HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • Oxy: Aki hardcore gazdaságra vágyik, annak ajánlom figyelmébe a Simutrans-ot! (2017.11.16. 11:20) A Transport Tycoon újragondolva
  • sncf: @kuki123: A hétvégén hazamentem és döbbenten láttam, hogy az IC-kocsiban próbaüzemű kijelző mutatj... (2017.11.13. 21:28) A jövő vonatai
  • Balogh Zsolt: @sncf: Köszönöm a linket, elolvastam! :) Erről a problémáról már én is írtam, hogy milyen szánalma... (2017.10.31. 18:39) A Ziller völgyében - ilyen is lehet egy kisvasút!
  • andrzej: A "Nőstény" a PKP-SU46-os volt, az SU45 a "Fiat" becenevet viselte az olaszoktól licenszelt Fiat e... (2017.10.29. 12:06) Különös becenevek a vonatok világából
  • Adani: Én szívesen költöznék oda, ahol rálátok az ablakból a vasútra, de ha zajvédő fal épül akkor már ne... (2017.10.18. 12:09) Áldás vagy átok?

Címkék

afrika (4) agv (1) alex (1) állatok (1) állomás (4) amerika (2) anglia (8) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (54) autó (2) autómúzeum (3) ave (3) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (12) dél-korea (1) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (47) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (36) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (8) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (20) index2 (139) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (4) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (10) kenya (1) kína (16) kindertojás (2) kisvasút (6) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (1) ligeti (6) lindau (1) magánvasút (2) maglev (5) magyarország (25) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (1) mittenwaldbahn (6) modellvasút (7) monaco (1) münchen (74) múzeum (34) nagysebességű vasút (80) nápoly (3) németország (46) nürnberg (11) öbb (7) olaszország (26) oroszország (1) párizs (6) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (1) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (2) skoda (1) spanyolország (25) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (12) svédország (2) szlovénia (8) s bahn (16) tarragona (1) TEE (1) terepasztal (7) tgv (26) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2013.03.25. 15:56 Balogh Zsolt

Firenze és Pisa

Az olaszországi nyaralásom bemutatását Nápolyban hagytam abba, most pedig, ahogy ígértem, továbbindulunk Firenze, majd Pisa felé.

Pisai ferde toronyA híres Pisai ferde torony, Pisa leghíresebb látványossága

Nápolyból korán reggel indultam tovább egy ETR 500-as sorozatú nagysebességű motorvonattal, hogy Firenzébe száguldjak Rómán keresztül. A két város közötti vasútvonal az olasz TAV része, és az építése már 1907-ben elkezdődött, hogy kiváltsa a korábbi Róma-Cassino-Nápoly-vasútvonalat.

Az új vonal, melyet Direttissimának (Közvetlen vonal) neveztek el, 1927-re lett kész és 214 km hosszú lett, így 36 km-rel rövidebb lett, mint a régi vonal.

Olasz szokás szerint 3 kV egyenárammal villamosították, amivel talán egyedülálló a nagysebességű vasúti közlekedésben, hiszen a nagy teljesítményigény és a szabványosítás miatt a nagysebességű vonalak mindenhol 25 kV 50 Hz vagy 15 kV 16,7 Hz váltóárammal lettek villamosítva.

Az új vonal bővelkedik műtárgyakban, az építkezés nem hiába tartott ennyire hosszú ideig. Két jelentősebb alagút található rajta: a Monte Orso és a Vivola alagút. Mindkettő 7,5 km-nél hosszabb! A kezdeti nagyobb sebességet fokozatosan növelték rajta, így ma már 300 km/h sebességgel haladnak rajta a vonatok. De a régi vonal sem szűnt meg, ott a mai napig is zajlik a lassabb regionális- és teherforgalom. 

Firenze és Pisa között vonattalA Santa Maria Novella (Basilica di Santa Maria Novella): a Piazza di Santa Maria Novellán áll, szép márványhomlokzatokkal, pompás főportállal, Massachio és Ghirlandaio szép freskóival, a Capella degli Spagnuoliban Giotto tanítványainak festményeivel.

Firenzét nagyon szépnek találtam, különösen Nápoly után. Egyértelműen látszik, hogy a város kiemelt turista-célpont. A városra sajnos csak egy napom volt, így a városnézés kiemrült a fontosabb nevezetességek gyors megtekintésében. Pedig a hely megérdemelt volna egy hetet is!

Firenze és Pisa között vonattalFirenze belvárosa

Firenze Toszkána régió székhelye és kulturális központja.

Az Arno folyó két partján, annak gyönyörű völgyében elterülő város nagyon hosszú múltra tekint vissza. Hosszú ideig a Medici család uralta. 1865-1870 között az Olasz Királyság fővárosa volt. Számtalan történelmi és művészeti látványosságnak ad otthont. A várost a „reneszánsz bölcsőjeként” is emlegetik. Történelmi belvárosát 1982-ban az UNESCO a Világörökség részévé nyilvánította. 1986-ban Európa kulturális fővárosa volt (forrás: magyar wiki).

Firenze és Pisa között vonattalFirenze, Palazzo Vecchio...

Firenze és Pisa között vonattal...és A Palazzo Vecchio főbejárata szobrokkal, a képen Michelangelo Buonarroti Dávidja

A Palazzo Vecchio (Régi Palota) a Piazza della Signoria (Nagyhercegség tere) címen található, néhány perc sétára a vasútállomástól. Az épültet 1298-ban épült.

Firenze történelmi központjának jeles épülete. A toszkánai nagyhercegek székhelye volt, majd kormányzói palota, ma városháza. A Vasari-folyosó (Corridoio vasariano) 1565-ben készült el, a Palazzo Vecchiót köti össze az Uffizin és a Ponte Vecchión keresztül a Pitti-palotával. A Corridoio vasarino az időjárás és a szabad utcai közlekedés minden viszontagságától megóvta a nagyhercegeket, miközben otthonukból a munkahelyükre, a kormányzati palotába mentek vagy az Uffiziben levő gyűjteményeiket rendezgették, vagy a szintén Uffiziben működő dolgozószobájukba vagy színházukba látogattak (forrás:magyar wiki).

Firenze és Pisa között vonattalPutto szobor az előcsarnokban

Firenze és Pisa között vonattalAz Arno folyó, és rajta Firenze egyik jelképével a Ponte Vecchio híddal

Firenze egyik leghíresebb nevezetessége még a Ponte Vecchio (vagy Öreg híd illetve Régi híd) a belvárosban az Arno folyó felett. Az ékszerkereskedők apró házacskáival teli híd neve a világ ismertebb hídjai között szerepel. Jellegzetességei – melyeknek hírnevét is köszönheti – a fecskefészekként oldalaihoz épített kis műhelyek, ahol ötvösök, aranyművesek dolgoztak és dolgoznak ma is. Így ma is az aranyművesek utcájaként emlegetik e hidat. Ők alkották a híd közepén Benvenuto Cellini (1500-1571) szobrát, ki kora legnagyobb firenzei ötvösművésze volt. Az alkotást 1901-ben állították fel (forrás: magyar wiki).

Másnap reggel továbbindultam Pisa irányába, immár hagyományos vonattal. A nagysebességű közlekedéstől ezzel el is búcsúztam a hátralévő kb 10 napra, maradtak a hagyományos, ám számomra egyáltalán nem rosszabb lassabb vonatok. 

Pisa Pisa megye és az érsekség székhelye, az egyik legrégebbi olasz város. A tengertől 7,5 kilométerre fekszik az Arno folyó két partján.

Firenze és Pisa között vonattalIndulás Firenzéből egy olasz ingavonattal. A kör alakú, sárga-fekete korong a vezérlőkocsi orrán az olasz zártárcsa

A Firenze-Livorno-vasútvonal (vagy más néven a Leopolda-vasútvonal) egyike Európa legrégebbi vonalainak. A 101 km hosszú vasút az 1840-es években épült, az építő a Società Anonima per la Strada Ferrata Leopolda társaság volt (innen származik a vasútvonal neve is). Végül 1848 március 10-én nyílt meg a több ütemben átadott teljes vonal a két város között.

Pisa Firenzétől 81 km-re található, a 3 kV egyenárammal villamosított vonalon a járatok kb. félóránként járnak. Az utazási idő napjainkban vonattól függően 49-83 percet jelent.

Firenze és Pisa között vonattalPisa Centrale

Firenze és Pisa között vonattalII. Viktor Emánuel szobra, ő volt az egyesült Olaszország első királya 1861 március 17-től

Firenze és Pisa között vonattalAz Arno folyó a városban

Firenze és Pisa között vonattalGaribaldi szobra, katonai tevékenysége során alakult ki az olasz egység, így ő az egységes Olaszország egyik megteremtője

Természetesen ha már Pisa, akkor a híres ferde torony se hagyható ki! Így nem sokkal leszállás után én is a torony felé vettem az irányt, mely a város túlsó felén volt. Egyúttal megnéztem a belvárost és néhány egyéb nevezetességet is, de a fő cél természetesen a Dóm-tér volt, a keresztelőkápolnával, a dómmal és a híres ferde harangtoronnyal!

Firenze és Pisa között vonattalA Pisai Dóm-tér, Pisa leghíresebb látványosságával, a Pisai Ferde toronnyal

A torony építése 1174 augusztus 9-én kezdődött és az építkezés kisebb-nagyobb megszakításokkal 200 évig tartott. A torony 1178-ban kezdett süllyedni, emiatt az építkezést felfüggesztették. Később mégis folytatták, de úgy, hogy a következő elemeket már egyenesre építették. Ez látszik is a képeken, hogy a torony teteje már más szögben áll. A második világháború idején az amerikai hadsereg majdnem felrobbantotta, de szerencsére megmenekült. 1964-ben az olaszok segítséget kértek a további dőlés megakadályozására, így 20 évnyi tervezés és építkezés után 1990-ben a tornyot lezárták a látogatók elől. További 10 évnyi restaurálás következett, majd 2001 decemberében újra megnyílt a látogatók előtt. Az építők szerint a torony további 300 évig biztonságban van.

Természetesen én sem hagytam ki a lehetőséget arra, hogy megmásszam. Ehhez a jegyvásárlásnál időpontot kell kérni, ugyanis a turisták kisebb csapatokban mehetnek csak fel. Az indulás előtt hallható egy rövid tájékoztató a torony építéséről és megóvásáról, majd 296 lépcsős séta következik a torony tetejéig. Nagyon érdekes élmény, ugyanis nagyon kevés ablak található a tornyon, a csigalépcső lépcsői pedig már hihetetlen módon el vannak kopva. Ehhez hozzájön még az is, hogy az egész építmény ferde!

Firenze és Pisa között vonattalA pisai keresztelőkápolna

Míg a soromra vártam, a Dóm-téren található másik két látványosságot tekintettem meg. a keresztelőkápolnát és a dómot.

A pisai keresztelőkápolna Olaszországban a legnagyobb keresztelőkápolna: a kerülete 107,25 méter. Ha beszámítjuk a tetején levő Keresztelő Szent János-szobrot, akkor néhány centiméterrel meghaladja a ferde torony magasságát. A román stílusú kerek építmény alapkövét 1153 augusztusában tették le. Az építész neve egy belső oszlopon található: Diotosalvi magister (jelentése: Isten megment téged). A befejezés a 14. századig váratott magára. A kápolna kupoláján 13. századi aranymozaik található (forrás: magyar wiki).

Firenze és Pisa között vonattalA pisai dóm...

A Szűz Máriának szentelt dóm építése 1064-ben kezdődött. Az építész Buscheto volt; őt tekintik a pisai román stílus megteremtőjének. A belső mozaikok erős bizánci hatást tükröznek, míg a boltívek az iszlám művészet hatására utalnak.

Firenze és Pisa között vonattal...és az oltár

A Dóm belsejében tilos fényképezni, de erre nagyon sokan fittyet hánytak, többek között én is.

Firenze és Pisa között vonattalA dóm bejárata

Firenze és Pisa között vonattalA pisai ferde torony, rászolgált a nevére

Nagyon népszerű a turisták körében olyan fotót készíteni a toronyról, amin úgy látszik, mintha kézzel tartanák. Emiatt körülötte mindig rengeteg olyan embert látni, akik a levegőt támasztják egy fotó kedvéért. Vicces látványt nyújtanak, mivel csak a fotós szemszögéből látszik, hogy támasztanak valamit. És emiatt nem is lehet olyan képet készíteni a toronyról, ahol idétlen turisták nélkül is jól látszik. Ilyen a tömegturizmus...

Firenze és Pisa között vonattalA torony belseje

A toronyhoz egy legenda is kapcsolódik: állítólag Galileo Galilei olasz természettudós itt próbálta ki, hogy ha kidobunk két azonos térfogatú, de különböző tömegű ágyúgolyót, vajon a nehezebb ér le hamarább, vagy a tömegüktől függetlenül egyforma idő alatt. Nos a válasz az lett, hogy az esés ideje a tömegtől nem függ, ugyanis egyszerre értek le. Aki esetleg kételkedik a kísérlet pontosságában, itt ennek is utánajárhat.

Firenze és Pisa között vonattalKilátás a Pisai ferde toronyból

Firenze és Pisa között vonattalPisa belvárosa

Ezután már nem maradt más hátra, csak egy újabb séta vissza a belvárosba a szállásomra.

Sajnos nem sikerült jót választanom, de ez az internetes foglaláskor még nem látszott. Ugyanis a hostelem a főpályaudvar bevezető vágányai és egy forgalmas főút között feküdt. Jobbról robogósok, buszok és autók hangoskodtak, balról meg kb 10 percenként vonat ment el... Így jár az, aki olcsó szállást keres!

De itt csak egy éjszakát töltöttem, ugyanis másnap reggel várt rám Genova, Ventiglima és Monacó!

Szólj hozzá!

Címkék: olaszország interrail


A bejegyzés trackback címe:

http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr485139566

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.