HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2014.02.06. 23:01 Balogh Zsolt

A világ legdrágább infrastrukturális beruházásai

Legutóbbi böngészésem során egy érdekes felsorolást találtam az angol Wikipédián. A cikk megpróbálta összeszedni a világ legdrágább infrastrukturális építkezéseit. A válogatás 2012-ben készült és a cikk is, és én is felhívom rá az olvasók figyelmét, hogy a válogatás nem teljes, elképzelhető, hogy fontos és drága tervek maradtak ki!

Ami engem igazán meglepett, hogy a lista csupán 50 elemből áll, mégis szerepel rajta a budapesti 4-es metró, mely a költségekben megelőzi a sanghaji maglevet!

Map of current Interstates.svgA sanghaji mágnesvasút, olcsóbb mint a magyar metró?

Emlékszem, annak idején a Frei Dossziéban Frei Tamás hogy hülledezett, hogy a mágnesvasút pályájának 100 métere került 1 milliárd forintba! Nos kicsit vicces, kicsit szomorú, de a mi metrónk még ennél is drágább 100 méterenként!

A lista tartalmaz már elkészült vagy még épülő közlekedési hálózatokat, vasútvonalakat, repülőtereket, hidakat, alagutakat is, sőt még egy toronyház is bekerült a listába.

A legtöbb helyen meghagytam az eredeti angol elnevezést, hogy ha valaki esetleg rá szeretne keresni angol nyelven is, könnyeben boldoguljon.

NévLeírásHelyTeljes költség (USA dollárban)Befejezés éve
Interstate Highway System Autópálya-hálózat USA 114 milliárd (2006-os árakon) 1992
Map of current Interstates.svg
National Trunk Highway System Autópálya-hálózat Kína 240 milliárd (2 trillió jüan) 2020: tervezett
Map of NTHS Expressways of China.png
Kalifornia nagysebességű vasút: I. szakasz Nagysebességű vasútvonal Kaliforniában a Szilícium-völgyön keresztül Kalifornia 98,5 milliárd 2033: tervezett
Chuo Shinkansen Maglev Tokió és Oszaka között Japán 88,5 milliárd (9 trillió jen) 2045 (Várható)
Chuo Shinkansen map.png
Honshu-Shikoku Bridge Project 17 hídból álló összeköttetés Honsú és Shikoku szigetek között Japán 48 milliárd (4 trillió jen (1999)) 1999
Map of Honshu-Shikoku Bridge Project.svg
Peking-Sanghaj nagysebességű vasútvonal nagysebességű vasút Peking-Tianjin-Nanjing-Sanghaj között, 1280 km hosszan) ~33,1 milliárd (220,9 milliárd jüan) 2011
Beijing–Shanghai nagysebességű vasútway and Beijing–Shanghai Railway.jpg
Crossrail

(építés alatt)

Városi vasút Egyesült Királyság, Anglia ~25,8 milliárd (15,9 milliárd angol font) 2018 (várható)
Ada-panorama-2.jpg
"Big Dig" Central Artery/Tunnel Project Közúti alagút Boston, Massachusetts, USA 22 milliárd 2007
Tunnel-large.jpg
Hong Kong nemzetközi repülőtér Repülőtér Lantau Island, Hong Kong 20 milliárd 1998
A bird's eye view of Hong Kong International Airport.JPG
Sunda Strait Bridge Közúti és vasúti kapcsolat Jáva és Szumátra között Indonézia 20 milliárd (előzetes becslés) 2025 (várható)
Vuhan–Kanton nagysebességű vasútvonal Nagysebességű vasút Kína ~18,46 milliárd (116,6 milliárd jüan) 2009
GuangZhouNanStation.jpg
Toei Oedo Line Gyorsvasút Tokió, Japán ~18,4 milliárd (1400 milliárd jen) 2000
Toei-tsukishima-platform.jpg
Second Avenue Subway

(építés alatt)

