Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

HTML

Hirdetés

Vonattal? Természetesen!

Sziasztok! Korábban már több blogon is publikáltam, ezért úgy gondoltam belevágok én is egy saját blogba! Így nem vagyok kiszolgáltatva más blogok szerkesztőinek, és a cikkeim is hamarabb fognak megjelenni. És hogy miről is szól ez a blog? Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából is, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (1) agv (1) alex (1) állatok (1) állomás (1) amerika (2) anglia (3) április elseje (1) augsburg (4) ausztria (18) autó (2) autómúzeum (3) ave (3) ázsia (2) baden-württemberg (2) bajorország (57) baleset (2) barcelona (1) barlang (2) bayernticket (27) bécs (4) belgium (1) berchesgaden (1) Berchtesgaden (1) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (3) busz (1) csehország (6) deutsche bahn (16) érdekességek (25) euronight (2) filmek (3) fogaskerekű (1) franciaország (13) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gőzmozdony (6) hajó (4) hollandia (1) horvátország (1) ic (2) ice (15) index (11) index2 (63) innsbruck (3) interrail (11) japán (2) jbss bahn (11) kastély (6) kecskemét (4) kína (4) kindertojás (2) kisvasút (2) könyv (2) kötélvasút (6) különleges vasút (4) LEGOLAND (2) lengyelország (1) lindau (1) magánvasút (2) maglev (4) magyarország (6) mallorca (7) mercedes (1) metró (1) mittenwaldbahn (6) modellvasút (4) monaco (1) münchen (64) múzeum (25) nagysebességű vasút (40) nápoly (3) németország (27) nürnberg (9) Nürnberg (1) öbb (7) olaszország (15) oroszország (1) porsche (2) portugália (2) prága (4) railjet (6) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) s-bahn (2) salzburg (5) sbahn (1) spanyolország (14) stuttgart (7) svájc (3) szlovénia (8) s bahn (15) tarragona (1) tgv (12) törökország (1) trieszt (2) USA (3) vasútállomás (5) velence (1) villamos (5) virágok (1) virtuális vasút (9) würzburg (1) Címkefelhő

Blogajánló

2014.01.25. 21:19 Balogh Zsolt

Mallorca metrója es vasútja

Ahogy a legutóbbi posztban is említettem, tíz napot Mallorca szigetén töltöttem. Ez idő alatt sikeresen bejártam az egész szigetet, és közben megismertem Mallorca metrójat, vasúthalozatát es buszközlekedését.

Mallorca a Földközi-tengeren található, nem messze a spanyol partoktól. A Baleár-szigetek legnagyobbika, nagysága 3684 km², mely nem nagyobb, mint egy magyar megye fele. A szigetcsoport többi tagja még Ibiza, Menorca es Formentera. A közelben további két kisebb lakatlan sziget is található, Cabrera illetve Dragonera.

mallorca vasútjaÁtszállás villamos motorvonatról dízelre

Az átlag turista a szigetre repülővel érkezik, 2014 január elején én is így tettem, sikeresen landoltam az Air Berlin egyik járatával a Palma de Mallorca nemzetközi repülőtéren (spanyol nyelven: Aeropuerto de Palma de Mallorca), nem messze a sziget fővárosától, Pálmától.

Gazdaságának gerincét a turizmus egyre növekvő forgalma alkotja. A sziget idegenforgalmi statisztikája 1960-ban csupán 360 000 idelátogató turistáról tesz említést, számuk 1970-ben két millióra, 2007-ben pedig már 9,91 millióra növekedett

A repülőtér meglehetősen fiatal, ám mégis a harmadik legforgalmasabb Spanyolországban Madrid és Barcelona után. Nyáron, pedig, mikor a szezon beindul, Európa legforgalmasabb hónapját bonyolítja le. 2012-ben 22 millió utast fogadott (a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér eközben csak 8,5 milliót). A legforgalmasabb időszakban 12 ezer utas érkezik óránként!

mallorca reptérMallorca nemzetöki repülőtere januárban, főszezonban nem ilyen nyugodt az élet itt

