HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (4) agv (1) alex (1) állatok (1) állomás (3) amerika (2) anglia (8) április elseje (2) arosa (1) augsburg (4) ausztria (51) autó (2) autómúzeum (3) ave (3) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (2) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (12) desiro (1) deutsche bahn (16) érdekességek (44) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (3) franciaország (32) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (6) gysev (1) hajó (6) hollandia (4) horvátország (1) ic (2) ice (18) index (19) index2 (122) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (4) jbss bahn (12) kastély (7) kecskemét (9) kenya (1) kína (13) kindertojás (2) kisvasút (5) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (1) ligeti (6) lindau (1) magánvasút (2) maglev (5) magyarország (25) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (1) mittenwaldbahn (6) modellvasút (5) monaco (1) münchen (71) múzeum (34) nagysebességű vasút (71) nápoly (3) németország (40) nürnberg (11) öbb (7) olaszország (26) oroszország (1) párizs (4) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (1) rhb (2) s-bahn (4) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (2) skoda (1) spanyolország (23) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (12) svédország (2) szlovénia (8) s bahn (16) tarragona (1) terepasztal (7) tgv (24) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (3) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2013.10.05. 17:16 Balogh Zsolt

A Ligne de Cerdagne

A legutóbbi spanyolországi cikkemben megemlítettem a Ligne de Cerdagne nevű keskeny nyomtávolságú vasutat is a Pireneusokban. Kíváncsiságból jobban utánanéztem, hogy milyen is ez a számomra teljesen ismeretlen vonal!

spanyolhatarA Ligne de Cerdagne vonata Franciaországban, közel a spanyol határhoz (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Ligne de Cerdagne vasútvonal nyomtávolsága 1000 mm és 850 V egyenárammal lett villamosítva. A vonatok az áramot a sín mellé fektetett harmadik sínszálból nyerik, így nem épült a vasút fölé felsővezeték. Egy vonalból áll, mely Villefranche-de-Conflent és Latour-de-Carol - Enveitg városok között húzódik 62,5 km hosszan.

Az idők során több becenevet is kapott, így ismert még, mint Sárga Vonat (franciául: Train Jaune, Katalánul:Tren Groc) a sárga színe miatt, vagy mint a Pireneusi metró (németül: Pyrenäenmetro), az európai kontinensen felszíni vasutaknál szokatlan, harmadik sínes áramellátása miatt.

spanyolhatar/cerdagneA Sárga-vonat

Villefranche-de-Conflent állomásán átszállási lehetőség van normál nyomtávolságú vonatra Perpignan felé, míg a vonal másik vége egy igazi technikai különlegesség: Latour-de-Carol - Enveitg állomáson ugyanis három különböző nyomtávolság találkozik!

spanyolhatarNyomtávok és országok találkozása La Tour de Carolban (Kép forrása: Wikimedia Commons)

Toulouse felől egy egyvágányú, normál nyomtávolságú vasútvonal végállomása, az 1000 mm-es Ligne de Cerdagne hegyi vasút kiindulópontja és a spanyol vasút egyik egyvágányú, 1668 mm-es vonalának a végállomása.

Három különböző nyomtávolság, két vontatási nem, két különböző áramrendszer és két államvasút találkozása!

spanyolhatar/cerdagneHegyvidéki állomás

A vonalon háromféle járműsorozat közlekedik:

Az SNCF Z100 sorozat első példánya 1908-ban állt forgalomba, majd 1912-ig további 17 követte. 2011-ben még mindig 13 motorkocsi szállította az utasokat a Pireneusokban. A 30 tonnás, 220 kW teljesítményű járműveket a SACM, a CARDE & Cie és a Thomson Houston gyártotta. Maximális sebességük 60 km/h.

spanyolhatar/cerdagneA Ligne de Cerdagne Z100 sorozatú motorvonata

Utódja az SNCF Z150 sorozat, melyből összesen kettő érkezett a vonalra. A két panoráma-motorkocsit a már Magyarországion is ismert svájci Stadler Rail szállította 2001-ben, de csak 2004-ben álltak forgalomba. Súlyuk valamivel több, mint az elődöké: összesen 41,38 tonnát nyomnak, teljesítményük 600 kW, így a maximális sebességük is nagyobb, 80 km/h. Ezek már modernebb, korszerűbb járművek: osztatlan oldalablakokkal, és akár mozgássérültek számára is használható WC-vel szerelték fel. Sajnos azonban nem kompatibilis a korábbi járművekkel, így nem tud további kocsikat vontatni. Színe szintén sárga, hogy illeszkedjen a korábbi flottaszínhez.

