Mallorca korábban kiterjedt vasúthálózattal rendelkezett, azonban több vonalat bezártak az évek során. Nyaralásom alatt kétszer is az elveszett vágányok felkutatására indultam, és szerencsével is jártam! A sziget több pontján találtam kisebb-nagyobb emlékeket, melyek a néhai vasúttól származnak.
Hamarosan újra kisüt a nap Mallorca vasútja felett?
Fénykorában a szigeten 236 km hosszú vasút volt, melyet két társaság üzemeltetett, egységesen 914 mm-es nyomtávolsággal. Mára kb. 77 km maradt az egykori kiterjedt hálózatból.
Mallorca vasúthálózata (kép forrása: Wikimedia Commons)
jelmagyarázat: zöld: üzemelő, lila: tervezett újraindítás, sárga: a solleri kisvasút és villamos, piros:üzemen kívül
A harmadik szigeten töltött napomon beutaztam a teljes még meglévő mallorcai vasúthálózatot, így eljutottam Manacorba is, ahonnan jelenleg még nem vezet tovább vasút.
A Manacor-Arta vasútvonal 1927-ben nyílt meg, majd kerek 50 év után 1977-ben zárt be. Már régóta tervezik a vonal újranyitását, olyannyira, hogy már az építkezések is meglehetősen előrehaladott állapotban vannak. A tervezett reaktiváláshoz már a szükséges szerelvényeket is megvásárolták.
Jelenleg azonban az építkezés pénzügyi okokból szünetel. A 2013-as várható átadás bizonytalan ideig elhalasztva. A lenti Google térképen jól látszik, hogy a nyomvonal merrefelé fog haladni, egészen Artaig.
A térképet tanulmányozva úgy tűnik, hogy az állomás után egy szűk ív fog következni, majd a városon keresztül, a főúttal párhuzamosan fog haladni. Ehhez a meglévő állomást jelentősen át kell alakítani. Tudomásom szerint az új vonalon a vonatok Tram-Train rendszerben közlekednének. A vonalra már megvásárolt vonatok jelenleg a palmai Estació Intermodal de Palma nevű földalatti állomáson várakoznak.
Sa Pabloban nagyobb sikerrel jártam, a vasút régi nyomvonalát a városban megtaláltam. Persze itt könnyű dolgom volt, a korábbi nyomvonal sétálóutcává épült át, és még emléktáblákat is kihelyeztek.
A vonal a szemközti sétálóutca helyén vezetett
Minden épület a hátát mutatja az utcának, sehol egy terasz, erkély vagy kerthelyiség, könnyű elképzelni ezen a helyen egy vasútvonalat
A korábbi vasútállomás, a mellette lévő rőzserakás az esti télűző ünnepséghez lett odakészítve
Az állomás jelenleg rendőrség és Tourist Info egyben
A régi Sa Pablo-i vasútállomás épületében jelenleg egy rendőrség és egy Tourist Info üzemel. Itt is emléktábla jelzi, ez bizony régen vasútállomás volt.
A Sa Pablo-Alcúdia-vasútvonalról némiképp ellentmondásos információkat találtam. jelenleg nem létezik, néhány régi térképen, mint terv szerepel csupán. Viszont tervben van a reaktiválása. Így én ezek alapján nem tudom eldönteni, hogy most egy új vonal építését tervezik vagy egy korábban létező, de már bezárt vonal újranyitását.
Ha korábban létezett ez a vonal, akkor az eredeti formában való visszaépülésére nem sok lehetőséget látok, ahhoz már túlságosan beépült a korábbi? helye. A városon kívüli szakaszát, ha létezett, pedig már teljesen visszafoglalta a természet, se személyesen, se a térképet tanulmányozva nem láttam nyomát sem a vasútnak.
Tábla a vasút emlékének egy ház falán
Messziről korabeli vasúti hídmaradványnak gondoltam ezt a város széli kis hídmaradványt, ugyanis pont jó helyen van, de közelről megvizsgálva, ez bizony csupán pár éves építmény, mindenféle funkció nélkül
Talán erre vezetett korábban a vonal, de a szemben lévő iskola már elzárta az útját...
...vagy pedig erre, egy éles ív után, a városhatár innen csupán párszáz méter, de a közúti forgalom már teljesen birtokba vette a helyet. A házak elhelyezkedése egy közútnál kisebb ívben kanyarodó útvonal szélét követik
A harmadik helyszín felkeresésére nem szerepelt a terveim között, csupán egy szerencsétlen buszcsatlakozás-mulasztás miatt kötöttem ki Santa Mariaban.
A 43 km hosszú Santa Maria-Felanitx-vasútvonal 1897-ben nyílt meg és 1964-ben zárt be. Újranyitása nincs tervben, pedig az általam meglátogatott rövidke korábbi nyomvonal még teljes egészében a rendelkezésre áll.
Santa Maria, a korábbi elágazó állomás
Utazás közben a vonatablakon kinézve már többször feltűnt egy különös kőhíd, melyen át egy közút vezet, de nem hidal át semmit! Se út se folyó nem volt alatta, csak állt magányosan a síkságon. Így gondoltam, közelebbről is szemügyre veszem, hátha egy elveszett vasútvonalat találok a közelben.
Gyanúm beigazolódott, ugyanis a híd egy már megszűnt vasútvonalat keresztez.
A hídról letekintve egy a kerítés mellett húzódó, a gyümölcsösön át vezető elvadult kaktuszokból álló csík látható, mely a már megszűnt Santa Maria-Felanitx-vasútvonal
A másik irányba tekintve a Mallorca-Inca-vasútvonal halad, a közelben ágazott ki belőle a korábban bezárt szárnyvonal, műholdképen még látszik a termőföld eltérő színén a korábbi nyomvonal helyén
A helyszín lehetőséget adott egy kis nyíltvonali fotózáshoz is
Villamos motorvonat halad Inca felé
Az elveszett vágányok utáni kutatásból csupán a Palma-Santanyí-vasútvonal felkeresése maradt ki, melynek újbóli megnyitása szintén tervben van. Palma és Llucmajor között 1916-ban, a folytatása Camposig pedig 1917-ben nyílt meg. Mindkét szakaszt egyszerre, 1964-ben zárták be.
A reaktiválandó vonalak között szerepel a Palma-Llucmajor-Campos-Santanyí-vasútvonal is, ám itt szintén tanácstalan vagyok, ugyanis a korábbi Campos-Santanyí vonalról nem találtam semmit. Talán a reaktivált vonal megtoldása lenne még egy rövidebb szakasszal.
Reméljük a legjobbakat és bízzunk benne, hogy a kicsi sziget vasútja tovább bővül. Az igény és az akarat már megvan hozzá, most már csak a pénzkérdést kell a politikusoknak megoldani.
Utolsó kommentek