A sziget légiforgalmának kezdete az 1920-as évekig nyúlik vissza. Kezdetben csupán kisebb repülőgépek szálltak le, melyek főként postát szállítottak. Az 1930-as években kezdődött egy katonai repülőtér építése, mely kesébb a turizmus erősödésével vált nélkülözhetetlen nemzetközi légikikötővé. 1954-ben aszfaltoztak le a kifutópályáját, majd 1960. július 7-en nyílt meg a nemzetközi terminálja. Így vált katonai légibázisból fokozatosan civil repülőtérre.2007-ben érte el a máig megdöntetlen rekordforgalmat: ebben az évben 23227983 utas és 22833 tonna áru fordult meg a reptéren. Ehhez 197354 légi járatra volt szükség.

A sziget közúthálózata fejlett, a rengeteg turista kiszolgálása érdekében az utakat folyamatosan fejlesztik. A fővárost egy hatsávos autópálya-gyűrű kerüli el, amely Llucmajor, Sa Pobla es Peguera fele ágazik szét.

A városokat helyi és távolsági autóbuszjáratok kötik össze, melyeken jellegzetes sárga-piros festésű autóbuszok közlekednek. Távolsági buszra jegyet csak a buszvezetőtől lehet vásárolni, akár olyat is, mely retúr, vagy később át kell vele szállni. A helyi buszokra automatából is vásárolhatunk vonaljegyet, és létezik chipkártya alapú bérlet is. Minden esetben a felszállás csak az első ajtónál lehetséges!

A Pálmai metróüzem (spanyol nyelven: Metro de Palma) szinten nagyon fiatal, építését 2005-ben kezdtek es 2007-ben adtak át. Az építkezés költsége 312 millió euro volt. A két vonalból álló, 1000 mm-es nyomtávolságú, 1500 volt egyenárammal villamosított,  8,3 km-es hálózaton kilenc állomás tálalható. Az 1-es vonal Palma de Mallorca busz-vonat-metró állomását köti össze University of the Balearic Islands-szal, mely a sziget egyeteme. Jacint Verdaguer, Son Costa / Son Fortesa állomásai közösek a kettes vonaléval, Son Sardina állomáson pedig átszállhatunk a solleri vonatra.

mallorca vasútja kijelzők utastájékoztatásKijelzők

A metró második vonala nem is igazi metró, a mallorcai vasút vágányait használja a távolsági vonatokkal közösen. Míg a vonatok es Marratxí között sehol nem állnak meg, zónázó vonatként járnak, addig a metró minden állomáson megáll egészen a végállomásig, Marratxí-ig. Itt átszállhatunk a távolsági vonatokra vagy autóbuszra.

mallorca vasútja jegyautomatákJegyautomaták az Estació Intermodal de Palma nevű állomáson

Metróra jegyet csak jegyautomatából vehetünk, bármilyen távolságra is utazunk, a jegyár egységesen 1 euró 55 cent. A metró sínjeihez csak beléptető kapukon át lehet lejutni, és később a végállomáson érvényes jeggyel kijutni.

mallorca vasútja metróA Palmai metró szerelvénye

A metró meglehetősen ritkán jár, 15-30-60-perces ütem van érvényben, napszaktól függően, ráadásul hétvégén es ünnepnap egyáltalán nem jár!

mallorca vasútjaBeléptetőkapuk Palma de Mallorcán

Én térkép híján az első napok egyiken vásároltam egy metrójegyet, úgy, hogy a végállomást találomra választottam ki. Gondoltam, baj nem lehet, hiszen minden jegy ugyanannyiba kerül, nem károsítok meg senkit sem. Son Costa / Son Fortesa állomáson leszálltam, néhány utassal együtt. Ők a jegyükkel gond nélkül átjutottak a kapukon, míg en par képet készítettem. Mikor azonban utolsóként en akartam kijutni, a kapu makacsul megtagadta, hogy kiengedjen, mivel a végállomás nem stimmelt. Visszamenni metróval nem akartam, ugyanis épp a 60 perces ütem idején érkeztem meg, a kereszt pedig par perce volt. Meg kilógni sem tudtam egy másik utassal, ugyanis a teljes állomás kongott az ürességtől.

