A Dachau-Altomünster-vasútvonal 2014-ben elkészülő villamosításával a Müncheni S-Bahn hálózata, mind a 442 km villamosítva lesz. A felsővezeték kiépítése az utolsó 24 km-en 2014 áprilisában kezdődött, teljes vágányzár mellett. Egyúttal a vonal is átépül a német S-Bahn szabványnak megfelelően. Magas peronok épülnek, és az egyvágányú pálya egy rövid szakaszon kétvágányúvá válik. De korszerűsítik a biztosítóberendezéseket, felüljárókat, vasúti hidakat és a szintbeli útátjárókat is.
Dachau állomás, a vékonyka peron a korábban itt közlekedő A jelű dízel-S-Bahn peronja volt
2014 szeptember 21-én, vasárnap ellátogattam Altomünsterbe, hogy megnézzem, hogy állnak a munkálatok és vajon tudják-e tartani a kitűzött határidőt.
A Münchentől nem messze található Dachau bizonyára ismerősen cseng a történelemben jártasak számára, ugyanis itt is egy koncentrációs tábor üzemelt a második világháború alatt. A háború végeztével és a náci birodalom bukásával a tábor is felszabadult. Mára már egy részét lebontották, helyén ma egy ingyenesen látogatható emlékpark üzemel. Dachau így tovább őrzi kétes hírnevét.
A város állomásának a forgalmát egyrészt az itt átszálló, emlékparkba igyekvő látogatók adják, de megállnak itt az Ingolstadtba vagy Nürnberg felé tartó regionális vonatok is. Az állomástól nem messze ágazik ki az Altomünsterbe tartó mellékvonal, melyet csak 2014-ben villamosítottak. Eddig az Altomünster felől érkező kétrészes kis dízelmotorvonat utasai is itt szálltak át, jelentősen növelve a forgalmat. A meglehetősen rendszertelenül, körülbelül óránként közlekedő járatok megszűnnek, helyette a távoli tervekben az S2-es S-bahn egyik motorvonata fog erre járni, természetesen már villamos meghajtással.
Dachau vasútállomása, előtte az autóbusz-pályaudvarral
Dachau autóbuszállomása a vasútállomás szomszédságában kapott helyett, mint szinte minden német város esetében, így a buszról vonatra, vagy fordítva való átszállás gyors és egyszerű. Mivel ez a település már München belső vonzáskörzetén kívül esik, ezért az MVV kék-zöld-fehér autóbuszai már nem közlekednek erre. Helyettük a helyi szolgáltató piros-fehér Mercedes Citarói állnak az utasok rendelkezésére.
Az állomás melletti terület a vonatpótló-buszoknak, a háttérben az MVV egyik kék-zöld-fehér autóbusza, vajon mit keres itt?
Dachau állomás peronján, épp érkezik az S2-es S-Bahn Markt Swaben felől
Egy vágányátépítéshez használt munkagép pihen az egyik mellékvágányon Dachau állomáson
Hamarosan indul az altomünsteri gyorsjárat
Addig, míg a vágányok átépítése be nem fejeződik, pótlóbuszokkal lehet csak utazni Altomünster irányába. A szervezők mindjárt két járatot is indítottak, egy lassabbat, mely minden településre betér, és egy gyorsabbat, mely közvetlenül Altomünsterbe jár. Az autóbuszok mindig mindkét végállomásról egyszerre indulnak, a gyorsabb, közvetlen járat azonban kb. 20 perccel hamarább ér át a másik állomásra.
A Dachau–Altomünster-vasútvonal, a gyorsjárat Erdweg és Schwabhausen között jár, kihagyva Arnbach, Markt Indersdorf és Niederroth megállókat (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az A jelű S-Bahn járat Dachauban 2011-ben, mely München egyetlen dízel-s-bahn járata volt
Az egykori Müncheni S-Bahn motorvonata (DB 420 sorozat) szemből a Verkhercentrumban
Érdekes színfoltja a felújításnak a járműkérdés is. Az új ütemes menetrendhez új villamos motorvonatokra is szükség van, melyből Münchenben sincs felesleg. Kapóra jött, hogy Stuttgart nemrég szerzett be több új szerelvényt, így a régi DB 420 sorozatból néhány feleslegessé vált és így eladósorba került. A típus nem ismeretlen a bajor fővárosban, az 1972-es Müncheni olimpián mutatkoztak be először az utasforgalomban, majd a 2000-es évek elejéig közlekedtek az S-Bahn forgalomban. Helyüket az újabb és korszerűbb DB 423 sorozat vette át. Az év végén azonban a jó öreg "Olimpia Zug" visszatér, hogy Dachau és Altomünster között ingázhasson még néhány évig. Természetesen a szerelvényeket a forgalomba helyezés előtt a mai kor igényeinek megfelelően felújítják.
