Az előző cikkemben bemutattam a Nürnberg és Erfurt közötti új vasútvonal építését és történetét. A mostani cikkben következik a folytatás: Az Erfurt és Lipcse/Halle közötti nagysebességű vasút.
A vasútvonal egyik érdekessége, hogy az Erfurt és Lipcse közötti szakasz tartalmaz egy rövid leágazást is Halle város irányába. Emiatt a vonal alakja erős túlzással egy Y-hoz hasonlít (és emiatt ilyen szokatlan a vasútvonal írásmódja is). A vasút Németország három tartományát is érinti: Szászországot, Szász-Anhaltot és Türingiát. Útja során három vasútvonalat is keresztezni fog, bár ezek közül a Finnebahnon már 1994 óta nincs forgalom.
Hosszúsínek szállítása az épülő vonal egyik alagútjába (Kép forrása: Wikimedia Commons)
A cikk képei a Wikimedia Commonsból származnak, további nagyszerű képek a Leipzig/Halle high-speed rail line kategóriában találhatóak.
Az új pálya betonalépítménye (Kép forrása: Wikimedia Commons)
A vasútvonal teljes hosszában újépítésű lesz. A 123 km hosszú vonal végig kétvágányú, 15 kV 16,7 Hz-cel villamosított. Maximális emelkedése 1,25 ezrelék, a legkisebb ívsugár 6.300 méteres. A vonatok maximális sebessége 300 km/h lesz. Az építkezés teljes költsége 2,6 milliárd euró.
A Transzeurópai Közlekedési hálózat része (1. számú Berlin-Palermo vasúti tengely). Berlinnél csatlakozik az Anhalt vasútvonalhoz, délen pedig a már korábban bemutatott Nürnberg-Erfurt-vasútvonalhoz. Ha elkészül, a nagysebességű ICE motorvonatok a Berlin és München közötti több mint 600 km-es távot 3 óra 45 perc alatt fogják megtenni úgy, hogy a vonatok megállnak még Nürnbergben, Erfurtban és Halleben is. Ez a teljes útvonalon a jelenlegi leggyorsabb eljutási időhöz képest 1 óra 17 perccel lesz rövidebb.
Épül az új pálya (Kép forrása: Wikimedia Commons)
A vonalon vegyes forgalom lesz: mind nagysebességű személy-, mind tehervonatok fognak rajta közlekedni. Erfurt és Lipcse között a jelenlegi 65 perc helyett csak 39 perc, Erfurt és Halle között a jelenlegi 75 perc helyett csak 30 perc lesz a menetidő.
A vonalon összesen három alagút épül, összesen 15,4 km hosszan, továbbá hat viadukt 13,4 km hosszan. Három új villamos-alállomás is épül Bachsted, Saubach és Dörstewitz közelében. A közlekedés biztonságáról az ETCS vonatbefolyásoló rendszer fog gondoskodni.
A 6.886 méter hosszú kétcsöves Finnetunnel bejárat (Kép forrása: Wikimedia Commons)
A vasút nem a hagyományos zúzottkő töltésre épül, helyette végig betonlemezes pályát építenek, mint ahogy a Köln-Frankfurt-nagysebességű vasútvonalon is. Erre azért van szükség, mert a nagy sebességgel haladó vonatok az apróbb köveket felkaphatják, ami balesetveszélyes. Emellett ez az építési mód tartósabb és kevesebb karbantartást igényel. Hátránya, hogy drágább, mint a hagyományos pálya.
A projektet a DB Projektbau irányítja, mely a Deutsche Bahn leányvállalata.
A kapcsolat a Lipcse/Halle nemzetközi repülőtérrel lehetővé teszi, hogy a gyorstehervonatok hozzákapcsolódjanak a DHL repülőtársaság légi árufuvarozási hálózatához.
A tervezés 1991-ben kezdődött, az építkezés 1996 októberében indult meg, várható befejezés 2015. Az első vonatok a tervek szerint a 2015-ös decemberi menetrendváltás után indulnak el.
A lipcsei repülőtér vasútállomása (Kép forrása: Wikimedia Commons)
A 2004-ben elkezdett Saubach viadukt 2006 decemberére készült el. Ez volt a vonal első nagyobb műtárgya, melyet átadtak.
A Gänsebachtalbrücke (Kép forrása: Wikimedia Commons)
Leágazás Erfurt közelében (Kép forrása: Wikimedia Commons)
A Scherkondetalbrücke (Kép forrása: Wikimedia Commons)
Az Unstruttalbrücke (Kép forrása: Wikimedia Commons)
A Saale-Elster Viadukt kezdete (Kép forrása: Wikimedia Commons)
A Saale-Elster Viadukt Halle mellett található. Építését 2006-ban kezdték el és várhatóan 2013-ra fejeződik be. Az építkezés költsége 150 millió euró volt. Ha megépül, a 8.614 méteres hosszával Németország leghosszabb völgyhídja lesz. Itt ágazik el a vonal Halle irányába. A viadukt 300 km/h sebességgel járható, a leágazás "csak" 160 km/h sebességű.
A Bundesstrasse 91 nevű autóutat, a Halle-Ammendorf–Bad Dürrenberg villamosvonalat, a Weiße Elster folyót és a Halle-Bebra-vasútvonalat hidalja át. De keresztez még egy természetvédelmi területet, egy madárrezervátumot és egy vízvédelmi zónát is. Az itt keresztülhaladó távvezetékkel nagyjából párhuzamosan épült meg.
A betonhídnak 208 pillére van, összesen 190 ezer m³ betont használtak fel hozzá. A tervezők még arra is ügyeltek, hogy a rezervátumban élő madarak költési időszakában az építkezés szüneteljen.
És, mint minden nagyobb építkezésnél vagy beruházásnál, itt is voltak ellenzők. A kritikusok szerint a több lehetséges útvonal közül a legdrágább valósult meg, Halle város tett egy javaslatot, mely 11 %-kal olcsóbb lett volna, miközben Jéna városát is bekapcsolta volna a nagysebességű vasúti közlekedésbe. Ez a nyomvonal 4 perccel növelte volna meg csupán a menetidőt!
Jéna városát az elemzők szerint ráadásul előbb-utóbb amúgy is csatlakoztatni kell az új vonalhoz, ami később már lehet hogy drágább lesz!
Nos, 2015-ben meglátjuk, sikerül-e tartani az ütemtervet, és valóban el lehet-e jutni Münchenből Berlinbe vonattal kevesebb, mint 4 óra a alatt!
Utolsó kommentek