A síneken sétálni nem szerencsés, 60 percet várni meg nem akartam... Szerencsére az építők nem számoltak az olyan vékony utasokkal, mint en, így behúzott hassal meg éppen csak, de átfértem a fal es a beléptető kapuk között hagyott keskeny résen.

Mallorca távolsági vasútja épp reneszánszát éli. A hálózat nagy részét a 70-es években bezárták, de később fokozatosan újranyitottak es modernizáltak. A folyamat még napjainkban is zajlik, második vágányok épültek, és további, már bezárt vonalak újranyitása van tervben. Ami viszont szinte változatlan formában fennmaradt, az a solleri vasút, de vele majd egy későbbi posztban fogok részletesebben foglalkozni.

Jelenleg a szigeten kb. 109 km-en zajlik vasúti forgalom, melyet két vasútársaság működtet: az állami Serveis Ferroviaris de Mallorca és a magán Ferrocarril de Sóller. Ehhez jön meg a további 8,5 km-nyi metróhálózat Pálmában a belváros es az egyetem között.

mallorcaMallorca vasúthálozata (kép forrása: Wikimedia Commons)
jelmagyarázat: zöld: üzemelő, lila: tervezett újraindítás, sárga: a solleri kisvasút és villamos, piros:üzemen kívül

Az első vasútvonalat a mallorcai mérnök, Eusebi Estada i Sureda (1843-1917) tervezte. Az első vonal 1875. február 24-en nyílt meg Palma es Inca között. A vonal egyvágányú volt, 914 mm-es (3 angol láb) nyomtávolsággal. 1927-ig ez kibővült Manacoron keresztül egészen Artaig, megépült a Palma-Santanyi es a felantixi vonal is. Ezzel a sziget vasúthálózatának hossza 236 km-esre nőtt.

Az első vonalbezárás 1931-ben történt, Palma es a kikötő között (2,9 km), de ugyanakkor fejlesztésre is sor került, ugyanis Palma es Inca között a vonal kétvágányúvá épült át. Majd ezt követte 1941-ben a Consell-Alaro vonal (3,72 km) feladása. A bezárási hullám tovább folytatódott 1964-ben (további kb. 92 km) es 1977-ben (kb. 65 km).

1990-es években fordulat következett be Mallorca vasútjának megítélésében. Bezárások helyett a fejlesztés került előtérben. Ez gondolom a folyamatosan növekvő turistahad es a mobilitási igény növekedése kényszerítette ki. A nyomtávolságot 1000 mm-esre bővítették, új járműveket szereztek be, es a már korábban bezárt vonalak közül is újranyitottak párat.

2001-ben újranyílt az Inka-Sa Poblo-vasútvonal (13,1 km), 2002-ben az Inka-Sineau-vasútvonal (13,84 km), 2003-ban pedig a Sineau-Manacor-vasútvonal (21,31 km).

mallorca vasútja manacor vasútállomásManacor állomás

2005 es 2007 között megépült Palma új vasút-, metró- es autóbusz-állomása a föld alatt, a föld alá süllyesztett vágányok helyére pedig parkot építettek. Az állomás átadásával együtt indult meg a metróüzem is a szigeten.

2010 márciusában megkezdődött a Manacor-Arta-vasútvonal újjáépítése is (30,35 km), tram-train rendszerként (vagyis a vonatok a varoson belül, mint villamosok közlekednének). 2011 tavaszán megérkezett a tervezett üzemhez szükséges hat háromrészes villamos motorvonat. Az építkezést pénzügyi okok miatt azonban nem folytatták. 2013-ban a regionális kormány bejelentette, hogy az építkezést felfüggesztik. Azóta a félbehagyott felüljárók es állomások parlagon hevernek. A már leszállított új vasúti járművek pedig félreállítva várják jobb sorukat. Mivel alacsonypadlósak más vonalakon nem vethetőek be.

mallorca vasútja SFM 91 sorozatú motorvonatokSFM 91 sorozatú motorvonatok, egyelőre üzemen kívül

2012-ben a Palma-Inca vasútvonalat villamosították 1500 V egyenárammal es új villamos motorvonatok is érkeztek. Emiatt közvetlen vonat nincs Palmaból Manacorba vagy Sa Poblába, minden esetben át kell szállni.

