HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2014.09.24. 18:08 Balogh Zsolt

A Herzogstandbahn

A korábban már bemutatott bajorországi Kochel am See-től nem messze, egy hegyláncon túl terül el a sokkal nagyobb Walchsee. A 95,3 hektár területű, átlagosan 12 métere mély tó a Kochel tótól 50 méterrel magasabban fekszik. A szintkülönbséget az autóút lélegzetelállító hajtűkanyarokkal és egy alagúttal győzi le, miközben a két tó között magasodó vízválasztót is meg kell másznia.

herzogstandbahn bajorország WalchseeKilátás a Herzogstandbahn kabinjából

A két vízfelület közötti jelentős magasságkülönbséget kihasználva 1924 óta egy 124 MW-os vízierőmű, a Walchenseekraftwerk termeli az áramot környezetbarát módon. De nem csak itt épült erőmű, a változatos domborzat és a folyók nagy esése miatt további vízturbinák is megcsapolják a természet energiáit. Emiatt, némiképp tájidegen elemként, hatalmas villamos távvezetékek haladnak a völgyeken keresztül, összekötve az erőműveket a távoli fogyasztókkal.

herzogstandbahn bajorországMegérkezés az alsó állomáshoz

Kochel am See vasútállomása elől több buszjárat is indul át a hegyeken, hogy a vasút által meg nem mászható hegyekre felkapaszkodva kapcsolatot biztosítson a kisebb településekkel és városokkal is. A közlekedés jól szervezett, a buszoknak egyértelműen csak kiegészítő szerep jut, hiszen mindegyik járat vagy vasútállomástól indul, vagy oda érkezik, sőt olyan is sűrűn előfordul, hogy két távoli vasútállomást kapcsol össze, felfűzve útja során a kisebb hegyi falvakat.

A mi autóbuszunk is az utolsó kategóriába tartozott, ugyanis a Kochelseebahn végállomását kötötte össze a Mittenwaldbahn garmisch-partenkircheni állomásával.

Az egyszerű közlekedés-használathoz hozzájön még a könnyen kiszámítható ütemes menetrend, az összehangolt csatlakozások és az egységes tarifarendszer, ugyanis az autóbusz-vezető elfogadja a vasút által kibocsátott jegyeket, vagy fordítva, a buszsofőrtől is vehetünk vonatra érvényes menetjegyet.

herzogstandbahn bajorországAz alsó állomás épülete, nem messze a buszmegállótól

Közvetlenül a vízválasztó után, a Walchensee nevű tó partján magasodik a Herzogstand csúcsa. Az 1731 méteres csúcs a környék legmagasabb pontja, tetején rádióállomás is üzemel.

A tó partjáról feljutni a hegy tetejére gyalogosan is lehetséges, több túraútvonal közül lehet választani. A rövidebbek értelemszerűen gyorsan emelkednek, bejárásuk erőt próbáló feladat. A lankásabban vezető utak viszont időben jóval hosszabbak.

Feljutni legkényelmesebben az 1994 óta üzemelő Herzogstandbahn kötélvasúttal lehet. Az 1388 méter hosszú kötélpályát a két állomáson kívül még további kettő közbenső oszlop is tartja: a kisebbik oszlop is tekintélyes a 24 méteres magasságával, de a nagyobbik még erre is rátesz további négyet, így éri el a 28 méteres magasságát, mely egy hétemeletes házzal vetekszik.

A pályán mindösszesen csak kettő kabin ingázik felváltva, míg az egyik lefelé tart, a másik ezzel ellentétesen, felfelé halad.

A kötélvasút alsó állomása a tengerszinttől 809 méterre található, a kötélpálya 791 métert emelkedik, a felső állomás kereken 1600 méter magasan fekszik.

herzogstandbahn bajorország WalchseeEmelkedés felfelé, lejjebb a lefelé tartó kabin látható

Ilyen hosszúságnál a drótkötél vastagságával sem lehet spórolni, a kabinokat tartó acélkábel átmérője 42 mm, a vontató kötél pedig ennek fele, 20 mm-es.

Az utasszállító gondolákat egy 185 kW-os villanymotor mozgatja, a felvonó maximális sebessége 8 m/s, a menetidő négy perc. A kötélvasút építője a Dél-Tirolban található Hölzl Seilbahnbau volt.

herzogstandbahn bajorország WalchseeMindjárt fent vagyunk!

herzogstandbahn bajorország WalchseeLent a völgyben látható a Wachelseet és a vízerőműveket összekötő távvezeték-hálózat

Felérve a hőmérséklet-különbség azonnal észrevehető, a völgyben érzett kellemes jó időt fent a szeles hideg váltja fel. Mindössze négy perc alatt jelentős mértékben lehűl a levegő, erre már lent a völgyben nem árt felkészülni. Fent további hosszabb-rövidebb túraútvonalak kezdődnek, mellyel még magasabbra kapaszkodhatunk vagy meglátogathatjuk az egyik vendégházat. De áttekinthetünk a Herzogstand túlsó oldalára is, hogy még egy pillantást vethessünk Kochelre és a partján elterülő Kochel am see-re.

herzogstandbahn bajorországA felső állomás

herzogstandbahn bajorországA lefelé tartó kirándulóút

herzogstandbahn bajorországKilátás a kisebbik csúcsról

herzogstandbahn bajorország kochel am seeKochel a Herzogstandról nézve

Fent a csúcson több webkamera is üzemel, így még indulás előtt tájékozódhatunk az időjárási viszonyokról, nehogy kellemetlen meglepetés érjen minket odafent. A Herzogstandbahn weboldalán ezen kívül nagyszerű állóképeket is találunk az év minden napjának minden órájából. Érdemes néhányat megnézni, hogy hogyan változik az időjárás akár néhány óra alatt is, és hogy mennyivel másabb fent télen a hóban, mint nyáron a zöldben.

herzogstandbahn bajorország WalchseeVisszaérkezés a völgybe

Jegyárak

Mint minden látványosságnak, ennek is meg kell fizetni az árát. A kötélvasutazás Németországban nem olcsó, a Herzogstandbahnnal való egyszeri utazás 6 euró 70 centbe kerül. Az oda-vissza útra szóló jegynél már kapunk némi kedvezményt is, 11 euró 50 cent a retúrjegy. De léteznek kedvezmények is, gyerekek 6 és 15 év között egy útra 4 eurót, oda-vissza 6 euró 20 centet fizetnek. Családoknak érdemes a családi jegyet, csoportoknak pedig a csoportos jegyet megvásárolni.

Egy biztos, nekünk az utazás és a fent elénk táruló panoráma minden centet megért!

Walchenseekraftwerk bajorországA vízerőmű útja, korábban már jártam itt

A Herzogstandbahn megközelíthető Kochel am See vagy Garmisch-Partenkirchen vasútállomásától induló autóbuszokkal. A kötélvasút egész évben üzemel, így az év minden napján várja a kirándulni vágyókat.

Szólj hozzá!

Címkék: bajorország kötélvasút index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr766710191

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása