HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (1) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2014.10.08. 13:40 Balogh Zsolt

A Stuttgart Stadtbahn

Stuttgarti utazásom során egy újabb városi közlekedési eszközzel ismerkedhettem meg, a Stadtbahnnal. Az egyszerű utazók számára a Stadtbahn nem több, mint egy villamos, ettől azonban jóval többről van szó, egy teljesen különálló közlekedési-eszköz kategóriáról, mely a korábban itt üzemelő villamosból fejlődött ki.

stuttgart stadtbahn NordbahnhofStadtbahn halad a Stuttgarti főpályaudvar felé vezető vasútvonal viaduktja alatt Nordbahnhofnál

Ismerjük hát meg a Stadtbahnt, ezt a modern közlekedési eszközt, mellyel akár Budapesten is összefuthatunk, igaz erősen visszabutított formában.

Stuttgart közepes nagyságúnak mondható német város, mely egy völgyben fekszik Baden-Württemberg tartományban. Az 1960-as években itt is megnövekedett a közlekedési igény, melyet a meglévő, elavult villamosok nem tudtak megfelelő színvonalon ellátni. A város autóforgalma folyamatosan növekedett, egyre inkább megnehezítve a közlekedést.

stuttgart stadtbahnÉrkezik a Stadtbahn a magasperonos megállóhoz

Stuttgart villamoshálózata 1000 mm-es nyomtávolsággal épült ki, melyen többnyire régi, keskeny, pótkocsis villamosok közlekedtek, a legtöbb esetben az autóforgalommal együtt. A járművek kapacitása kicsi volt, az átlagsebességük pedig rendkívül alacsony. Egyszóval nem volt vonzó alternatíva a magánautó-használattal szemben.

Nagyobb városokhoz hasonlóan itt is felmerült, hogy a villamost meg kell szüntetni, a vágányok helyén további sávokat kell kialakítani az autóforgalom számára. A korábbi felszíni tömegközlekedést pedig le kell vinni a föld alá, vagyis metrót kell építeni.

stuttgart stadtbahnCsatolt Stadtbahn szerelvények

A város adottságai és elsősorban anyagi helyzete nem engedte meg, hogy ilyen költséges megoldásba fogjanak, ezért a fokozatosságot figyelembe véve egy új ötletet valósítottak meg.

A zsúfolt belvárosi szakaszokon alagutakat építettek egy jövőbeli metrónak, de hogy míg a hálózat nem épül ki teljesen, addig se álljon kihasználatlanul, a korábban a felszínen közlekedő villamosokat is ide terelték.

stuttgart stadtbahnMetró vagy villamos? Egyik sem: Stadtbahn!

A jövőbeli metróforgalom igényeit is figyelembe véve az alagutat nagyobbra építették, az állomásokat magasperonnal látták el, a vágányok nyomtávolságát pedig 1435 mm-esre növelték. De hogy az 1000 mm-es nyomtávolságú villamosok is tudjanak itt közlekedni, a vágányok közé egy harmadik sínszálat is lefektettek, fonódó vágányokat alakítva így ki.

Az új városi vasútüzemhez új járművekre is szükség volt. Erre a célra a DUEWAG, az AEG, a Siemens és az SGP korszerű, magaspadlós, csuklós motorkocsikat fejlesztett ki, 1435 mm-es nyomtávolsággal. A nagyobb nyomtávolság miatt a jármű is szélesebb lehetett, mely további kapacitásnövekedést jelentett Ekkoriban még nem állt rendelkezésre kellő tapasztalat az alacsonypadlós villamosok építéséhez, így a magas kialakítást a kényszer szülte, de mint utólag kiderült, ezzel a jobb megoldást választották. Az új villamosok még lépcsővel is rendelkeztek, megkönnyítve a beszállást a régi, alacsonyabb peronokról. Később, azonban ahogy a magasperonok elterjedtek, a lépcsők is feleslegessé váltak.

stuttgart stadtbahnJellegzetes Statbahn megálló perontetőkkel, padokkal és jegyautomatákkal

Az új villamos kapacitása, gyorsítóképessége, továbbá a végsebessége is nagyobb, ezáltal a menetidők jelentősen rövidülhettek.