Gyorsvasút New York City, New York, USA 17 milliárd 2016 (várható)
Second Ave Subway CGI station.jpg
Csatorna-alagút Tengeri vasúti alagút Dover és Calis között ~15,4 milliárd (9,5 milliárd angol font) 1994
Course Channeltunnel en.svg
Isztambul, új repülőtér, első ütem Repülőtér Isztambul, Törökország ~13,4 milliárd (10,25 milliárd euró) 2019 (várható)
Istanbul New Airport1.PNG
Klang Valley MRT Line 1(építés alatt) Gyorsvasút Kuala Lumpur, Malajzia 11,7 milliárd (MYR36B) 2014 (várható)
Brenner bázisalagút

(építés alatt)

Vasúti alagút A Brenner-hágón át Ausztria és Olaszország között ~10,9 milliárd (8,062 milliárd euró) 2026 (várható)
BBT 18 4 2011.JPG
Gotthárd bázisalagút

(építés alatt)

Vasúti alagút Svájci Alpok, Svájc ~10,6 milliárd (9,74 milliárd svájci frank) 2017 (várható)
GBT MFS Faido TV-WS.jpg
Al Maktoum nemzetközi repülőtér Repülőtér Jebel Ali, Egyesült Arab Emirátusok 10 milliárd 2010-22
Runway Al Maktoum International.jpg
Milánó–Bologna nagysebességű vasútvonal Nagysebességű vasút Olaszország 9,1 milliárd (6,9 milliárd euró) 2008
Thameslink Programme

(építés alatt)

Városi vasút fejlesztése Egyesült Királyság, Anglia ~8,9-9,7 milliárd (5,5-6,0 milliárd angol font) 2018 (várható)
Barcelona Metro line 9

(építés alatt)

Metróvonal Barcelona, Spanyolország 8,9 milliárd 2014 (várható)
L10 051.JPG
Guangzhou-Shenzhen-Hong Kong Express Rail Link Hong Kong Section

(építés alatt)

nagysebességű vasút Guangdong, Kína—Hong Kong 8,6 milliárd 2016 (várható)
GZ-SZ-HK High Speed Railway HK Section alignment map.png
Messina-híd

(tervezett)

Közúti-vasúti híd Szicília, Olaszország ~8,6 milliárd (6,1 milliárd euró) 2016
High Speed 1 nagysebességű vasút Egyesült Királyság, Anglia ~8.4 milliárd (5,2 milliárd angol font) 2007
KingsCrossDevelopmentModel.jpg
Eglinton Crosstown line Gyorsvasút Torontó, Ontario, Kanada ~4,7 milliárd (4,9 milliárd kanadai dollár) 2020 (várható)
Downtown Relief Line Gyorsvasút Torontó, Ontario, Kanada ~7,2 milliárd (7,4 milliárd kanadai dollár) TBD
London Heathrow Terminal 5 Repülőtér terminál London, Egyesült Királyság ~7 milliárd (4,3 milliárd angol font) 2008
Heathrow T5.jpg
Bologna–Firenze nagysebességű vasútvonal nagysebességű vasút Olaszország 6,9 milliárd (5,2 milliárd euró) 2009
San Francisco–Oakland öbölhíd kábelcsere Közúti híd San Francisco, Kalifornia 6,4 milliárd 2013
ProposedSFOBBEasternSpanRecrop.jpg
Oresund-híd Közúti-vasúti alagút és híd Dánia-Svédország ~5,7 milliárd (30,1 milliárd DKK) 2000
Oresund Bridge narrow.JPG
Berlin Brandenburg repülőtér Repülőtér Németország ~ 5,67 milliárd (4,3 milliárd euró) 2014-?
Luftbild Flughafen Berlin Brandenburg 02.jpg
New Doha nemzetközi repülőtér

(építés alatt)

