HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2014.09.11. 00:20 Balogh Zsolt

A Karwendel csúcsa

A bajorországi Mittenwald várostól nem messze található a Karwendel hegység, melynek több csúcsa is 2000 méter fölé magasodik. A Karwendel csúcsára a Karwendelbahn (hivatalos oldal webkamerával) nevű kötélvasúttal is fel lehet jutni, de az igazán bátrak megpróbálkozhatnak gyalogosan is, már ha nem félnek a magasságoktól és az extrém túraútvonalaktól.

karwendel mittenwaldFent a Karwendel csúcsán

karwendel mittenwaldMegérkezés Garmisch-Partenkirchenbe, majd átszállás az...

karwendel mittenwald... osztrák ÖBB Talent motorvonatára

Mittenwald település a német-osztrák határon, az Isar folyó partján, a Mittenwaldbahn nevű vasútvonalon fekszik, mely a nevét a városról kapta. Münchenből 2013 decembere óta közlekednek a piros Talent2 motorvonatok, felváltva ezzel a korábban errefelé dolgozó régi ingavonatokat. Ha nem egy közvetlen járattal utazunk, akkor kénytelenek vagyunk Garmisch-Partenkirchenben átszállni az ÖBB eggyel régebbi sorozatú Talent motorvonatára.

karwendel mittenwaldA Karwendel csúcsai lentről, a méreteket jól szemlélteti a kötélvasút éppen felfelé tartó kis kabinja

karwendel mittenwaldA Karwendelbahn alsó állomása

A túraútvonalak a város vasútállomásától nem messze fekvő Karwendelbahn alsó állomásától indulnak. Több lehetőség közül is lehet választani, van rövidebb és hosszabb, könnyebb és nehezebb. A lustábbak persze mehetnek felfelé a felvonóval, és csak a visszautat kell lábbal megtenni, vagy épp fordítva: fel gyalog és le a drótkötélpályán. De természetesen lehetséges váltani oda-visszaútra szóló jegyet is.

karwendel mittenwaldIndulás a vendégházhoz, itt az út még barátságos

karwendel mittenwaldA túraútvonal többnyire a kötélvasút drótkötele alatt halad, így többször is találkozhatunk a le-fel járó kabinokkal

karwendel mittenwaldA túraút második, jóval nehezebb és veszélyesebb szakasza

A hegyoldalban, körülbelül félúton található a Mittenwalder Hütte vendégház. A könnyebb túraútvonalak csupán eddig vezetnek fel, a legtöbb túrázó beéri az itteni kilátással is. Azonban innen indul az igazi kihívás is, fel a csúcsra! Ez az útvonal csak nagyon gyéren kiépített, felfelé gyakran szédítő szakadékok szélén kell egyensúlyozni, vagy létrákon kell átmászni.

karwendel mittenwaldA kötélvasút oszlopa a távoli ködbe vész, a kép közepénél a hegyoldalban futó vékony csík a túraútvonal része

Az előrejutást néhány helyen a sziklába ütött lépcsőfokok segítik, néhány rövidebb szakaszon pedig egy kifeszített drótkötélbe is kapaszkodhatunk. Néhány helyen azonban még ez is hiányzott, csak a sziklafalba beütött vasgyűrűk jelezték a korábbi helyét.

karwendel mittenwaldRövid fotómegállás, a hegyoldalban vezető útvonalon nem mertem elengedni a sziklafalat egy fotó kedvéért se

A legijesztőbb szakasz félúton következik, ugyanis a talán 30 centi széles kis ösvény is elfogyt, csak a drótkötél marad és az alatta elterülő többszáz méteres mélység. Itt centiről centire kell átküzdeni magunkat, a drótkötelet soha el nem engedve, a lábakkal pedig biztos és stabil pontokat keresve. Szerencsére ez csak pár tíz méternyi, de mégis ez lett számomra az egész nap legfélelmetesebb része. Itt egyetlen hiba is végzetesnek bizonyulhatott volna.

karwendel mittenwaldEz még a jobbik fajtából való ösvény

A felfelé vezető úton a turista jelzéseket sem vitték túlzásba, még jó időben is néha el lehetett őket téveszteni. A tévedés után pedig jöhetett a kényszerű visszafordulás, miután már az előrejutás teljesen lehetetlenné vált.