spanyolhatar/cerdagneSNCF Z150 sorozat a Stadlertől

A harmadik sorozat nem a személyforgalmat, hanem a vasútbiztonságot szolgálja: a kis mozdonyok elejére szerelt hóekék tartják tisztán a pályát a téli időszakban. Az SNCF  Z200 sorozat szintén réges-rég, 1909-ben állt szolgálatba, egy évvel az SNCF Z100 sorozat után. A két hóekét a CARDE & Cie gyártotta, teljesítményük 2x220 kW. Sebességük pedig mind közül a legalacsonyabb: 55/30/20 km/h.

spanyolhatar/cerdagneA függőhíd

A vasútvonal építése 1903-ban kezdődött, és elsőnek Mont-Louis állomásig készült el 1910-ig. Később, folytatódott egészen a mai végállomásig, a folytatás 1927-ben nyílt meg. Ezzel el is nyerte a vonal a ma is ismert, végleges formáját és hosszúságát. Érdekesség, hogy ezen a vasútvonalon található Franciaország legmagasabban fekvő állomása is, az 1593 méter magasan található Bolquère-Eyne állomás is. Összesen 19 alagút és 2 különleges híd is épült, az egyik ezek közül egy vasúti függőhíd.

spanyolhatar/cerdagneA függőhíd egy SNCF Z100 sorozatú vonattal

A vasút 850 V-os áramellátásáról már a kezdetektől fogva a Têt folyóra épített vízierőmű gondoskodott.

A személyvagonok között egyaránt vannak nyitott és zárt kocsik is. A nyitottak jobban kedveltek, ugyanis csodálatos kilátás nyílik belőle a környező hegyekre. Az utazás a vonalon kevesebb, mint három órát vesz igénybe.

1911-ben a vasutasok gömbvillámot figyeltek meg az áramvezető sínek közelében. Miután a vonal mellé villámhárítókat telepítettek, az eset többé nem ismétlődött meg.

spanyolhatar/cerdagneA vonat korábbi, vörös-sárga festése

spanyolhatar/cerdagneVölgyhíd a vonalon

Ez a már több mint 100 éves vonal így szintén bekerült azoknak a helyeknek a listájába, melyet még látni és kipróbálni is szeretnék! Ki tudja? Talán jövőre? :)

1 komment

Címkék: franciaország index2


A bejegyzés trackback címe:

http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr835552670

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

sncf 2017.08.07. 16:04:03

A múlt héten volt szerencsém (ismét) utazni a vonattal, illetve a környéket alaposan bejárni.
Szokás szerint lenne néhány apró észrevételem:
"Egy vonalból áll, mely Villefranche-de-Conflent és Latour-de-Carol - Enveitg városok között húzódik 62,5 km hosszan". Latour-de-Carol - Enveitg olyan, mint Balatonakali-Dörgicse: Latour-de-Carol egy város, Enveitg meg egy másik.
"Összesen 19 alagút és 2 híd is épült, az egyik ezek közül egy vasúti függőhíd." A 2 híd nekem egy kicsit kevésnek tűnik, csak a képeken legalább 5 különböző híd jelenik meg (és hát jellemzően minden hegy felőli kanyarban van egy kisebb-nagyobb híd). 650 műtárgy, ebből 19 alagút és 2 különleges híd, a Pont Séjourné, a másik a képeken is szereplő függőhíd (ami egyébként Franciaországban az utolsó, ami még üzemelő vasútvonalon van).
A 62,5km-es távolság és a három órás menetidő 60km/h-s maximális sebesség mellett elég hoszzúnak tűnik. Ennek a hátterében leginkább az áll, hogy a menetrend nagyon laza, egy 7-10 perces állomásköz után hasonló tartózkodás van beszámítva a menetrendbe, hogy az utascsere (ideértve a kerékpárok le- és felrakását) ne okozzon késést. Ehhez képest rendszeresek az 5-15 perces késések. Mivel utastájékoztató rendszer nincs, csak találgatni lehet, hogy mikor jön éppen a vonat.
A 2004-ben forgalomba állított modern motorvonatokkal viszont nem találkoztam, így kicsit utánanéztem, hogy mi lehet ennek az oka. Francia forrásokból kiderült, hogy konstrukciós hiba folytán megrongálják a síneket, ami a többi szerelvény közlekedését is lehetetlenné teszi, így kivonták őket a forgalomból.
A vonal egyébként normál SNCF tarifával üzemel, mivel relatíve lassan halad, nézelődéshez és vasútrajongóknak elfogadható tarifákkal. Ehhez jönnek a téli síszezonban és a nyári hegymászó szezonban a kedvezmények. Ezzel együtt viszont veszteséges (még a durván szerpentines úton is fele idő alatt megtehető az út autóval), így az SNCF évek (vagy évtizedek) óta szeretné bezárni. Az érintett települések sokat tesznek a megmentése érdekében. A vonat annyira részét képzei a tájnak, hogy nagy kár lenne, ha egyszer csak nem járna többé.