HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (1) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (21) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2014.06.23. 23:44 Balogh Zsolt

Siklóval a Hohensalzburg várba

Évek óta csak átutazom Salzburgon, de a pályaudvaron kívül még semmit sem láttam belőle. Pedig Salzburg is bőven kínál látnivalókat, van itt kiterjedt trolibuszhálózat, a Hohensalzburg, a Mirabell-kert, a Salzburgi dóm és még sok minden más is.

salzburg sikló FestungsbahnA Festungsbahn kocsija

Szerettem volna írni az itteni látnivalókról én is, de mivel Salzburg népszerű célpont a magyarok körében, már minden fontos látványosságról bőséges olvasnivaló áll az internetezők rendelkezésére, így nekem már csak a Hohensalzburg várba vezető siklóvasút maradt.

Salzburgba egy randevú kedvéért utaztam, majd a boldog pályaudvari egymásra találás után már kettesben indultunk tovább, hogy felfedezzük a várost és nevezetességeit. Így jutottunk el Hohensalzburg várába is a Festungsbahn siklóval.

salzburg sikló FestungsbahnSiklók keresztje félúton

Hohensalzburg várát 1077-ben kezdte el építeni Gebhart érsek, majd az évek során fokozatosan bővült. Leonhard von Keutschach érsek uralkodása idején (1495-1519) tovább bővítették, kialakítva ezzel a ma is ismert formáját. Ezzel létrejött Közép-Európa legnagyobb erődítménye, melyet soha senkinek sem sikerült elfoglalni. A napóleoni háborúk idején került csupán idegen kézre, mikor a vár harc nélkül megadta magát Napóleon seregeinek.

salzburgKilátás a városra a Hohensalzburg várból

Az épületegyüttes az évek során többféle funkciót is betöltött, így ha kellett védte a várost, de hercegek rezidenciája is volt, végül börtönként és kaszárnyaként működött. 1851-től laktanyának használták, ettől fogva már szabadabban volt látogatható. A növekvő érdeklődés miatt 1892-ben megkezdődött egy kényelmesebb közlekedési eszközt kiépítése a várhoz egy sikló formájában. Még ugyanebben az évben, júniusban meg is nyílt a nagyközönség előtt. Ez a sikló volt a legelső egész Ausztriában.

salzburgKilátás a vár másik oldaláról

Külön érdekesség a siklóvasút eredeti meghajtása is, ugyanis "víz-ballaszt rendszert" használtak a kocsik mozgatásához. emiatt a helyiektől gyorsan a "Tröpferlbahn" becenevet kapta.

A rendszer működése a következő volt: a sínen két kocsi található, egy fent és egy lent. A kettőt egy kötél köti össze, mely egy csigán van átvezetve a felső állomáson. Ha a nehezebb kocsi van fent, az lefelé ereszkedés közben felhúzza a másik kocsit a hegyre, így a csak a sebesség folyamatos szinten tartására kell figyelni. De hogy oldják meg, hogy mindig egy nehezebb kocsi legyen fent? A válasz egyszerű: mindkét kocsi rendelkezik egy ballasztvíz tartállyal. A felső állomáson megtöltik vízzel (utasonként kb 80 kg-mal), míg az alsó állomáson a tartályokat kiürítik. A többit pedig elvégzi a gravitáció, a nehezebb kocsi leereszkedik a lenti állomásra, miközben a csigán átvezetett kötéllel felhúzza a másikat.

A rendszer hibája, hogy folyamatos vízigénye van, télen pedig veszélyes a víz megfagyása vagy a pálya síkossága miatt. Télen ugyanis a kocsik fékezését nem tudták biztonságosan megoldani az alkalmazott Riggenbach-rendszerű fogasléc-fogaskerék kapcsolattal.

salzburg sikló Festungsbahn Joseph Woelfl A siklóvasút alsó állomása, a falon emléktábla Joseph Woelfl emlékének

1893 május 1-től a siklóhoz csatlakozott a korai salzburgi villamoshálózat is, mely összeköttetést teremtett a pályaudvarral. Ekkoriban a városi közlekedés kocsijait még lovak vontatták.

