HTML

Vonattal? Természetesen!

Sziasztok! Korábban már több blogon is publikáltam, ezért úgy gondoltam belevágok én is egy saját blogba! Így nem vagyok kiszolgáltatva más blogok szerkesztőinek, és a cikkeim is hamarabb fognak megjelenni. És hogy miről is szól ez a blog? Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából is, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (4) agv (1) alex (1) állatok (1) állomás (3) amerika (2) anglia (8) április elseje (2) arosa (1) augsburg (4) ausztria (50) autó (2) autómúzeum (3) ave (3) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (2) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (12) desiro (1) deutsche bahn (16) érdekességek (44) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (3) franciaország (32) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (6) gysev (1) hajó (6) hollandia (4) horvátország (1) ic (2) ice (18) index (19) index2 (120) india (2) innsbruck (3) interrail (11) japán (4) jbss bahn (11) kastély (7) kecskemét (9) kenya (1) kína (12) kindertojás (2) kisvasút (5) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (1) ligeti (6) lindau (1) magánvasút (2) maglev (5) magyarország (24) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (1) mittenwaldbahn (6) modellvasút (5) monaco (1) münchen (71) múzeum (34) nagysebességű vasút (70) nápoly (3) németország (40) nürnberg (11) öbb (7) olaszország (26) oroszország (1) párizs (4) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (1) rhb (2) s-bahn (4) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (2) skoda (1) spanyolország (23) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (12) svédország (2) szlovénia (8) s bahn (16) tarragona (1) terepasztal (7) tgv (24) tibee (2) törökország (1) trieszt (2) USA (3) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2013.03.26. 17:03 Balogh Zsolt

A Pisa–Genova és a Genova–Ventimiglia-vasútvonalon

Ma egy újabb adag kép következik Olaszországból! Pisa után Genova, majd Ventimiglia következik, a következő részben pedig Európa egyik legkisebb országa: Monaco!

Pisa és Monaco közöttFS E 444 sorozatú villamosmozdony érkezik Pisa Centrale állomásra

Róma, Nápoly majd Firenze és Pisa városa után korán reggel továbbindulta Monacóba, egy genovai és egy ventimigliai átszállással. Az odavezető vonalak nagyrészt a tengerparttal párhuzamosan haladnak, néhány helyen csodálatos kilátással a tenger felé, de sok alagút is található itt, melyek némiképp rontanak az élményen.

Pisából Genovába a Pisa–Genova-vasútvonalon utaztam, mely egy normál nyomtávolságú, 3 kV egyenárammal villamosított, 165 km hosszú, nagyrészt kétvágányú vasúti fővonal. A vonal első 19 km-es szakaszát Pisa felől a Livornese Railway Company nyitotta meg 1861 április 15-én. A rövidke vonal Pisa Porta Nuova állomást (Mai nevén Pisa San Rossore) és Viareggio várost kötötte össze. Ugyanez év decemberében a vonalat mindkét irányba meghosszabbítoták, így a sínek elértek már Pisa főpályaudvaráig is, a Pisa Centrale-ig, a másik irányban pedig már Pietrasanta-ig. 1862-ben további két szakaszt adtak át, egészen Seravezza-ig és Massa-ig.

Eközben Genova felől a Ligurian railway építette a vonalat Massa irányába. Az első 17 km-es vonal Massa és Sarzana között 1863 május 15-én nyílt meg, majd az építkezés folytatódott a sokkal nehezebb Sarzana–Vezzano Ligure–La Spezia szakaszon. A folytatás 1864 augusztus 4-én nyílt meg. 1868 november 23-án újabb szakasz készült el, a 36 km-es Genova Brignole és Chiavari közötti vasút. Ezt követte Sestri Levante elérése 1870 április 25-én. 1872 július 25-én megnyílt a vasúti alagút Genova Brignole és Genova Piazza Principe között.

A végére maradt a legnehezebb szakasz Sestri Levante és La Spezia között, mely érinti az olasz rivériát és a világörökség részének számító híres Cinque Terre-t is. A tervezés folyamán arra törekedtek, hogy minél kevesebb alagutat kelljen fúrni. A 44 km hosszú vasútvonal ezen a részen 51 alagúton halad keresztül, összesen 28 kilométer hosszan, továbbá 23 hídon is, melyek össz hosszúsága további egy km. A nehéz terepviszonyok és a sok alagút miatt ez a szakasz egyvágányúnak épült, de 1971-ben végül végig elkészült a második vágány is, legutoljára Framura és Monterosso között és egy új állomás is Levanto-ban.

A vonal villamosítása is elég korán elkezdődött, és mint a vonal építése, ez se egyszerre zajlott le:

Genoa és Sestri Levante között a háromfázisú, 3700 V-os, 16,7 Hz-es áramrendszerrel táplált felsővezeték 1925 májusára lett kész, majd 1948 februárjában 3000 V-os egyenáramú rendszerré építették át.

Sestri Levante és La Spezia között szintén háromfázisú rendszer épült ki 1926 áprilisáig, majd ezt is átépítették 3000 V-os egyenáramú rendszerré 1926 áprilisára.

Mind a mai napig ez az egyenáramú rendszer maradt üzemben.

Pisa és Monaco közöttCorniglia állomás a Pisa–Genova-vasútvonalon (kép forrása: Wikimedia Commons)

A fent látható kép az egyik kedvenc olasz képem, többek között ez a kép miatt is döntöttem úgy, hogy végigutazok az olasz tengerparton vonattal. Corniglia önmagában megért volna egy teljes napot, de már így is úgy elapróztam a nyaralást, hogy már korábban lemondtam róla, hogy leszállok itt. Így kevesebb átszállással és gyorsabban eljutottam Genovába. Utólag kiderült, hogy jól döntöttem, mert ezt a szakaszt én szemerkélő esőben és borult időben jártam be, így a saját szememmel nem láttam ezt a várost ilyen szépnek.

További gond volt az is számomra, hogy a part mentén futó vasútvonalakat az olaszok az utóbbi évtizedekben a tengerparttól beljebb helyezték, a régi nyomvonalat pedig beépítették. Így a vonatozás egyre inkább metrózáshoz hasonlít, egymást érik az alagutak. És a munka még nem állt le, további alagutak átadása várható...

Bár fenti képen nem látszik, de a vonat orra előtt is egy újabb alagút következik, így Corniglia állomásból csak egy rövid villanást láthattam, azt is borult időben.


Nagyobb térképre váltás

Akit jobban érdekel a nyomvonal, a fenti Google térképen is megtekintheti

Pisa és Monaco közöttGenova, a helyszűke és a domborzat miatt az állomás egy része alagútban fekszik!

Genova állomáson csak pár percem volt az átszállásig, így ott csak megkerestem a vonatom vágányát és közben készítettem néhány fotót kutyafuttában.

Az állomás érdekessége, hogy a helyszűke miatt az állomás páros és páratlan váltókörzete is alagútban fekszik a város alatt.

Pisa és Monaco közöttFS E444 sorozatú villamos mozdonyok várnak indulásra készen a vakító napsütésben, a sorozat első példánya Nápolyban lett kiállítva (részletesebb leírás is ott olvasható róla)

Pisa és Monaco között... hátrébb pedig kettő FS E656 sorozatú villamos mozdony

De találkoztam itt kettő FS E656 sorozatú villamos mozdonnyal is, melyek Bo'Bo'Bo' tengelyelrendezésűek és középen egy csuklóval két részre vannak osztva. Ebből a 4200 kW teljesítményű mozdonyból összesen 458 db-ot gyártott az Officine Casaralta, az Officine Reggiane, a SOFER, a TIBB componentistica Ercole Marelli, az Ansaldo, az Asgen, és az Italtrafo 1975 és 1989 között az FS részére.

Érdekesség, hogy a mozdonytípust a horvátok is üzemeltetik, mint HŽ 1061 sorozat. Horvátországban 34 db üzemel ebből a különleges kialakítású mozdonytípusból.

Pisa és Monaco közöttÉrkezik a vonatom Milánó felől, a fehérre meszelt vágányok magyarázatáról pedig már korábban írtam

Pisa és Monaco közöttFS D.145 sorozatú dízel-tolatómozdony Genovában

Genovából Monacó felé a Genova–Ventimiglia-vasútvonalon utaztam tovább egy FS InterCityvel. A vasútvonal szintén normál nyomtávolságú, 3 kV egyenárammal villamosított és 147 km hosszú vasúti fővonal.

Az egyvágányú vasútvonal Genova és Savona között 1868-ban nyílt meg, a folytatása Savona és Ventimiglia között pedig 1872-ben.

A vasútvonal kétvágányúvá való átépítése folyamatosan napirenden van, de mivel egyszerűen nincs hely a második vágánynak, ezért a régi vonallal párhuzamosan, a szárazföld felé beljebb egy új kétvágányú vasútvonal építése mellett döntöttek. De mivel hely ott sincs több, ezért a vonatokat itt is alagútba kényszerítik. A régi nyomvonal helyére pedig út, sétálóút vagy épp parkoló épül. Az új pályán a sebesség is nagyobb lesz: 100-180 km/h.

A vonal így is bővelkedik már az alagutakban: 61 km a 74 km-ből Ospedaletti és Finale Ligure között már jelenleg is a föld alatt fut, de a vonal többi részén is hasonlóak az arányok. A leghosszabb alagút a Caponero-Capoverde-alagút, mely 13,135 km hosszú. Ez az alagút tartalmazza Sanremo új állomását is.

Az új nyomvonal miatt néhány város vasúti kapcsolat nélkül marad, továbbá odalesz a páratlan kilátás is a vonatból az olasz tengerpartra.

Az építkezés nem állt le napjainkban sem: 2007-től egy új, 18 km hosszú kétvágányú alagutat építenek San Lorenzo és Andora között, továbbá további 32 km áll tervezés alatt Andora és Finale Ligure között.

Pisa és Monaco közöttVégre elindulunk a városból!

Szerencsére Genova után az idő is jóra fordult és nyitható ablakot is találtam, így semmi sem akadályozott meg a fotózásban! Egyedül az aggasztott, hogy a fényképezőm akkuja ennyi élmény és fotótéma után vészesen merült...

Pisa és Monaco közöttA vonal innentől már tényleg a tengerparttal fut párhuzamosan...

Pisa és Monaco között...de csak idő kérdése, hogy ez a szakasz is alagútba kerüljön!

Pisa és Monaco közöttVonatkereszt

Pisa és Monaco közöttA települések és a strandok közt fut a vonal

A kétvágányúvá való alakítás és a régi nyomvonal fokozatos megszüntetése 1969-ben kezdődött.

Ebben az évben az alábbi szakaszok kerültek kiváltásra:

  • Genova Sampierdarena – Voltri (11 km)
  • Loano – Albenga (8 km)
  • Ospedaletti - Francia határ (20 km)

Az új vonal a szárazföld felé került beljebb, Arenzano, Cogoleto és Varazze állomásai megszűntek a régi vonallal együtt. Az új vonalon épült egy új állomás Arenzano-nak, de a másik két település vasút nélkül maradt.

Pisa és Monaco közöttAzért alagutak már korábban is épültek

Pisa és Monaco közöttDiano M állomás

Pisa és Monaco közöttAz egyvágányú vonalnak hála újabb kereszt egy olasz IC-vel, melynek az élén szintén egy FS E444 dolgozott

Pisa és Monaco közöttA vasút értékes tengerparti területeket foglal el, de bezárás helyett "csak" a föld alá űzik, kár érte...

Pisa és Monaco közöttImperia állomás

Pisa és Monaco közöttEgy FS E656 sorozatú villamosmozdony személyvonatával a Genova–Ventimiglia-vasútvonalon, hamarosan ez a kép is megismételhetetlen lesz (kép forrása:Wikimedia Commons)

Pisa és Monaco közöttIgazi tengerparti vonal!

Pisa és Monaco közöttVentimiglia, átszállási lehetőség Monaco és Marseille felé

Az olasz Ventimigliából Monacón át Franciaország felé már az SNCF üzemelteti a vonalat és a vonatokat. A három ország közötti kapcsolatról az Alstom Coradia Duplex emeletes motorvonatok gondoskodnak. Érdekesség, hogy ez a típus is részt vett a MÁV által 2004 áprilisában kiírt 30+30 db elővárosi motorvonat beszerzésére indított közbeszerzési eljáráson, de a 18 tonnát meghaladó legnagyobb tengelyterhelése miatt az ajánlatot érvénytelenné nyilvánították, így végül a svájci STADLER Flirt motorvonata nyert. Az Alstom hazai partnere a Ganz Holding lett volna.

Pisa és Monaco közöttA sínek Monaco felé vezetnek tovább

Ventimiglia több szempontból is határváros: Itt lehet átszállni az Olasz Államvasutak vonatairól a Francia Államvasutak járataira, de itt található az olasz-monacói határ, (de ez egy demokrácia és egy hercegség határa is) ami egyben az Európai Unió határa is. Vasútüzemi szempontból itt ér véget az olasz 3000 V-os egyenáramú rendszer és itt kezdődik a francia 25 kV-os váltakozó áramú hálózat. De hogy még izgalmasabb legyen, innen indul ki egy 1500 V-os egyenáramú vonal is.

Sok időt nem töltöttem itt se, mert már jött is a Monacoba tartó vonatom.

4 komment

Címkék: olaszország interrail


A bejegyzés trackback címe:

http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr505139581

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Jungfrau 2014.04.27. 23:18:16

Kiváló részletességgel és fotókkal mutatod be a vonalakat,vonatokat stb,,
Mindkét vasúton utaztam ,így tudom a remek csatlakozások miatt(hála!)nincs idő fotózásra.Ellenben itthon:akár filmezni is ráérek,mire lesz csatlakozás.
Szomorú ,hogy föld alá viszik a vonalakat,hiszen gyönyörű tájakon haladnak.
Itthon,a vasúti összekötő indafoto.hu/rolling/image/20927969-1770db9a#nagyitas híd felújítása több évig tart .Svájcban egy alagút elkészül.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.04.28. 17:19:47

@Jungfrau: És élőben még szebb! Már legalábbis az a része, ami még a felszínen fut. Ha meg szeretnéd nézni, akkor siess, mielőtt még több km kerül véglegesen a föld alá. Vagy javaslom a kerékpárt, mellyel a megszűnt vonal helyén biciklizhetsz! :)

rolling 2014.06.28. 23:09:35

Köszönöm ,rajta leszek,,,