Bambergről már többször hallottam a volt főnökömtől, aki innen ingázott a müncheni munkahelyére heti-kétheti rendszerességgel vonattal vagy autóval. Bamberg Bajorország északi részén található, híres egyetemi-, püspöki, sörfőző település, valamint közigazgatási központ is. A gyönyörű belváros a legnagyobb sértetlen történelmi városmag Németországban és 1993 óta az UNESCO világörökség listáján is szerepel. Külön nevezetesség a régi városháza.
Bamberg, méltán rászolgált a becenevére
A Nürnbergi S-bahn egyik vonata a egy jellegzetes x-wagen vezérlőkocsival
Nürnbergbe már a szokásos módon, a München-Nürnberg expresszel mentem, majd majdnem egy óra várakozás után átszálltam a Bambergbe közlekedő regionális vonatomra. Ez idő alatt készítettem néhány fotót a már korábban is agyonfotózott nürnbergi pályaudvarról és környékéről. Szerencsére az állomás eléggé mozgalmas, mindig sikerül valami korábban nem látott újdonságot látnom!
Kék színű Siemens Desiro motorvonat, mely Siemens saját próbajárműve, amit TrainGuard (ETCS) rendszerrel láttak el. Ugyanilyen típus jár Budapest és Esztergom között
Közben beérkezett a vonatom is, melyet egy DB 143 sorozatú villamosmozdony vontatott. Ez a típus Münchenben teljesen ismeretlen! A modern, tirisztoros fokozatkapcsolóval, villamosfékkel, sebességszabályzással felszerelt mozdony az NDK standard mozdonya lett, 1982-től 1991-ig 636 db épült belőlük. A német újraegyesítés után sorozatszámuk 243-ról 143-ra módosult és a mozdonyok elterjedtek a nyugati országrészben, így Nürnberg környékén is. A Deutsche Bahn felosztásával valamennyi mozdony a DB Regio-hoz került. Az új motorvonatok és a magáncégeknek a személyszállításban történt megjelenése miatt 2006 óta egyes mozdonyokat leállítottak, illetve kölcsönadtak teherforgalommal foglalkozó magánvasutaknak. 2008-tól a DB Regio elkezdte selejtezni a sorozatot. 2009 végéig mintegy 100 darab mozdonyt vágtak szét.
DB 143 sorozatú villamosmozdony Bamberg állomáson
A Regnitz folyó
A város a Regnitz folyó körül terül el, de a korai város eredetileg csak a folyó szigetjére épült. Az évek során azonban a város jelentősen túlnőtte a helyet, így alakult ki a mai formája.
A Bambergi Dóm, hamarosan közelebbről is megismerkedünk vele!
A várost keresztülszelő Regnitz folyó
A városban több, szépen festett ház is látható. Itt épp a Regnitz-et keresztező híd végében egy igen szép és díszes lakóház látható
De vannak sokkal díszesebbek is!
A régi városháza, Bamberg jelképe
A város mára jellegzetes képéhez hozzátartozik a régi városháza épülete, mely egyben Bamberg jelképe is. Az épület a korabeli püspöki birtok és a független város határán épült, méghozzá a Bambergen átvezető folyóba, a Rignitzbe, pontosabban egy mesterséges szigetre. Innen vezet a Felső-híd (Obere Brücke) és az Alsó-híd (Untere Brücke) - mely utóbbi eredetileg egy magánhíd volt. Az épület belsejében az ún. Sammlung Ludwig (Ludwig-gyűjtemény) látható, ez Európa egyik legnagyobb porcelángyűjteménye.
Az épületet 1387-ben említették először, 1461 és 1467 között felújították illetve gyakorlatilag szinte újból felépítették, ekkor nyerte el mai gótikus formáját. Körülbelül háromszáz évvel később, 1744 és 1756 között Johann Jakob Michael Küchel immáron a barokk és a rokokó jegyében újra átépítette. Megemlítendő az 1755-ben Johann Anwander által készített homlokzati festmény. Az épület mindkét oldalát allegorikus jelenetekkel és olyan építészeti részletekkel festette ki, amelyek jellemzőek a kor illuzionista (Trompe-l’oeil) stílusára. Az épület keleti oldala kicsi, de valójában plasztikai elemek erősítik a térhatás benyomását.
Jellegzetes bajor ház, zsalugáterekkel
A Bambergi Dóm, immár közelebbről
A Bambergi Dóm (hivatalos nevén a Bamberger Dom St. Peter und St. Georg) a város legnagyobb temploma. 1002-ben II. Henrik Német-Római császár rendelte el az építését. 1012-ben lett kész. 1081-ben egy tűzvész elpusztította. Az újjáépítés Otto of Bambergnevéhez fűződik. 1111-ben szentelték fel. Végleges, mai formáját a 13. században nyerte el. Az épületnek négy tornya van, melyek a hosszú építkezés miatt igen eltérőek: kettő román, kettő pedig gótikus stílusban épült meg. A katedrális 94 méter hosszú, 28 méter széles és 26 méter magas. A tornyok legmagasabb pontja 81 méterrel magasodnak a földtől. Az épületnek némi magyar vonatkozása is van: a katedrálisban található egy lovas szobor is, a Der Bamberger Reiter. Ez a szobor egyes feltételezések szerint I. István magyar királyt ábrázolja, valószínűleg 1225 és 1237 között készült.
Az Alte Hofhaltung belső udvara
De a városban található még az Alte Hofhaltung is, melynek neve Régi Udvartartást jelent. Az épületegyüttest még II. Henrik kezdte el építeni, jelenleg a város történelmi múzeuma található benne.
A Neue Residenz rózsakertje (egy sokkal-sokkal szebb nyári kép itt)
A Neue Residenz, Vierzehnheiligen-Pavillon
A Neue Residenz a bambergi püspökök lakóépülete volt. Jelenleg múzeum, állami könyvtár és a nemzeti galéria található benne.
Egy másik, számomra ismeretlen templom belseje
Kedves kis hotel a belvárosban
Altenburg, a város közelében található vár
A városnézés után a közeli dombtetőn lévő várat látogattam meg. A városból egy nem túl megerőltető túraútvonal vezetett fel az épülethez, mely a város körül lévő hét domb közül a legmagasabbra épült. Innen csodás kilátás nyílik a völgyben elterülő városra. Első említése 1109-ből van, de valószínűleg már korábban is állt itt valamiféle erőd. Nem volt rendszeresen lakott, a bambergi lakosság csak veszély esetén húzódott ide. 1251-ben a bambergi püspök megszerezte a várat, majd 1305 és 1553 között itt volt a székhelye a püspököknek. Később börtönnek használták, majd erősen lepusztult. 1801-ben Adalbert Friedrich Marcus megszerezte, és az alapoktól kezdve helyreállította. Ma az egész vár ingyen látogatható, étterem és különterem is található itt.
1952-től 1982-ig egy medve is élt itt, kitömött teste ma is megtekinthető.
Pillantás ismét a régi városházára, majd indulás vissza az állomásra
Hazafelé ugyanazon az úton mentem, mint odafele, most semmiféle plusz kitérő, vagy alternatív úthoz nem volt kedvem. Így ezen a napon kétszer is utaztam a München-Nürnberg expresszel, amire eddig még nem volt példa!
Átszállás Nürnbergben a München-Nürnberg expresszre
Utolsó kommentek