Korábbi cikkemben a Nápolyi vasúti múzeumnak (Museo nazionale ferroviario di Pietrarsa) csak egy kisebb részét sikerült bemutatnom. A múzeum több csarnokból áll, a legnagyobban vannak kiállítva a gőzmozdonyok néhány egyéb régi villamos- és dízelmozdonnyal együtt. Ez a világ legnagyobb ilyen jellegű gyűjteménye, így mindenképp érdemes megnézni!
A gőzmozdonyok csarnoka gőzmozdonyokkal és néhány villamosmozdonnyal
Én a gőzmozdonyokhoz egyáltalán nem értek, így a típusok beazonosítására is nehéz feladat volt, de végül elég jól boldogultam. Csodálkozzunk hát rá erre a nagyszerű és kitűnő állapotban lévő gyűjteményre, mely Nápoly külvárosában található.
A mozdonyok listája az olasz Wikipédia Museo nazionale ferroviario di Pietrarsa szócikkben egyben megtalálható.
A képek nagyobb felbontásban és további képek a Wikimedia Commons weboldalon is láthatóak.
A villamosmozdonyok Olaszország azon időszakából származnak, mikor még a háromfázisú villamosítással kísérleteztek. Kandó Kálmán magyar villamosmérnök segítségével szép eredményeket értek el, de a rendszer mégsem terjedt el. Ennek oka a három fázishoz szükséges két vezetékes felsővezeték-rendszer (mint a trolibuszoknál) bonyolultsága, és az, hogy a többi rendszer (1500 V egyenáram; 3000 V egyenáram; 15 kV 16,7 Hz váltakozó áram és 25 kV 50 Hz váltakozó áram) is szépen fejlődésnek indultak. Olaszország végül a 3000 voltos egyenáram mellett döntött, de az új nagysebességű vasútvonalakat már a 25 kV 50 Hz-es váltakozó árammal villamosítják.
A FAV E.440 sorozat egy 3,6 kV 16,7 Hz AC áramrendszerű, D tengelyelrendezésű villamosmozdony sorozat. A Valtellina vasútvonalra készült1932-ben négy db mozdony. Az 1000 kW teljesítményű gép 1932 és 1967 között vontatta a vonatokat. Csupán 50 km/h sebesség elérésére volt képes.
Az FS E428 sorozat az Olasz vasutak 1'D1' tengelyelrendezésű, 3,6 kV 16,7 Hz AC áramrendszerű villamosmozdony sorozata volt. A Società Ernesto Breda összesen 40 db-ot gyártott belőle 1928-ban. A 2200 kW-os teljesítményű mozdonyban két vontatómotor volt és négy különböző sebességfokozatban tudott haladni, sebessége 37,5 – 50 – 75 – 100 km/h lehetett. Ez hasonló megoldás, mint a magyar MÁV V40/V60 sorozat esetében alkalmazott.
Az 1'C1' tengelyelrendezésű FS E333 sorozat már 75 km/h sebességre volt képes a 3,6 kV 16,7 Hz AC áramrendszerrel villamosított vasútvonalakon. 1922 és 1924 között összesen 40 db-ot gyártott a Società Nicola Romeo di Saronno, Officine Meccaniche e Navali di Napoli az FS részére. A sorozatot 1968-ban selejtezték. A múzeumba a 26-os pályaszámú került.
Az FS E551 sorozatból 183 db-ot gyártottak 1921 és 1925 között. A 2000 kW teljesítményű 3,6 kV 16,7 Hz AC áramrendszerű mozdony mindössze 50 km/h sebesség elérésére volt képes. A múzeumba a sorozat első tagja került.
Az egyetlen azonosíthatatlan jármű
Locomotiva Bayard 1839-ből
Locomotiva Bayard mozdony két másik társával együtt 1839-ben érkezett Nápolyba, Olaszország első vasútvonalára. A mozdonyt a Longridge & Co (Bedlington Ironworks) gyártotta. Az 1 A 1 tengelyelrendezésű mozdony csupán 13 tonnás volt. Maximális sebessége 50 km/h volt, teljesítménye pedig 65 lóerő.
Az FS 741 sorozatot a O.G.R. di Verona gyártotta 1953 és 1960 között. A 60 km/h maximális sebességű, 1080 lóerős mozdonyból összesen 80+1 db készült.
FS 899 sorozat vagy KkStB 294 sorozat
A kkStB 294 sorozat egy szertartályos gőzmozdonysorozat volt a cs. kir. osztrák Államvasutaknál.
A sorozatba tartozó mozdonyokat a Krauss linzi és müncheni mozdonygyárai szállították 1881 és 1905 között. Helyi forgalom gazdaságos kiszolgálására tervezték őket.
1918 után a mozdonyok a Csehszlovák Államvasutakhoz és az Olasz Államvasutakhoz kerültek. A ČSD besorolás nélkül selejtezte őket, az FS az FS 899 sorozatba osztotta a neki juttatott mozdonyokat. (forrás: KkStB 294 sorozat)
A csarnokban található oszlopok, a félhomály és a kis ablakokon át besütő fény igencsak megnehezítette a fotózást, de megtettem, amit tudtam!
A folytatásban pedig most már tényleg elhagyjuk Nápolyt Firenze, Pisa, majd Genova és Monaco felé, hogy eljussunk a francia tengerpartra, onnan meg tovább Spanyolországba!
Utolsó kommentek