Az utamat az időjárás sem könnyítette meg: bár teljesen jó időben indultam, a közel négy órás felfelé vezető úton részem volt ködben, esőben és havas esőben is. Egy idő után azonban már értelmetlen volt visszafordulni, hiszen lejutni is olyan nehéz lett volna, mint a maradékot végigküzdeni. Itt jegyezném meg, hogy a lenti táblák szerint a teljes út 5 és fél óra hosszú, nekem azonban több pihenővel és fotómegállással együtt is "csupán" 3 óra 50 percbe tellett. Ezek a táblák nagyon bőven mérik az időt a túrázóknak.

karwendel mittenwaldVisszatekintés

A túraútvonalat jelző, sok helyen már erősen megkopott piros jelzésen kívül semmi egyéb információt nem tettek ki. Ez főleg amiatt volt nagyon izgalmas, ugyanis a legutolsó kötélvasút-járat 16:30-kor jön le a hegyről. Aki ezt lekési, kénytelen visszafelé is gyalog menni úgy, hogy az út egy részét már kényszerűen egyre nagyobb sötétben teszi meg. Mivel napfényben is nagy figyelmet igényel a feljutás, bele sem mertem gondolni abba, hogy lefelé vaksötétben botorkáljak.

karwendel mittenwaldAz örök hó birodalma

karwendel mittenwaldRövid fotómegállás, balra a túraútvonal jelzése

karwendel mittenwaldMindjárt fent vagyunk!

Az út utolsó egynegyede már kevesebb izgalmat tartogatott, elmúlt a lezuhanás veszélye, helyette viszont cikk-cakkban kellett az éles, növénytakaró nélküli sziklákon gyalogolni.

karwendel mittenwaldVisszatekintve hihetetlen, hogy itt jöttem fel

karwendel mittenwaldVégre fent!

karwendel mittenwaldA kötélvasút felső állomása és egy vendégház

A hegy csúcsán található a Karwendelbahn kötélvasút felső állomása egy kisebb étteremmel együtt. Az étterem stílusosan egy hatalmas távcső belsejében kapott helyet. Ez annyira jellegzetesre sikerült, hogy több térképen is Mittenwald városát ezzel a távcsöves vendégházzal szimbolizálják grafikusan.

Innen az általam bejárt úton kívül még egy másik, talán könnyebb út visz vissza a völgybe, és még tovább kettő ettől is magasabbra. Egy további úton pedig Ausztriába sétálhatunk át.

karwendel mittenwaldA német-osztrák határ, a táblán túl már Ausztria következik

karwendel mittenwaldAz Ausztriába vezető út kezdete

karwendel mittenwaldA látótávolság tiszta időben akár 50 km is lehet!

karwendel mittenwaldA legmagasabb csúcs

karwendel mittenwaldKilátás a hegy tetejéről

karwendel mittenwaldA 400 méter hosszú gyalogos alagút

Kipróbálni nem volt lehetőségem, de a térkép szerint lehetséges egy könnyebb úton is feljutni a hegytetőre. Ez jóval hosszabb, de cserébe sokkal lassabban emelkedik felfelé. A hegycsúcsról indulva a legelső szakasza egy 400 méter hosszú alagútban vezet, majd onnan tovább lefelé a hegyoldalban. Idő hiányában az alagút végéig sem jutottam el, nem mertem megkockáztatni, hogy lekésem a kötélvasutat. Talán majd egy másik alkalommal! :)

A végére pedig néhány szót a Karwendelbahn nevű kötélvasútról is:

A Westlichen Karwendelspitze nevű csúcsra vezető kötélpályát 1967-ben építették meg. Jelentősebb felújítása és modernizálása 1992-ben volt. A pálya 2486 méter hosszú, miközben 1311 méteres magasságot gyűr le. Az alsó állomása 933 méterre található a tengerszinttől, míg a felső 2244 méteren épült meg. A teljes rendszer felépítéséhez 18 hónapra volt szükség.

A kötélpályát a két végállomáson kívül még két közbenső oszlop is tartja, az első 20, a második 26 méter magas. A kabinokat tartó drótkötél keresztmetszete 48 mm, a vontatást végzőé pedig 23 mm. A jelenlegi két 25 férőhelyes kabin 2011-ben érkezett a Karwendelbahnhoz a korább 33 férőhelyesek helyett. A menetidő a völgyből a hegycsúcsra 7-10 percig tart. A kötélvasút szállítási kapacitása maximum 350 személy/óra.

Az utolsó kabinnal a fenti állomás teljes személyzete a szakáccsal, a pincérnővel, a jegypénztárossal és a vezetővel együtt visszatér a völgybe, 16:30-kor az épületet teljesen bezárják és elnéptelenedik. A fent maradóknak marad a gyaloglás lefelé...

karwendel mittenwaldA kötélvasút enyhén sötétített üvegű kabinja...

karwendel mittenwald... és az alsó állomása

A kötélvasút nyári szezonban 8:30 és 17:00 között, téli szezonban 10:00 és 15:45 között közlekedik, a menetjegy ára egy útra 15 euró, oda-vissza 24 euró 50 cent, gyerekeknek ötéves kor alatt ingyenes.

Érdekesség, hogy 2008 október 19-én egy vasárnapon műszaki hiba miatt a kötélvasút leállt, a kabinban rekedt utasokat a német hadsereg helikoptereivel szabadították ki.

karwendel mittenwaldMittenwald sétálóutcája

 

Mittenwald a Google térképén

komment

Címkék: bajorország kötélvasút index2 mittenwaldbahn


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr146652825

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása