300 sorozatNS 1300 sorozat

A későbbiekben NS 1300 sorozatba került mozdonyt Hollandiában több vasúttársaság számára is gyártották. Összesen 169 db készült belőle, az utolsó egészen 1940-ig rótta a síneket Hollandiában. A "Nagy Zöld" becenevű mozdonysorozatból az 1326-os pályaszámú került múzeumba.

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation NS 1010 sorozatNS 1010 sorozat

Az NS 1010 sorozat mozdonyait a német Borsig cég gyártotta 1878-tól. Összesen 29 épült belőle, melyek egészen 1935-ig közlekedtek.

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation Loc SS 13 NS 705 sorozatLoc SS 13, később  NS 705 sorozat

Az eredeti nevén Loc SS 13, később NS 705 sorozat mozdonyai a Beyer, Peacock and Company műhelyében készültek. A 81 mozdonyból szinte mindegyik nagyobb holland vasúttársaság vásárolt.

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation NS 5000 sorozatNS 5000 sorozat

Az NS 5000 sorozat története hasonló, mint a magyar 411-es sorozaté. A második világháború pusztításai alatt Hollandiának szüksége volt sürgősen mozdonyokra, de mivel a hazai ipar nem volt megfelelő állapotban, ezért a britek segítségére szorultak. A háború alatt 103 mozdony készült Hollandia számára. A gyorsan megtervezett és legyártott sorozatot nem hosszútávra tervezték, csupán áthidaló megoldásként, ezért csupán 1948 és 1952 között voltak forgalomban. A legidősebb mozdony is mindössze 6 éves volt, mikor utolérte a selejtezés.

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum MaliebaanstationMat '46 sorozat

A Mat '46 sorozat szintén villamos üzemű motorvonat volt. Két alsorozatban készült, a kisebbik csupán kétrészes volt, kisebb tömeggel és kisebb férőhely-kapacitással, míg második alsorozat már négyrészes volt, kétszer annyi ülőhellyel és étkezővel. A sorozatból a múzeumba a 273-as pályaszámú, kétrészes motorvonat került.

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation Váltóállító toronyVáltóállító torony

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum MaliebaanstationA kinti járműparádé

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation Modernebb tehervagonModernebb tehervagonok a közelmúltból, tovább egyenesen már a működő, igazi vasúthálózatra jutunk ki

A hivatalos brossúra szerint egy külön csarnokban egy kisebb szellemvasutat is berendeztek. A kis négyszemélyes kocsik a régi gőzmozdonyok között kanyarognak, miközben hang és fényhatásokkal próbálják félelmetessé és izgalmassá tenni a bemutatót. Az út során nem csak a gőzmozdonyokkal, hanem a vasutasok egykori munkájába is bepillantást nyerhetünk, így láthatunk fűtőket, szerelőket, kalauzokat is munka közben.

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation zellemvasútA szellemvasút kocsija

A vasúti múzeum gondol a gyerekekre is, így egy kisebb körpályán lehetőség van vonatozni is. Három különböző szerelvény áll a látogatók rendelkezésére, nekem a kicsi TGV Thalys tetszett a legjobban. Nyáron, mikor nagyobb a forgalom, több vonat is köröz a pályán, holtszezonban csupáncsak egy. A képeket elnézve a balesetek sem lehetnek ritkák, mindegyik kis vonatkának össze van törve az orra szinte az összes képen.

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation ThalysThalys szerelvény utasokkal a múzeum területén

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum Maliebaanstation komp ThalysThalys a tóparton, a kis világítótoronyhoz "komppal" lehet átjutni

hollandia vasúti múzeum utrecht NS Spoorwegmuseum MaliebaanstationAlagút a kisvonatnak, mely egyben "garázs" is, oldalt egy TGV és egy holland motorvonat várakozik

Utrecht nem nagy város, így talán 20 perc is elég, hogy keresztülgyalogoljunk rajta, el a város főpályaudvarától egészen a régi vasútállomásig, mely a múzeumnak helyet ad. De egy dízelmotorvonat is ingázik a nagy vasútállomás és a múzeum között, akárcsak annak idején Budapesten a Nyugati-pályaudvar és a Füsti között a régi kis Ganz motorkocsi.

A múzeum helye a Google térképén

A képek és a leírások alapján mindenképpen megtekintésre érdemesnek találom, így ha egyszer Hollandiában járok, Utrechtet mindenképpen útba fogom ejteni!

Források

* A holland wikipédia szócikke
* A múzeum hivatalos weboldala
* A múzeum hivatalos látogatói térképe

komment

Címkék: hollandia múzeum index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr746839533

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wagner 2014.11.12. 11:24:24

Köszönet a képekkel szépen megtámogatott cikkért!

Ad Dampftramway: gőzmotoros mozdonynak hívják magyarul. Valaha jártak ehhez hasonlók az Alföldi Első Gazdasági Vasút (AEGV) - Békéscsaba központtal - vonalain is hasonlók.
Üdv

ZuluDelta 2014.11.13. 10:17:57

Tetszett az összeállítás, köszönjük!
Ide tartozó érdekesség: ebben a múzeumban rendezik meg minden évben az ONTRAXS! nevű, nagyszabású vasútmodell kiállítást, ami a budapesti Temofeszt-hez hasonló, de modulok helyett többnyire dioráma asztalokkal. Gyönyörű alkotások érkeznek N-től 0-ás méretig.

www.teammitropa.nl/ontraxs-2014
süti beállítások módosítása