A siklóvasút üzemelt a gazdasági válság alatt és átélt két világháborút is. 1948-tól az üzemeltetést átvette a Salzburg városi közlekedési társasága, az SETG.

1959 október 18-án közlekedett az utolsó vízballasztú sikló fel a várhoz, majd a rendszert bezárták és átépítették villamos rendszerűre.

1960 április 16-án helyezték üzembe az új, villamos meghajtású siklót.

1974 és 1976 között az alsó és a felső állomást is átépítették, hogy alkalmazkodjanak a változó igényekhez.

salzburg sikló FestungsbahnA felső állomás

1991-ben a sikló második kocsipárja is elérte az élettartama végét, így lecserélték őket egy újabbra, mely egészen 2011-ig szolgálta az utasokat. 2011 április 15-én pedig megérkeztek a ma is használt, új, üvegtetejű siklóvasúti-kocsik a Festungsbahn pályájára.

salzburg sikló FestungsbahnTolakodó utasok az üvegtetejű kocsiban

A sors vicces fordulata, hogy napjainkban a salzburgi közlekedési társaság a salzburgi vízierőműtől vásárol áramot a működéséhez, így a sikló is vízenergiával működik, akárcsak 100 évvel ezelőtt, igaz ma már teljesen más rendszerben.

salzburg sikló FestungsbahnA pálya lefelé, középen a kitérő szakasz

A Festungsbahn pályája 198,5 méter hosszú, egyvágányú, 1040 mm-es nyomtávolságú, középen egy keresztezési lehetőséggel. A 60%-os emelkedésű vasút 96,6 méteres szintkülönbséget hidal át, miközben az alsó állomásról felkapaszkodik a Hohensalzburg várba. A kocsik mozgatásáról egy 400 V-os, 225 kW teljesítményű villanymotor gondoskodik.

A jelenlegi kocsikat 2011-ben gyártották, oldaluk és tetejük üvegből van, hogy minél többet láthassanak az utasok Salzburgból a rövid, egy percnél is rövidebb menetidő alatt. A kocsi sebessége 4 m/s, és maximum 5,5 m/s sebességgel haladhatnak. A 9,3 méter hosszú, 1,9 méter széles, 4125 kg-os kocsiba 55 utas fér be, maximális utasszállító teljesítménye a siklónak 1880 utas/óra/irány.

salzburg sikló FestungsbahnEreszkedik a kabin lefelé, a pálya felett egy gyalogos felüljáró halad át

A lenti állomás közelében található Joseph Haydn osztrák zeneszerző öccsének, Michaelnek az otthona, és Joseph Woelfl szülőháza is. Emléküket márványtábla őrzi az épület falán

salzburg sikló FestungsbahnA Festungsbahn rövid ismertetője a korábbi három és a jelenlegi kocsi fotójával

Salzburg nem nagy város, akár gyalogosan is bejárható. A város több pontjáról is jól látható a közelben található erődítmény, ahogy mindentől magasabban, büszkén elterül a hegytetőn. Így eltéveszteni sem lehet az irányt.

Villamos már nem közlekedik a városban, de van helyette trolibusz, mely mindenhová, köztük a siklóvasút alsó állomásához is elvisz a nemrég teljesen átépített vasútállomástól.

2 komment

Címkék: salzburg különleges vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr466403145

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jegkoko 2014.06.24. 15:58:41

Nem mondod hogy képes voltál egy csomó pénzt kifizetni ezért a pár 100 méteres felvonó útért?Amikor gyalog is röhögve megtettem tavaly azt a távot.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.06.24. 20:14:07

@Jegkoko: Hidd el, nekem sem esett volna nehezemre! :) De mivel én nem egyedül mentem, maradt a drágább, de kényelmesebb megoldás. Majd megtudod te is, hogy mennyivel bonyolultabb minden, ha egy nő is melletted van! :P
süti beállítások módosítása