A siker nem maradt el, az új modern villamos népszerű lett, így felmerült a gondolat, hogy a meglévő villamosvágányokon a hálózatot jobban kiterjesszék. Az évek alatt Stuttgart villamoshálózata fokozatosan átépült 1000 mm-es nyomtávolságúról 1435 mm-esre, miközben az új járművek is folyamatosan érkeztek. A forgalmas csomópontoknál a síneket levitték a föld alá, különszintű csomópontokat kialakítva, vagy ha ez nem volt lehetséges vagy gazdaságos, akkor a közlekedési lámpákat hangolták össze a villamosokkal. Azért, hogy a beszállást megkönnyítsék, a megállókat magasperonnal építették meg, amiről kényelmesen be lehet sétálni a magaspadlós kocsikba.

stuttgart fonódott vágány stadtbahnItt már megszűntek a fonódott vágányok, csak az 1435 mm-es nyomtávolság maradt meg

Ahol a sínek pedig a felszínen haladnak, ott zártpályát építettek, kizárva az autók zavarását.

Ezek az apró újítások mind hozzájárultak ahhoz, hogy a modern villamos, vagyis a Stadtbahn vonzó alternatíva legyen.

stuttgart stadtbahnMegálló a természettudományi múzeum közelében

Egy sebesség-összehasonlítás Düsseldorfból, ahol szintén üzemel hagyományos villamos, autóbusz, expresszbusz, S-Bahn és persze Stadtbahn is:

JárműkategóriaÁtlagsebesség
Villamos 17 km/h
Városi busz 20 km/h
Helyközi busz 25 km/h
Stadtbahn 29 km/h
Gyorsjárat 31 km/h
S-Bahn 39 km/h
Regionális vonat 60 km/h
Regional-Express (kb. gyorsvonat) 99 km/h

 

Mint látható, a Stadtbahn majdnem kétszer olyan gyors, mint a hagyományos villamos, és gyorsabb, mint a helyközi busz. Az S-Bahn már gyorsabb nála, kb. 30 %-kal, de annak a hálózata jóval kisebb kiterjedésű, így a megállókhoz való rágyaloglás gyorsan elveszi az előnyét.

stuttgart stadtbahnA magasperonról egyszerű és gyors a beszállás

stuttgart stadtbahnU mint U-Bahn? Stuttgartban a Stadtbahn jele a német nyelvterületek Metrótáblája

Érdekesség, hogy mivel eredetileg metrónak épült, az állomásokat is egy nagy kék tábla, fehér U betűvel a közepén jelzi, utalva a metró német nevére, az U-Bahnra. Ez a tábla a németnyelvű városokban egyértelműen a metrót jelöli, itt azonban a Stadtbahnt. Ez azonban ne tévesszen meg senkit, ha Stuttgartban jár. A Stadtbahn egyszerre metró és villamos is, mindig az, amit épp a szükség kíván!

A metró jelleget erősíti az is, hogy a járműveknek mind a két oldalán van ajtó és mind a két végén vezetőállás. A szerelvények nem hurokvágányon fordulnak vissza, hanem a végállomáson egyszerűen csak irányt váltanak.

A koncepció helyességét jól mutatja, hogy az elmúlt pár évtizedben, 1985-től fokozatosan az összes régi villamosvonal megújult és mindenhol korszerű járművek közlekednek, sőt, további bővítés is napirenden van. Ezek azonban már csak rövidebb szakaszok. Komoly változást fog majd hozni a Stuttgart21 építkezés is, mely jelentősen átalakítja majd a pályaudvar és a Stadtbahn kapcsolatát.

stuttgart stadtbahnA Stadtbahn földalatti állomása Killesberg közelében

stuttgart fonódott vágány stadtbahnA még megmaradt kevés fonódott vágányok egyikén közeledik az U14

Stuttgartban nem tűnt el azonban teljesen a korábbi villamoshálózat, bizonyos viszonylatok továbbra is fonódott vágányon vezetnek. Ennek oka, hogy a régi villamosokkal még nosztalgia-utazásokon is részt lehet venni, így szükség van az 1000 mm-es nyomtávolságú vágányokra is.

Végül pedig jöjjön néhány adat a Stadtbahnról, irigykedve összehasonlítva Stuttgartot és Budapestet.