Repülőtér Doha, Katar 5,5 milliárd 2012-15
Akashi-Kaikyo-híd Közúti híd Kobe, Japán 5 milliárd 1998
Akashi Bridge.JPG
Denver nemzetközi repülőtér Repülőtér Denver, Kolorádó 4,8 milliárd 1995
DIA Airport Roof.jpg
Lötschberg bázisalagút vasúti alagút Svájci Alpok, Svájc 4,6 milliárd (4,3 milliárd svájci frank) 2007
Noord/Zuidlijn Gyorsvasút Amszterdam, Hollandia ~4,4 milliárd (3,1 milliárd euró) 2017 (várható)
Marina Coastal Expressway Autópálya Szingapúr ~3,4 milliárd (4,3 milliárd szingapúri dollár) 2013 december 29
MarinaCoastalExpressway.jpg
San Francisco Transbay development Regionális utazási központ és egy új sokemeletes fejlesztés San Francisco, Kalifornia, USA 4,185 milliárd 2017-19
Transbay Tower Most Recent Proposal.jpg
Bar-Boljare autópálya Autópálya Montenegró 3,7 milliárd (2,77 milliárd euró)
Kuala Lumpur nemzetközi repülőtért Repülőtér Selangor, Malajzia 3,5 milliárd 1998
KLIA MTB&Tower.jpg
Clem Jones Tunnel Közúti alagút Brisbane, Queensland, Ausztrália ~3,4 milliárd (3,2 milliárd ausztrál dollár) 2010
Brisbane ST 03.jpg
Peking-Tiencsin Intercity vasútvonal nagysebességű vasút Peking, Kína ~3,2 milliárd (20,42 milliárd jüan) 2008
Beijng-Tianjin ligne TGV viaduc IMG 4433.JPG
Alaskan Way Viaduct replacement tunnel Közúti alagút Seattle, Washington, USA 3,1 milliárd 2015 vége
Marmaray Tunnel Tenger alatti alagút Isztanbul, Törökország 3 milliárd 2013
Marmaray Istanbul Project.png
Peking nemzetközi repülőtér: Terminal 3 Repülőtér Peking, Kína ~2,4 milliárd (15,3 milliárd jüan) 2010
Beijing Terminal 3.jpg
New International Trade Crossing Autópálya és közúti híd Detroit, Michigan, USA—Windsor, Ontario, Kanada ~ 2,2 milliárd 2020
Budapesti 4-es metró Metróvonal Budapest, Magyarország ~ 2,1 milliárd (452 milliárd forint) 2014
Budapest metro 4 construction 03.jpg
Yavuz Sultan Selim Bridge híd Isztanbul, Törökország ~ 2 milliárd (4,5 milliárd török líra) 2015
Yavuz Sultan Selim Bridge p8 Jan 2014.JPG
Tehran-Shomal Freeway, 121 km Autópálya Teherán és Mazandaran Provincia, Irán ~ 1,7 milliárd 2017
Central Subway Városi vasút San Francisco, Kalifornia, USA ~1,6 milliárd 2019 (várható)
Workers prepare to lower a section of the Central Subway underground on Fourth Street.jpg
Hurontario-Main LRT Gyorsvasút-vonal Ontario, Kanada ~1,55 milliárd (1,6 milliárd kanadai dollár) TBD
Jiaozhou Bay Bridge Híd Shangdong, Kína ~1,5 milliárd 2011
The Jiaozhou Bay Bridge.jpg
Freeway Durango-Mazatlán and Baluarte Bridge Autópálya és közúti híd Durango-Sinaloa, Mexikó 1,46 milliárd 2012
Puente Baluarte 03.jpg
Incheon Bridge Híd Dél-Korea ~1,4 milliárd 2009
Incheon bridge (12).jpg
Sanghaj Maglev vasút Maglev Sanghaj, Kína ~1,33 milliárd (10 milliárd jüan) 2004
Maglev june2005.jpg
Vasco da Gama híd Közúti híd Lisszabon, Portugália ~1,3 milliárd (897 millió euró) 1998
Vasco da Gama Bridge aerial view.jpg

Forrás:
* Az angol Wikipédia List of world's most expensive transport infrastructure szócikke

komment

Címkék: kína index anglia magyarország németország törökország svájc USA


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr925800982

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ComLo 2014.02.08. 09:17:29

Nem is kérdés hogy a 4-es metró egy brutálisan túlárazott dolog.