Épül a peron a vonal mellett, itt már kész a felsővezeték is
A vasútvonal átépítés során odafigyelnek az akadálymentes közlekedésre is, így minden peron figyelembe veszi a kerekesszékkel és babakocsival közlekedők igényeit is. Dachau és Altomünster között 2014 végétől minden állomáson könnyedén, egy szintben lehet majd beszállni az érkező vonatokba.
A vonatpótló-autóbusz nem volt túlságosan kihasználva, ekkora utasforgalomnak kell a villamosított vonal?
Szinte hihetetlen szerencsém volt a buszozásnál, ugyanis a felsővezetéket pont akkor feszítették ki az oszlopok közé egy vasúti átjáróban, mikor az én autóbuszom is odaért. Még soha nem halad el előttem felsővezeték-építő szerelvény, így ez a rövid várakozás is érdekes élménnyé vált. Ha egy busszal korábban jövök, még vezetékmentesen látom a szakaszt, ha eggyel később, akkor pedig már a vonat kilométerekkel arrébb dolgozik.
Épül a felsővezeték a szakadó esőben
Míg Dachauból Altomünsterbe értem részem volt szép napsütésben, borult időben, szakadó esőben, hogy végül ismét napsütésbe érkezzek meg. A mindössze 24 km-es buszút során a szeptemberi időjárás összes lehetséges fajtáját megtapasztaltam...
A vonatpótló buszok is itt pihennek meg
Altomünster lakossága 7335 fő, de a többi érintett település sem sokkal népesebb, mind tízezer fő alatt kisváros. Vajon szükség van napi 55 pár vonatra, mikor a vonatpótló autóbuszokon is alig volt néhány utas? Nos majd idővel ez is elválik...
Egy gyors és egy normál járat várakozik Altomünsterben
A munkálatok 2014. április 28-tól 2014. november 14-ig tartanak, az utasforgalom az év végi menetrendváltással indul meg. A tervek szerint a jelenlegi órás ütem 30 percesre csökken majd, a korábbi 38 pár vonat helyett az év végétől 55 pár közlekedik majd, ez 44%-kal jelent nagyobb kínálatot. A járatok közül 39 pár a modernebb DB 423 sorozatba tartozó motorvonat lesz, a többit a Stuttgartból érkező DB 420 sorozat adja. De ami igazán fontos: eddig csak napi hét pár vonat ment el egészen a főpályaudvarig, az új menetrendben azonban minden órában lesz erre lehetőség!
Új kétvágányú szakasz a vonalon
Az átépítés során villamosításra került kb. 30 km-nyi vágány, megnövelték a pályán elérhető maximális sebességet, Schwabhausen közelében 3,2 km hosszan épül új, kétvágányos szakasz, Erdweg falu új keresztezésre is alkalmas állomást kapott, de Markt Indersdorf állomása is megújult. Ezen kívül még öt vasúti- és négy közúti híd, továbbá 16 szintbeli vasúti átjáró épült át, mindössze hat és fél hónap alatt.
Érdemes egy pillantást vetni a Deutsche Bahn ingyenes tájékoztató füzetére is (PDF formátumban itt), mely az átépítést mutatja be és a vonatpótló-autobuszok menetrendjét is tartalmazza. A térképek nem csak a buszok útvonalát tartalmazza, hanem az összes település térképét is azzal együtt, hogy hol lehet a vonatpótlókra felszállni.
A teljes átépítés 32 millió euróba kerül, melyből a villamosítás 8 millió euró.
Utolsó kommentek