  Budapest  

  Stuttgart  

Lakosságszám

1,735 millió 0,597 millió

Vonalhossz

156 km 128 km

Éves forgalom

393,4 millió 170 millió

Járművek száma

             184

Vonalak száma

33 15

Megállók száma

627 200

Mint látható, a harmadakkora Stuttgart villamosai fele annyi viszonylaton, harmadannyi megállónál is hozza a budapesti villamoshasználók felét. Sikerült egy metróhoz fogható kapacitású, de attól lényegesebb olcsóbb hálózatot létrehozni, és a jómódú lakosokat is a tömegközlekedésre visszacsábítani.

stuttgart stadtbahnMintha a metróba mennénk le

stuttgart stadtbahnVégállomás

stuttgart stadtbahnAz U15 végállomása

stuttgart stadtbahnAz U7-es viszonylat végállomása

Stuttgart példáján felbuzdulva további városok is építettek saját Stadtbahn hálózatot, így már modern villamos üzemel Bielefeldben, Bochumban, Bonnban, Chemnitzben, Kölnben, Dortmundban, Duisburgban,  Düsseldorfban, Essenben, Gelsenkirchenben, Hanoverben, Karlsruheben, Kasselben, Saarbrückenben és  Mülheimban is. Münchenben pedig tervezés alatt áll több Stadtbahn vonal.

stuttgart stadtbahnStadtbahn hagyja el Nordbahnhof megállót

Stadtbahn Budapesten?

Nos nem egészen, Stadtbahn még nincs, de Stadtbahnról származó villamosok már igen. A 2000-ben megrendezett Expo világkiállítás végeztével az ÜSTRA, a hannoveri közlekedési vállalat megvált a feleslegessé váló Stadtbahn-kocsiktól, mivel már elegendő számban álltak rendelkezésre a TW 2000/2500 jelzésű új járművek. Az eladásra szánt kocsikból több város közlekedési vállalata is vásárolt, többek között a budapesti BKV is. 2000 nyarán a BKV egy nagyobb sorozatot akart beszerezni ezekből a villamosokból. Ahogy az már Magyarországon lenni szokott, hosszas politikai csatározások előzték meg a beszerzést. A Fővárosi Közgyűlés végül 2001. február 22-én megszavazott erre a célra 7 milliárd forintot, ami 68 villamos megvételére volt elegendő. Az első járművek 2001 tavaszán érkeztek meg a Budapesti Közlekedési Zrt. Fehér úti főműhelyébe. Később a 68 meglévő villamos mellé további 8 kocsit rendeltek Hannoverből, így összesen 76 kocsit állítottak forgalomba Budapesten. A lépcsővel ellátott, de már magaspadlós járművek a hagyományos budapesti villamoshálózatra kerültek, így különleges képességeit nem tudják kihasználni. A magas belépőszintjük bizonyára sok bosszúságot okoznak az utasoknak, a peronok átépítésére viszont nincs lehetőség. Így marad a lépcsőzés a zöld és sárga színük miatt banánoknak csúfolt villamosokkal utazóknak.

4 komment

Címkék: stuttgart


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr606718223

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Izo 2014.10.09. 14:19:31

A hannoveri kocsik mehetnének a HÉV vonalakra, ott több hasznuk lenne, mint villamosként. A villamosvonalakra meg lehetne új alacsony padlós villamosokat venni. Az egyszerűbbnek tűnik, mint új HÉV-et venni.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.10.09. 16:03:46

@Izo: Nem biztos, hogy ez ilyen könnyen menne, még ha az ötlet jó is! A budapesti villamosok 600 V egyenáramot használnak, míg a HÉV 1000 V-ot. És ez csak egy a sok műszaki különbség közül. Persze mivel a HÉV vonalakat amúgy is fel kellene újítani, érdemes lenne valami értelmesebb áramrendszert kiépíteni a jelenlegi helyett, mert közlekedhetne akár Flirt is rajta.

VT22 2014.10.16. 23:45:11

Érdemes ellátogatni Hannoverbe is.

Egy kézen meg tudom számolni hányszor hannoveri villamosoztam Pesten, de az volt a benyomásom róla valami lassú, kényelmetlen bumfordi külvárosi prolielosztó villamos.

Aztán felszálltam rájuk Hannoverben és rájöttem, nem a villamosokban van a hiba. Nagyon jó kis járgányok ezek, csak mi kínozzuk őket olyan vonalakon ahol nem vagyunk képesek kihasználni a tudásukat. Az 1-es villamost végigépíthettük volna magasperonnal, készen is lett volna a gyorsvillamos pálya a hannoveri villamosoknak.

Érdemes felszállni a hannoveri S-Bahnra is, ahol kiderül hogy milyen szolgáltatást kéne nyújtani a budapesti HÉV-nek...
süti beállítások módosítása