De! Kövezzetek meg, én rosszabbra számítottam. Csomó olyan dolog van a listán, amivel simán egy lapon lehet említeni, ami pedig sokkal költségigényesebbnek tűnik, az tényleg sokkal többe is kerül.

Persze ettől még szomorú, pláne azon tanulmányok tükrében hogy nincs is rá igazán szükség.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.02.08. 15:12:30

ennek a listának így semmi értelme. mégis, miért kéne a komplett ameriaki autópályahálózatot összehasonlítani egy híddal? vagy ha isztanbulban négy kifutós komplett reptér épül, akkor heathrow miért csak a t5-tel van fenn a listán?
érdemes lett volna főbb kategóriánként külön listát csinálni.

Izo 2014.02.08. 15:43:28

Ez a lista tényleg nem az összehasonlításra való, annyira különböző dolgok vannak benne. Persze nem is a fajlagos összehasonlíthatóság volt a szempont.
A 4-es metró maglevvel összehasonlítása is erősen sántít. A híd és az alagút építés költségei jelentősen eltérnek. Elég érdekesen nézett volna ki Pest belvárosán keresztül egy magasvasút.
A listából talán a svájci Lötschberg vasút alagúttal lehetne összehasonlítani a 4-es metrót.
Az 14,6 km 4,6 milliárért, vagyis 315 millió dollár/km.
A 4-es metró 7,4 km 2,1 milliárdért, vagyis 284 millió dollár/km.
Így azért már nem olyan vészes.

FrankyLon 2014.04.14. 17:01:21

Annyit hozzatennek, hogy a Crossrail nem egyszeru varosi vasut. Peldaja annak, hogy kellene uj metrovoanalakt epiteni. A varos alatt 22 km hosszban alagutban halad, nagyvasuti urszlevennyel, kapcsolodva mar letezo vasutvonalakhoz mind keleten mond nyugaton. A projekt resze allomasok es vonalak fejlesztese is, osszesen 136 km hosszban, es a Great Western Mainline villamositasa Readingig. Lehet vitatkozni, hogy a negyes matro draga vagy nem, de ami biztos.
-Nagyon lassan es korulmenyesen epult meg. A Crossrail epiteset 2009-ben kezdtek meg, 2018-ra varhato az atadas, teljes kapcitas 2019-re. Meg egyszer 22 km alagutrol beszelunk es tovabbi tobb mint 100 km felujitasarol es villamositasarol. Ja es, nem 80 meteres peronhosszal, hanem 205 meteressel.
-Jelengei formajaban ertelmetlen. Nem alkalmas a 7-es buszcsalad kivaltasara, jelentos ingazo bazissal rendelkezo tomeget nem szolgal ki, a legtobb embernek buszrol kell atszallnia, amivel el is veszik a metro jelntette idonyereseg. Ha Nyirpalotatol Gazadgretig tartana, akkor lenne ertelme.
-A 21. szazadban hiba elszigetelt, regionalis vagy elovarosi kozlekedesbe nem integralhato uj infrastrukturat epiteni. Ertsd; a negyes metronak nagyvasuti urszelvennyel kellett volna megepulnie, kijarassal a MAV halozatra Kelenfoldon es a Korvasutnal.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.04.16. 23:39:35

@FrankyLon: Teljes mértékben egyet értek! Én, mint müncheni lakos, gyakran a saját szememmel is látom az átmenő alagút összes előnyét! Hasonlót lehetne Budapesten is megvalósítani.
süti beállítások módosítása