A vonatok ütemes menetrend szerint járnak, minden irányba óránként egy vonat indul, bár a hálózat nagy részén a párhuzamos közlekedések miatt ettől jóval több eljutási lehetőség adódik. Palma es Inca között jár továbbá egy expresszjárat is minden órában, mely csak a két végállomáson áll meg.

mallorca vasútjaEgy bekerített állomás

A vonatozás a szigeten engem többszörösen is Angliára emlékeztetett: A vágányok a legtöbb helyen kerítéssel el vannak kerítve, még a nyílt vonalon is. Csak motorvonatos üzem van, nincsenek mozdonyok, se tehervonatok. A peronok magasperonok, így nem kell lépcsőzni beszálláskor. A legtöbb állomáson beléptető kapuk vannak üzemben, csak érvényes jeggyel lehet a vonatokhoz eljutni. Első osztály semelyik járaton sincs.

Napjainkban Mallorca vasúthálózatát es metróját a Transport de les Illes Balears üzemelteti, a járművek telephelye Verge de lluc állomás közelében van.

Járműállomány:

Sorozat Darabszám Forgalomba állás Teljesítmény Maximum sebesség Forma 1. osztály 2. osztály
SFM 61 sorozat 9 1995 620 kW 100 km/h 2 vagy 3 részes 0 96
SFM 71 sorozat 6 2007 100 km/h 2 részes 0 74
SFM 81 sorozat 5 2012 1680 kW 100 km/h 3 részes 0 118
SFM 81 sorozat 8 2012 1680 kW 100 km/h 4 részes 0 168
SFM 91 sorozat 6 2012? 840 kW 70/100 km/h 3 részes 0 92


mallorca vasútja SFM 81 sorozatú motorvonatSFM 81 sorozatú motorvonat

mallorca vasútja SFM 61 sorozatú motorvonatSFM 61 sorozatú motorvonat

A cikk következő részében az Estació Intermodal de Palma állomás lesz részletesen bemutatva!

Források:
* A német Wikipédia Schienenverkehr auf Mallorca szócikke;
* Railfaneurope.net

Irodalom:
* Klaus-Jürgen Vetter, Sarah Wolff: Mallorca mit dem Zug entdecken. Bruckmann Verlag, München April 2001, ISBN 3765471801.
* Klaus-Jürgen Vetter, Wolfgang Heitzmann, Sarah Wolff: Eisenbahnparadies Mallorca. GeraMond, 2004, ISBN 3765472549.
* J. Pere Brunet Estarelles: La Companyia dels Ferrocarrils de Mallorca. Institut D'Estudis Baleárics, Juni 1994, ISBN 8487026346.

4 komment

Címkék: mallorca


A bejegyzés trackback címe:

http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr685775013

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

innovation 2014.01.27. 10:43:13

Azt lehet tudni, mikor folytatják az építést? Vagy végleg lemondtak róla? Mert esetleg a parlagon heverő vonatokat nem lehetne megvenni?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.01.27. 13:15:45

Sajnos a spanyoloknál ez teljesen kaotikus, én is gyakran ellentmondó információkat olvasok, évekig tartó csúszások, néha pedig hirtelen korábbi átadások jellemzik a spanyol vasutakat. Láthatod, ennek a hosszabbításnak is már meg kellett volna nyílnia, de még pontos átadási dátum sincs...

innovation 2014.01.27. 13:39:08

@Balogh Zsolt: Látom. Tudom, hogy így megy a spanyoloknál, de ha tényleg nem használják a vonatokat, esetleg egy telefont megérne a MÁV-tól...

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.01.27. 20:02:08

@innovation: Sajnos nem érné meg... Műszakilag nem alkalmas a magyar közlekedésre, kicsi sorozat, nehéz lenne nekik feladatot találni...
Emlékszel pl a Talent sztorira? Alkalmi vétel volt az is, de nem igazán vált be.
Viszont jó állapotban lévő használt járművek bőven vannak Európában, de a MÁV-ot azok sem érdeklik.